۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۳۱۲۶۱۴
استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم:

ریشه بسیاری از اختلافات زوجین به دوران مجردی بر می‌گردد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان، گفت: 90 درصد اختلافات در میان زوجین ریشه اش به دوران مجردی برمی گردد و این امر اهمیت تربیت صحیح در خانواده را در دوران مجردی به خانواده ها گوشزد می کند.
دادگاه طلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، نخستین نشست از سلسله نشست های تحکیم خانواده با موضوع شناخت تفاوت های زن و مرد از جهت شخصیتی و جنسیتی و نقش آن در تفهم زوجین با حضور جمعی از طلاب حوزه علمیه همدان ظهر امروز در سالن انصار الحسین(ع) برگزار شد.


در این نشست حجت الاسلام محمد پاک نیا از اساتید برجسته مشاوره در حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مباحث روان شناختی در زندگی مشترک، گفت: بنابر آمار منتشر شده در برخی از شهرها از هر 5 ازدواج 2.8 به طلاق منجر می شود و در هر ساعت 18.6 طلاق در کشور صورت می گیرد.


وی ادامه داد: متاسفانه در میان طلاق و رفاه و سواد رابطه مستقیم وجود دارد به طوری که هر قدر افراد با سوادتر و دارای رفاه بیشتری هستند طلاق در میان این اقشار رواج بیشتری دارد.


استاد مشاوره حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تربیت جوانان در خانواده قبل از ازدواج تصریح کرد: 90 درصد اختلافات در میان زوجین ریشه اش به دوران مجردی برمی گردد و این امر اهمیت تربیت صحیح در خانواده را در دوران مجردی به خانواده ها گوشزد می کند.


وی در ادامه به نقش تعیین کننده زوج در زندگی مشترک اشاره کرد و افزود: زوج در زندگی مشترک نقش تعیین کنده دارد به طوری که ایمان، افسردگی و لجبازی و برخی دیگر از خصلت های زوجه به رفتار زوج بستگی دارد و بنا بر برخی از آمارها 80 درصد مشکلات بانوان بعد از ازدواج به همسران آنان باز می گردد.


حجت الاسلام پاک نیا خاطرنشان کرد: برای نجات زندگی و خانواده، زوجین می بایست مهارت های فراوانی را بیاموزند که از جمله آن ها می توان به مهارت بیان احساسات و عواطف، مهارت در شاداب نگهداشتن خانواده، مهرت در امور اقتصادی، توانایی در ایجاد رضایت مندی، توانایی در انتقاد و توانایی در شناخت جنسیتی اشاره کرد.


وی بسیاری از مشکلات زوجین را ناشی از عدم شناخت صحیح نسبت به یکدیگر دانست و گفت: بسیاری از مشکلات ناشی از عدم شناخت زوجین نسبت به هم در زمینه جنسیتی است که شهید مطهری 37 مورد از آن ها را مطرح کرده است.


این استاد حوزه علمیه با اشاره به بارزترین موارد اختلاف میان زوجین به لحاظ جنسیتی یادآور شد: اختلاف در شنیدن از سوی مردان و گفتن از سوی زنان یکی از عوامل مهم اختلاف در میان زوجین است به طوری که زنان دارای قدرت تکلم بیشتر و مردان دارای قدرت گوش دادن بیشتری هستند و این امر در برخی اوقات به دلیل عدم شناخت مناسب نسبت به جنسیت طرف مقابل مشکل آفرین می شود.


وی قدرت بیان احساسات را امری دیگر در زمینه اختلاف میان جنسیت ها برشمرد و افزود: زنان در بیان احساسات و عواطف بسیار موفقتر از مردان عمل می کنند و این امر خاستگاه اختلاف در میان خانواده است و این در حالی است که زن موفق کسی است که اقتدار شوهر خود را در حفظ کند و مرد موفق کسی است که قله احساسات همسر خود را فتح کرده باشد.


وی در پایان با اشاره به خاطره از رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در جلسه ای فرمودند برای آنگه بدانید در زندگی بر مدار اسلام حرکت می کنید یا خیر توجه کنید که آیا در زندگی مشترک محبی شما روز به روز نسبت به یکدیگر بیشتر می شود یا نه./979/202/ب1

ارسال نظرات