وحدت وجود از صفت بارز خداوند متعال است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین، صبح امروز در مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به مبحث عرفانی وحدت وجود گفت: یکی از بحث هایی که در مباحث عرفانی مطرح میشود بحث وحدت وجود است که تفسیرها و تعبیرات مختلفی در این باره بیان شده است.
وحدت وجود از صفت بارز خداوند متعال است
وی در ادامه وحدت وجود را از صفت بارز خداوند متعال دانست و افزود: خداوند وجود واحد است یکی از نکاتی که لازم است به عنوان مقدمه عنوان شود این است که وحدتی را که مطرح میکنند در عین کثرت است یعنی وحدت در کثرت و کثرت در وحدت.
مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه وجود خداوند متعال وحدت حقیقیه دارد و این وحدت در کثرات حضور دارد افزود: این وحدت را فقط خداوند دارد و هیچ موجود دیگری ندارد برای نمونه ما هنگامی که اشیا را دسته بندی میکنیم آنها را با یک عنوانی در یک جا جمع میکنیم و میگوئیم همه آنها تشکیل دهنده عالم هستند و در آن اشتراک دارند.
این استاد تفسیر با اشاره به اینکه عالم وحدت حقیقیه ندارد چون متشکل از کثرات است گفت: اشیا در عالم ماهیتهای جداگانه و مستقل از یکدیگر هستند اشیا حقایق و انواعشان متباین هستند بنابراین عالم جزو حقیقت آنها نیست و فقط یک تعبیر اسمی است که بیان کننده آنها است یعنی فقط برای تعبیر از این حقایق متباینه این اسم بر آنها گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه اشیا در عالم دارای ویژگیهایی هستند که با وحدت حقیقیه ناسازگار است ابراز کرد: این اشیا قابل گسترش هستند خداوند متعال این موجودات را گسترش میدهد و دگرگون میکند علاوه بر این اشیا تقسیم پذیر هم هستند خداوند موجودات عالم را به دو بخش تقسیم میکند مجرد و مادی پس این امر با وحدت حقیقیه منافات دارد.
مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به مقدمه دوم وحدت وجود افزود: مقدمه دیگر این است که منظورمان در بحث وحدت وجود این نیست که مجموع جهان هستی خداست یا اینکه خداوند با اشیا اتحاد پیدا کرده بلکه منظور این است که اشیا ظهور خداوند هستند یعنی خداوند متعال در اشیا به این شکلی که ما میبینیم تجلی کرده و در حق موجودات ظهور کرده است.
نفس یکی است فقط شئونات و مقاماتش متکثر شده است
حجت الاسلام عباسی ابراز کرد: برای اثبات وحدت در کثرت و کثرت در وحدت نمونهای در بحثهای عرفانی بیان شده مانند نسبت نفس به تصورات یا تجلیات که نفس گاهی رشد دهنده و هضم کننده و گاهی متولدکننده و احساس کننده است در این حالت نمیتوان گفت نفس متکثر شده بلکه نفس یکی است فقط شئونات و مقاماتش متکثر شده است.
وی در پایان وحدت را دو گونه حقیقی و غیرحقیقی دانست و گفت: واحد حقیقی به چیزی گفته میشود که وحدت، صفت ذات او باشد و چیزی را که وحدت جزو ذاتش نباشد غیرحقیقی مینامند از این رو وحدت حقیقیی به ذاتی و غیرذاتی تقسیم بندی میشود./873/202/ب3