۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۳۱۲۷۳۵
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید:

اقتصاد هوشمند دستیابی به راه‌های بهتر برای رفع نیازهای اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید اقتصاد هوشمند را دستیابی به راه‌های بهتر برای رفع نیازهای اقتصادی دانست و گفت: اقتصاد هوشمند قائل به هماهنگی انسان با طبیعت است و اینکه انسان در تعامل و استفاده از روش‌هایی که سازگار با طبیعت است، باشد.
ناصر الهي مدير گروه اقتصاد دانشگاه مفيد قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناصر الهی، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید قم، عصر امروز در نخستین پیش نشست همایش ملی شهر هوشمند که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، با بیان این که اقتصاد هوشمند در مقابل اقتصاد سنتی و کلاسیک مطرح می‌شود، اظهار داشت: از نگاه سنتی اقتصاد را تخصیص بهینه منابع کمیاب برای خواسته‌های نامحدود تعریف می‌کنند و در این تعریف فرض بر این است که باید با استفاده از منابع محدود به مطلوب رسید.

 

وی با بیان این که به جای این که تسلیم پیش داده‌ها باشیم باید به منابع وسعت بدهیم، خاطرنشان کرد: حل کمیابی منابع به این صورت است که با همزیستی میان طبیعت و انسان و نسل‌های بعد بتوانیم بیشترین استفاده را از این منابع کنیم و این مستلزم این است که به جای تصرف و تخریب طبیعت سعی بر تسخیر طبیعت بکنیم.

 

الهی با اشاره به این که نگاه تسخیر طبیعت در منابع دینی ما هم مطرح است، گفت: انسان باید مسخر بر طبیعت باشد و از طرف دیگر جهان بینی توحیدی ما هم اقتضا می‌کند که هماهنگ با طبیعت حرکت کنیم نه در تقابل با طبیعت.

 

وی اقتصاد هوشمند را دستیابی به راه‌های بهتر برای رفع نیازهای اقتصادی دانست و ابراز داشت: اقتصاد هوشمند قائل به هماهنگی انسان با طبیعت است و اینکه انسان در تعامل و استفاده از روشهایی که سازگار با طبیعت است، باشد.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید با بیان این که اقتصاد کلاسیک در بحث دستمزدها قائل به حقوق بخور و نمیر برای کارگران است، افزود: نگاه اقتصاد جدید کاملا متفاوت است و ایده دستمزد منصفانه را مطرح می‌کند و در تعریف دستمزد منصفانه می‌گوید، دستمزدی که از حد تعادل مقداری بالاتر باشد تا کارگر شوق و رغبت به کار در دستگاه را داشته باشد و باعث ایجاد تعلق خاطر به محیط کار شود.

 

وی اقتصاد هوشمند را عاملی برای به‌روز بودن کارگر دانست و خاطرنشان کرد: در این اقتصاد کارگر برای این که شغل خود را از دست ندهد و بهتر بتواند کارایی داشته باشد به آموزش می‌پردازد و در کشوری مانند ژاپن متوسط شرکت در کلاسهای آموزشی برای کارگران حدود 700 ساعت در سال است که در روز نزدیک به دو ساعت می‌شود که بسیار ایده‌آل است.

 

الهی با بیان این که اقتصاد هوشمند به دنبال رفع فقر از طریق همزیستی انسان‌ها با همدیگر است، گفت: این اقتصاد قائل است که فقر سبب از بین رفتن استعدادها می‌شود و در مجموع به ضرر جامعه است و با همزیستی بیشتر میان انسان‌ها فقر ریشه کن می‌شود که در اسلام هم تحت عنوان انفاق این مفهوم مطرح است.

 

وی تقویت اخلاق، عدم تبعیض میان انسان‌ها و برقراری عدالت جنسیتی را از دیگر شاخصه‌های اقتصاد هوشمند برشمرد و اظهار داشت: همزیستی انسان‌ها به تقویت اخلاق منجر می‌شود و در نتیجه به افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها می‌انجامد؛ در اقتصاد هوشمند هیچ انسانی بر دیگری برتری ندارد و تمام انسان‌ها مانند یک سلول مغزی در مغز یک انسان در نظر گرفته می‌شوند که وظیفه فکر کردن را دارند و بقیه موجودات و اشیاع در طبیعت به منزله دیگر اعضا و جوارح بدن در نظر گرفته می‌شوند.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید با اشاره به این که پارادایم حاکم در اقتصاد هوشمند پارادایم سیستمیک است، افزود: در این پارادایم به توالی و ترتیب خیلی توجه می‌شود و به پیامدها و بازخورد ها نیز توجه ویژه می‌شود و به طور کلی نگاهی فرایندی وجود دارد.


وی با بیان این که اقتصاد هوشمند تا حدودی در طول تاریخ زندگی بشر به چشم می‌خورد، اظهار داشت: تاریخ اقتصاد هوشمند به تاریخ زندگی بشر می‌رسد ولی امروزه بسیار پر رنگ تر دیده می‌شود و نمود بیشتری پیدا کرده است./843/202/ب2

ارسال نظرات