۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۳۱۱۹۱۵
استاد درس اخلاق حوزه علمیه عنوان کرد؛

استمداد ملاصدرا از حضرت معصومه برای نوشتن کتاب «اسفار»

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد گفت: حکیم بزرگ ملاصدرای شیرازی در دورانی که در کهک قم حضور داشت و مشغول نوشتن کتاب سترگ «اسفار» بود گاهی اوقات که در امور علمی به مشکل برمی‌خورد از کهک با وجود نبود وسایل و امکانات حمل و نقل به قم می‌آمد و در حرم حضرت معصومه(س) متوسل می شد.
حرم حضرت معصومه س

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد از استادان درس اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه(س) به تبیین ابعاد عظمت کریمه اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: جهت نخست عظمت این بانو ارتباط نزدیک با امامان معصوم است؛ چرا که ایشان دختر، عمه و خواهر امام است و جهت دوم که مهم‌تر است مقام علمی این بانوی با عظمت است.

 

نقل حدیث غدیر از سوی حضرت معصومه(س)

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) محدثه بزرگواری است که حدیث غدیر را نقل کرده و روایات دیگری را هم به واسطه از اجداد خود بیان کرده است و در ورع و تقوا هم نمونه زمان خود بود به گونه ای که شیخ مفید در ارشاد نقل می کند: «تمام فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) دارای فضل و کرامت بودند» اما تعبیرات بلندی در ارتباط با شخص حضرت معصومه(س) نقل شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد در ادامه به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر شفاعت شیعیان به دست حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: همین تعبیر های بالایی که در مورد عظمت کریمه اهل بیت(ع) بیان شده است سبب شده است که علما و بزرگان به قبر ایشان پناه ببرند و از محضر ایشان تقاضای کمک در امور علمی خود بکنند.

 

توسل ملاصدرا به کریمه اهل بیت(ع)

وی افزود: حکیم بزرگ ملاصدرای شیرازی در دورانی که در کهک قم حضور داشت و مشغول نوشتن کتاب سترگ «اسفار» بود گاهی اوقات که در امور علمی به مشکل برمی‌خورد از کهک با وجود نبود وسایل و امکانات حمل و نقل به قم می‌آمد و در حرم حضرت معصومه(س) متوسل می شد و حاجت خود را می گرفت و به ادامه کار علمی خود می پرداخت.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان این که توسل به حضرت معصومه(س) می تواند مشکلات اساسی جامعه اسلامی را حل کند، اظهار داشت: در زمان های قدیم در قم خشکسالی شده بود و کشاورزان برای تقاضای باران دست به دامن آن حضرت شده بودند؛ یکی از همین افراد حضرت معصومه(س) را در خواب می بیند که بانو به او می فرماید « حاجات کوچک را به من نگویید بلکه برای برآورده شدن این حاجت اگر به میرزای قمی هم مراجعه کنید حاجتتان برآورده می شود».

 

وی در پایان با اشاره به تأسیس حوزه علمیه قم به عنوان یکی از برکات وجودی کریمه اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: وجود مراجع عظام تقلید و بزرگان پرورش یافته حوزه علمیه همه به برکت همین بانوی کرامت است که یک نمونه آن امام خمینی(ره) می شود که جهان را متحول می کند؛ بنابراین ما باید قدردان این نعمت بزرگ خداوند در شهر مقدس قم باشیم./1330/302/ب2

ارسال نظرات