۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۳۱۱۸۵۲
از ابتدای امسال تاکنون؛

مردم خراسان شمالی 70 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 70 میلیارد ریال زکات از سوی کشاورزان و دامداران این استان پرداخت شده است.
نشست روحانيان مبلغ زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی، امروز در نشست روحانیان مبلغ زکات استان، اظهار کرد: با فعالیت های صورت گرفته از سوی مبلغان و عاملان افتخاری زکات در روستاهای خراسان شمالی، از ابتدای امسال تاکنون بیش از 70 میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شده است.

 

وی با بیان اینکه غالب این زکات از سوی کشاورزان و دامداران مؤمن این استان پرداخت شده است، افزود: در سال جاری با روشن گری و فعالیت روحانیان مبلغ زکات در استان، اهالی بیش از 300 روستای خراسان شمالی زکات محصولات خود را پرداخت کرده اند به گونه ای که در بسیاری از موارد خود روستاییان برای پرداخت زکات محصولات خود پیش قدم بوده اند.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به فعالیت 146 روحانی مبلغ زکات و حدود سه هزار عامل افتخاری که با شورای زکات استان همکاری می کنند، اضافه کرد: افزون بر مبلغان و عاملان افتخاری زکات، ائمه جمعه و جماعات و روحانیان طرح هجرت و مستقر در شهرها و روستاها نیز در مقاطع مختلف به موضوع زکات ورود کرده و در مورد ادای این فریضه الهی فرهنگ سازی می کنند.

 

وی با بیان اینکه تمامی 70 میلیارد ریال زکات جمع‌آوری شده در خراسان شمالی در سال جاری برای رفع نیاز فقرا و نیازمندان و اجرای پروژه های عمرانی عام المنفعه هزینه می شود، خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون افزون بر چهار میلیارد ریال از زکات جمع آوری شده در استان برای رفع نیاز نیازمندان و مستمندان روستاها مصرف شده است.

 

اهرابی اصیلی با یادآوری اینکه سهمیه امسال خراسان شمالی در بخش جمع‌آوری زکات 68 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: این سهمیه در 9 ماهه سال محقق شد و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به میزان قابل توجهی از سهمیه تعیین شده بالاتر رود.

 

وی با بیان اینکه شورای مرکزی زکات کشور مصوب کرده تا 60 درصد از زکات جمع آوری شده برای رفع نیاز مستمندان و 40 درصد مابقی آن برای اجرای طرح های عمرانی عام المنفعه هزینه شود، تصریح کرد: این رویه در مورد هزینه کرد زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی نیز اجرایی می شود.

 

اهرابی اصیلی ادامه داد: بر این اساس با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده امسال 60 درصد از کل مبلغ زکات جمع‌آوری شده در خراسان شمالی برای امور فرهنگی، تأمین مسکن و طرح معیشتی مددجویان کمیته امداد و نیازمندان و 40 درصد مابقی آن هم برای اجرای پروژه های عمرانی در روستاهای محل جمع آوری زکات هزینه می شود.

 

به گفته وی در ماه های گذشته نیز از محل مبالغ زکات جمع آوری شده در استان 560 مورد کمک هزینه تحصیلی، 86 مورد جهیزیه، 12 مورد کمک مالی به بیماران نیازمند، 13 مورد ارائه کمک هزینه ساخت مسکن نیازمندان و هزار و 500 مورد کمک به صورت نقدی و کالایی به خانواده های مستمند انجام شده است.

 

دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تشکیل شورای زکات در همه روستاها و تدوین چهارچوب مشخص و فرهنگ سازی درمورد این فریضه الهی در شهرستان‌های هشت گانه استان در کنار تبلیغات محیطی و آموزش‌های فردی و جمعی از سوی روحانیان مبلغ زکات و عاملان افتخاری، سبب شده تا اکنون فریضه زکات بیش از گذشته در بین مردم احیا و تقویت شده و فرهنگ پرداخت آن در بین مردم استان تا حد زیادی نهادینه شده است.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 918 هزار نفر جمعیت داشته که حدود نیمی از آنها در روستاها ساکن بوده و عمدتا به مشاغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند./9314/202/ب1

ارسال نظرات