۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۳۱۱۷۷۹
استاد حوزه علمیه:

زهد و بی‌رغبتی به دنیا محصول معرفت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که زهد و بی‌رغبتی به دنیا محصول معرفت است، گفت: اگر کسی به دنیا رغبت پیدا کند از روی جهل است زیرا دنیا در مقابل معاد ارزشی ندارد.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه و رییس بنیاد فارِس المومنین، شامگاه سه شنبه 29 دی ماه در برنامه زنده تلویزیونی یاد خدا، درباره مسأله زهد، گفت: دنیا به سوی ائمه معصومین(ع) روی آورد اما آنها دنیا را رد کردند، اگر کسی بداند حقیقت دنیا رو به فنا است دل به دنیا نمی‌بندد.

 

وی افزود: اگر کسی به دنیا رغبت پیدا کند از روی جهل است زیرا دنیا در مقابل معاد ارزشی ندارد، زهد و بی‌رغبتی محصول معرفت است و این کار انسان‌های متقی است، امیرمومنان علی(ع) حاکم جهان اسلام بود اما هیچ تمایلی به دنیا، ثروت و قدرت آن نداشت.

 

استاد حوزه علمیه، عنوان کرد: امیرمومنان علی(ع) آنقدر نسبت به بی‌اعتباری دنیا حساس است که به فرزندان خود می‌فرمایند: دنبال دنیا نروید اگر چه دنیا دنبال شما آید و در رابطه از دست دادن دنیا تاسف مخورید.

 

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در باب معنای زهد، اظهار داشت: زهد در لفظ به معنای بی‌میلی و بی‌رغبتی است، اما اصل مفهوم آن در عدم وابستگی قلب به دنیا است نه اینکه دست انسان از دنیا خالی باشد چه بسا انسانی از نظر بهره‌وری از دنیا در سطح فقراست اما قلبا وابسته به دنیا است چه بسا انسانی که مکنتی دارد اما وابسته به آن نیست.

 

وی افزود: دست خالی بودن به منزله زهد در دنیا نیست، بهره‌مندی از ثروت اشکال ندارد وابسته بودن به آن اشکال دارد، امام صادق(ع) فرمودند: زهد در دنیا به تلف کردن مال نیست، زهد به این نیست که حلال خدا را بر خود حرام کنی، بلکه زهد در دنیا یعنی به آنچه خدا از ثروت، قدرت، سلامت عنایت کرده نسبت به آنچه نزد اوست دلگرم‌تر نباشد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به تشخیص ملاک زهد در وجود خویشتن، گفت: هر چیزی که انسان را به جز خدا مشغول کند رغبت به دنیا است ولو علاقه به تسبیح باشد بی توجهی به این رغبت زهد می‌شود.

 

حجت‌الاسلام علوی تهرانی، افزود: ترک هر آنچه انسان را از خدا دور می‌کند بدون ناراحتی و با رغبت زهد است، زهد حقیقتی عملیاتی نیست بلکه فرآیندی است که با علم به دست می‌آید، صالحان در دنیا به میزان علم خود نسبت به دنیا زاهد می‌شوند.

 

وی ابراز کرد: بندگان صالح خدا به میزان دانایی و علم خود به دنیا بی‌رغیت هستنند سایر بندگان به اندازه جهل و بی‌معرفتی نسبت به خدا به دنیا تمایل و رغبت دارند، حب دنیا با حب آخرت جمع نمی‌شود، خداوند در نهاد انسان بیش از یک قلب قرار نداده این قلب یا محل محبت خدا یا محبت دنیا است.

 

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در قیامت دنیا را به تجسم پیرزنی که از نظر خلقت بسیار زشت است می‌آورند این موجود را نزدیک انسان‌ها می‌برند و خطاب می‌کنند این همان دنیایی است که در دنیا به آن تفاخر می‌کردید.

 

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از قطع رحم‌ها و حسادت‌ انسان‌ها نسبت به یکدیگر به علت عدم زهد و فریب دنیا است./807/202/ب1

ارسال نظرات