۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۳۱۲۷۷۷
استاد حوزه علمیه:

میدان سیاست جای صدور حکم ثابت نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ورعی، درباره احکام سیاسی، گفت: احکام سیاسی نوعا از احکام متغیر است، میدان سیاست هیچ‌گاه جای صدرو حکم ثابت نیست، زیرا سیاست با امور متحول همیشه سر و کار داشته است.
حجت الاسلام ورعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جواد ورعی، استاد حوزه و دانشگاه، غروب دوشنبه پنجم بهمن ماه در جلسه تخصصی «دین و تحولات زمان از نگاه امام موسی صدر در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، گفت: دین مجموعه‌ای از معارف است که به حوزه اعتقادات مربوط می‌شود و ریشه در وحی و آسمان دارد.

وی افزود: در برابر تحولاتی که به طور طبیعی انسان در طول زندگی خود با آن‌ها رو به رو می‌شود پرسش‌هایی ذهن حقیقت‌جوی او را به چالش می‌کشد که همواره از پایگاه دین به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

استاد حوزه علمیه درباره شریعت، بیان داشت: شریعت ثابتی که مربوط به 14 قرن قبل است آیا می‌تواند پاسخ‌گوی تحولات بشر امروز باشد و آیا فقه شیعی برای آنها پاسخی در نظر گرفته است، در شریعت اسلام ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان انسان را در تحولات زمان هماهنگ کرد.

حجت الاسلام ورعی تأکید کرد: در جای جایِ فقه در موارد متعددی علما بر این نکته اتفاق نظر دارند که در احکام متغیر امام و حاکم شرع جامعه اسلامی می‌تواند این قوانین را بر اساس مصلحت زمان و مکان تغییر دهد.

وی پیرامون موضوع دولت اسلامی، اظهار داشت: از امتیازات ویژه‌ای که برای دولت اسلامی می‌توان گفت این است که انعطاف در شریعت داشته باشد و بر اساس تحولات زمانی و مکانی احکام تغییر داده شود.

محقق علوم دینی درباره احکام سیاسی، ابراز داشت: احکام سیاسی نوعا از احکام متغیر است، میدان سیاست هیچ‌گاه جای صدرو حکم ثابت نیست، زیرا سیاست با امور متحول همیشه سر و کار داشته است.

حجت الاسلام ورعی یادآور شد: علامه طباطبایی در تألیفات خود در تقسیم‌بندی احکام ثابت و متغیر بر این نکته تاکید دارند که انسان همواره نیازهای ثابتی داشته است که در تحولات زمان و مکان تغییر نخواهد کرد، اما برخی از نیازها در پی تحول به وجود می‌آیند که باعث پدید آمدن احکام متغیر می‌شوند.


استاد حوزه علمیه با اشاره افکار امام موسی صدر، بیان داشت: دین و شریعت می‌تواند با تحولات زمان هماهنگ شود و نباید تردید کرد بخشی از دین شریعت است.


وی ادامه داد: از دیدگاه امام موسی صدر خداوند یک وجود نامتناهی است که سبب می‌شود که ظرفیتی از این کلام نامنتاهی صادر شود تا مطالب جدیدی دریافت شود،  این دریای بی انتهایی است که بشر همواره می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

حجت الاسلام ورعی در پایان بیان داشت: انسان‌ها گریزی از تحول ندارند و رشد و پیشرفت انسان در تعامل با زمان است، اگر تحول بدون توجه به اصالت‌ها و معیارها باشد، نمی‌تواند اثرگذار واقع گردد بلکه باید هدایت و اصالت خود را در این راه گم نکرده و دستاوردهای بشری را بر اساس شریعت و دین برای خود نگه داریم./856/202/ب2

ارسال نظرات