۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۱۲۰۵۰
حجت الاسلام راشد یزدی:

انسان با وقف مال جاویدان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام راشد یزدی گفت: وقتی مرگ فرا برسد، دیگر اسم و رسمی برای انسان باقی نمی ماند، اما سه گروه هستند که می‌توانند بر مرگ غلبه کنند و جاویدان شوند؛ شهدا که جانشان را وقف می کنند، علما که علم خود را وقف می‌کنند و واقف که مال خود را وقف می‌کند.
حجت‌الاسلام راشد يزدي انسان با وقف مال جاویدان می‌شود انسان با وقف مال جاویدان می‌شود انسان با وقف مال جاویدان می‌شود انسان با وقف مال جاویدان می‌شود انسان با وقف مال جاویدان می‌شود انسان با وقف مال جاویدان می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه مشهد، امروز در همایش آیین پاسداشت واقفان و دست اندکاران حوزه وقف در آستان قدس رضوی که با حضور جمعی از اندیشمندان، واقفان، مسؤولان و متولیان امور موقوفات، در سالن مرکز نمایشگاه ها و همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد، به اهمیت و جایگاه وقف پرداخت.

 

وی با اشاره به این که خون، مال و شخصیت و آبرو، سه امری هستند که در اسلام دارای اهمیت هستند، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:« کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرامٌ دَمُهُ وَ مالُهُ وَ عِرْضُهُ، وَالْغِیْبَةُ تَناوُلِ الْعِرْض، تعرض به همه چیز مسلمان بر مسلمان حرام است، خون او و مال او، آبروى او، و غیبت تعرّض نسبت به آبرو است».

 

حجت الاسلام راشد یزدی گفت: در خطبه حجة الوداع آمده است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ دِمائَکُمْ وَ اَمْوالَکُمْ وَ اَعْراضَکُمْ عَلَیْکُمْ حَرامٌ کَحُرْمَةِ یَوْمِکُمْ هذَا فى شَهْرِکُمْ هذا فى بَلَدِکُمْ هذا اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ الْغَیْبَةَ کَما حَرَّمَ الْمالَ وَ الدَّم، اى مردم! خون ها و اموال و آبروى شما بر یکدیگر محترم است مانند احترام امروز و این ماه (ذى الحجه) و این شهر (مکه) خداوند حرام کرده است غیبت را همان گونه که حرام کرده است (تعرّض به) مال و خون را».

 

این استاد حوزه علمیه مشهد، اظهار داشت: همان گونه که خون در لا به لای رگ‌های انسان‌ها جای دارد، آبرو نیز در لابه لای جان انسان، جای دارد و مال نیز در وریدها و پی‌های زندگی انسان در جریان است و همان گونه که اگر کسی از لحاظ خونی کمبود داشته باشد، به راحتی نمی تواند قامت راست کند، اگر از مال بی بهره باشد، نمی تواند سرافزار باشد.

 

مال انسان، عامل جنبش، حرکت و حیات است
وی به جایگاه و اهمیت مال در آیات قرآن اشاره و ابراز داشت: خداوند متعال می فرماید:« کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ، بر شما مقرر شده است که هرگاه مرگ کسى از شما فرا رسید اگر مالى بر جاى گذاشت، براى پدر و مادر و نزدیکان، مطابق عرف [مقدارى را] وصیت کند که این شایسته پرهیزکاران است».

 

حجت الاسلام راشد یزدی گفت: علقه و رابطه ای که انسان با مال دارد، امری فطری است و اگر کسی عاقلانه از مالش استفاده کند، در مسیر بهشت قرار دارد. 

 

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: عده ای تصور می کنند مال دنیا فایده ای ندارد، در حالی که مال برای انسان فایده دارد، مال پاک  و صالح در دست مرد و زن پاک و صالح باید قرار می گیرد.

 

وی در ادامه با خاطرنشان کردن این که مال انسان، عامل جنبش، حرکت و حیات انسان است، ابراز داشت: مال و جان انسان سرمایه عمر است، اگر انسان مال را به درستی مدیریت کند، منافع بسیاری برای او خواهد داشت.

 

انسان با وقف مال خود، جاویدان می شود
حجت الاسلام راشد یزدی با تأکید بر این که انسان با وقف مال خود، آن را جاویدان می کند، گفت: انسان ها با مدیریت مال خوب می توانند حیات جاوید پیدا کنند، متولی و وارث همه ما خداوند متعال است، اگر مالی را به خدا بسپاریم هیچ گاه از بین نمی رود.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: وقتی مرگ فرا برسد، دیگر اسم و رسمی برای انسان باقی نمی ماند، اما سه گروه هستند که می توانند بر مرگ غلبه کنند؛ شهدا که جانشان را وقف می کنند، علما که علم خود را وقف می کنند و واقف که مال خود را وقف می کند.

 

وی ابراز داشت: ائمه اطهار(ع) نیز خود واقف بودند؛ حضرت علی(ع) چاه حفر می کردند و سپس آن ها وقف می کردند.

 

متولی مشوق وقف است
حجت الاسلام راشد یزدی به اهمیت مدیریت صحیح مال اشاره کرد و گفت: انسان عاقل کسی است که زحمت می کشد و نمی گذارد، زحمتش هدر برود و از آن بهره می‌گیرد.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: واقف باید به این نکته توجه کند که حواس او به متولی باشد، متولی مسأله مهمی است و باید این نکته را متذکر شد که آستان قدس رضوی، با مدیریت خود مشوق وقف بوده است.

 

وی در ادامه با خاطرنشان کردن این که متولی، مشوق وقف است، ابراز داشت: اگر یک متولی بد رفتار کند، متأسفانه مردم تشویق نمی‌شوند.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از کتاب ضریح مهربانی که دارای 11بخش و 228 تصویر است و در باب تعویض ضریح حرم مطهر گردآوری شده است، رونمایی شد./1309/202/ب2

 

ارسال نظرات