۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۳۱۱۸۲۳
استاد حوزه علمیه قزوین:

دنبال کردن علم انسان را به جایگاه یقین می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین گفت: زمانی که انسان ها دنبال علم و فضایل نیکو باشند در اوج جایگاه خود قرار گرفته و یقین و عصمت ایجاد می شود که آثار برجسته آن بالا بردن امید در زندگی است.
 خلقت انسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید محمد سیاهپوش استاد حوزه علمیه قزوین صبح امروز در حسینیه دایی دایی قزوین با اشاره به ویژگی های خلقت انسان، گفت: خداوند خلقت انسان در قرآن را مرکب از روح و جسم بیان داشته است.

 

وی در ادامه افزود: آیات بسیاری در قرآن در مورد خلقت انسان ذکر شده و با عنوان و مفاهیم بسیار برای مخلوقات به طور واضح شرح داده شده است.

 

این کارشناس حوزوی خاطرنشان کرد: قرآن کریم، از عنصر نخستین آفرینش انسان با چند تعبیر یاد می‌کند گاه آن را  طینبه معنای گل و گاهی تراب به معنای خاک و گاه به معنای گل بدبو  می‌نامد.

 

حجت الاسلام سیاهپوش به مراحل گوناگون آفرینش اشاره کرد و گفت: خداوند، خاک را برای آفرینش انسان برگزید و سپس آن را به گل مبدل ساخت و سپس خداوند از  روحخویش در کالبدش دمید و به فرشتگان فرمان داد بر او  سجدهکنند.

 

امام جماعت مسجد النبی قزوین با بیان این‌که انسانها نسبت به سایر موجودات برتری در خلقت دارند، ابراز کرد: خداوند به انسان ها قدرت فهم، عقل و اختیار عطا فرموده تا انسان نسبت به سایر موجودات دیگر برتری داشته باشد.

 

دنبال کردن علم انسان را به جایگاه یقین و عصمت می‌رساند

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره بر مبحث انسان شناسی، ابراز کرد: زمانی که انسان ها دنبال علم و فضایل نیکو باشند در اوج جایگاه خود قرار گرفته و یقین و عصمت ایجاد می شود و آثار برجسته آن بالا بردن امید در زندگی است.

 

این کارشناس حوزوی حق پذیری را از صفات نیکو و حسنه افراد دانست و اظهار کرد: نخستین فضیلت در انسان منصف حق پذیری و تقویت منطق است.

 

حجت الاسلام سیاهپوش با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) خاطرنشان کرد: در تعقیب نفس همین کافی است که هر چه در دیگران ناپسند می شماری خود هم از آن دوری کنی.

 

وی به رعایت اخلاق حسنه در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: ظاهر افراد و گویش آنها در جامعه معرفت افراد را نشان می‌دهد که گویش نشان دهنده عقاید افراد و طرز فکرشان است.

 

استاد حوزه علمیه قزوین در پایان گفت: خداوند با حضور امامان و قرآن نعمت های فراوانی را شامل حال انسان کرد و انسان‌ها موظفند از نعمت‌های خداوند بهترین استفاده را کنند و در تمام حالات از خداوند بلند مرتبه شکر گزار باشند./838/202/ب1

ارسال نظرات