۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۳۱۲۵۹۵

اشاره به زوایای جدیدی از زندگی محمدرضا شاه در کتاب «شاه بی شین»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «شاه بی شین» که روایت زندگی محمدرضا شاه پهلوی در قالب داستان است در نشستی رادیویی با حضور نویسنده این کتاب، معرفی شد.
کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد کاظم مزینانی، نویسنده  کتاب «شاه بی شین» شب گذشته در نشست رادیویی و در مجتمع کتاب گلستان به معرفی این کتاب پرداخت.


وی به اندیشه شکل گیری این رمان اشاره و اظهار کرد: نسل ما، نسلی بود که نظام پادشاهی را تجربه کرد و در همان زمان بود که این نظام سلطنتی واژگون شد، بنابراین  احساس کردم باید به سؤال هایی که بیان می شود پاسخ داده شود و این شخصیت در این کتاب به داستانی تبدیل شد.

 

مزینانی برای روایت زندگی و شخصیت محمدرضا شاه به ارتباط با فضای آن زمان را ضروری دانست و گفت: برای روایت این کتاب سعی به نزدیک شدن به شخصیت شاه کردم و با حضور در کاخ و بررسی عکس های خاندان پهلوی سعی در نزدیک شدن به فضای آن زمان کردم.

 

نویسنده کتاب شاه بی شین در ادامه به شخصیت های موجود در این رمان اشاره و بیان داشت: در این کتاب داستان یک نوجوان شهرستانی بیان می شود که انقلاب را در سطح یک خانواده ایرانی روایت می کند چون رشد زندگی شهری، افزایش درآمد مردم و رشد نسلی که در کنار زندگی سنتی در حال تجربه کردن زندگی مدرنیته بودند، دلیل اصلی انقلاب شد و علاقه داشتم که این موضوع در کتابم منعکس شود.

 

وی خاطرنشان کرد: هنر نویسنده این است که رویدادها  به نوعی توصیف شوند که با وجود این که مخاطب از گذشته آن ها را شنیده است، احساس کند برای نخستین بار است این اطلاعات تاریخی را می‌شنود.

 

مزینانی داستان نویسی تاریخی را به ویژه در عصر معاصر بسیار دشوار دانست و گفت: تعدادی اطلاعات خام تاریخی در دسترس است که نیاز به پردازش دارد و این پردازش بسیار زمان‌بر و مصادره کردن اطلاعات تاریخی به نفع داستان دشوار است.

 

در ادامه لعل بذری، منتقد و نویسنده در این نشست ضمن تقدیر و تمجید از این کتاب به نکات برجسته این کتاب اشاره و اظهار کرد: این رمان بسیار موشکافانه، دقیق و به‌دور از قضاوت‌های معمول و مرسوم که در ارتباط با این شخصیت وجود دارد، پرداخته و به نکاتی در این کتاب در مورد زندگی محمدرضا اشاره شده که تا به امروز شنیده نشده است.

 

وی با بیان این که توصیفات و دیالوگ‌های کتاب «شاه بی‌شین» دارای نثر شاعرانه‌ای است، اظهار کرد: این نثر تا پایان 420 صفحه این رمان ادامه دارد که این کاری برجسته است.

 

لعل بذری به شخصیت پردازی بسیار مناسب در این رمان اشاره و تصریح کرد: پیوند میان تجربه زیستی نویسنده از محیط، شهر و روستای خود با داستان تاریخی از فصل های درخشان در این کتاب است.

 

این منتقد با اشاره به تلفیق مناسب بین اتفاق های تاریخی و داستان نویسی در این کتاب، گفت: در برخی از آثار به جنبه تاریخی حوادث بیشتر پرداخته شده و در برخی دیگر جنبه داستانی برجسته می شود اما در این اثر نویسنده این دو مقوله را به خوبی در کنار هم رعایت کرده است./1310/202/ب1

ارسال نظرات