۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۳۱۱۹۸۷
در نشست علمی تبیین شد؛

آموزه­های روان‌شناسی اسلامی فراتر از روان‌شناسی غربی

خبرگزاری رسا ـ استادیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سطح آموزه­های علم روان‌شناسی اسلامی را فراتر از علم روان‌شناسی غربی بیان کرد و گفت: بعد جمسانی نازل­ترین سطح وجود انسانی است و افراد ظرفیتهای بسیاری برای رسیدن به رسیدن رشد متعالی دارد.
 نشست علمي «جايگاه فرا روانشناسي در روانشناسي اسلامي»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «جایگاه فرا روانشناسی در روانشناسی اسلامی» امشب، با سخنرانی حجت الاسلام محمد کاویانی استادیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دبیری حجت الاسلام محمد صادق شجاعی استادیار گروه روانشناسی جامعه المصطفی(ص)، در انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام کاویانی با بیان این که استفاده­های فراوان و ارزشمندی از علم فراروانشناسی در شاخه­ها علمی می­شود، گفت: متأسفانه شیطان پرستان، عرفان­های کاذب،کف­بین­ها و فال­گیران سوء استفاده­های بسیاری از این علم می­کنند.

 

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: مناسب است که مسیر صحیح استفاده از علم فراروانشناسی و سوء استفاده از این علم تبیین شود و جلوی استفاده­های نادرست از این علم گرفته شود.

 

حجت الاسلام کاویانی در ادامه سخناش به استفاده علم روانشناسی در آموختن آموزه­های اسلامی اشاره کرد و گفت: توجه به زیست دنیایی در علم روانشناسی توجه به سطح نازل از وجود انسان است، در حالی که افراد دارای ظرفیتهای بسیاری برای رسیدن به رشد متعالی دارند که این مسائل در علم فراروانشناسی بحث می­شود.                                                                   

 

وی در ادامه به مصادیق فراروان‎شناسی در سطح رفتارها اشاره و عنوان کرد: آوردن معجزه، دریافت وحی و الهام، سحر و سخن گفتن حضرت عیسی(ع) در کودکی مصادق این علم در سطح رفتارها است.

 

حجت الاسلام کاویانی ابراز کرد: وحدت شخصیت و استمرار به آن زندگی آخرت، ثواب و عقاب؛ حبط اعمال، توبه، توجه موت و حیات  و ایمان به غیب از مصادیق این علم در سطح شخصیت است.

 

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به تأثیر آموزه­های دین در زندگی روزمره افراد اشاره و عنوان کرد: افرادی که به دین و آموزه­های آن اعتقاد دارند در زندگی روزمره در تأثیر علم فراروان‌شناسی هستند، فعالیت­های روزانه خویش با توجه قیامت و زندگی اخروی تنظیم می­کنند.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به مصادیق علم فراروان‌شناسی در سطح ارتباطی پرداخت و افزود: ارتباط انسان با شیطان، جن؛ ملائک و خداوند در این سطح بررسی می شود و همچنین رسیدن به حیات طیبه و رشد متعالی را مصادیق این علم در سطح رشد است.

 

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: جریان­های سه­گانه حضرت موسی و خضر و اندیشه خوانی یعقوب، رویاهای صادقه حضرت مریم و حضرت یوسف از مصادیق علم فراروانشناسی در دانش طبیعی است.

 

وی سطح آموزه­های علم روان‌شناسی اسلامی را فراتر از علم روانشناسی غربی بیان کرد و گفت: بسیاری ازآموزه­های علم روانشاسی اسلامی  قابل تعلیم و تر بیت است و تنها درک معجزه قابل آموختن نیست.

 

حجت اسلام کاویانی با بیان این که انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است، ابراز کرد: بعد جمسانی نازل­ترین سطح وجود انسانی است و افراد ظرفیتهای بسیاری برای رسیدن به رسیدن رشد متعالی دارد و  همچنین تمام رفتارهای انسان همچون رفتارهای انسانی را می توان با نفس ناطقه مدیریت و کنترل کرد./998/پ202/س

 

ارسال نظرات