۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۳۱۲۸۹۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هشدار داد؛

مراسم بزرگداشت ایام فاطمیه به محافل تبلیغات انتخاباتی بدل نشود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به همزمانی ایام فاطمیه اول با مهلت تبلیغات دو انتخابات پیش رو، گفت: باید مراقب بود جلسات و مراسم بزرگداشت ایام فاطمیه به محافل تبلیغات انتخاباتی تبدیل نشوند.
حجت الاسلام يعقوبي- نشست ستاد ساماندهي شئون فرهنگي در مناسبت هاي مذهبي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان که با محوریت گرامیداشت ایام فاطمیه برگزار شد، بر برگزاری پرشور، مناسب و به دور از حاشیه و مسائل تفرقه‌انگیز مراسم این ایام تأکید کرد.

 

وی با اشاره به همزمانی ایام فاطمیه اول با فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: باید مراقب بود جلسات و مراسم ایام فاطمیه به مسائل حاشیه‌ای آلوده نشده و کانون مسائل انتخاباتی نشوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه نباید جلسات ایام فاطمیه به محافل تبلیغات انتخاباتی بدل شوند، خاطرنشان کرد: مراسم این ایام باید پررنگ و با دقت و حساسیت ویژه برگزار شود تا خدای نکرده تحت‌الشعاع تبلیغات انتخاباتی قرار نگرفته و به محافل انتخاباتی بدل نشوند.

 

رییس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی با یادآوری اینکه حضرت فاطمه(س) خود سیاسی‌ترین بانوی جهان هستند، ادامه داد: با وجود این فاطمه زهرا(س) در زمان خود در رابطه با سران فتنه با شیب ملایم و کلام نرم برخورد می کردند.

 

وی تصریح کرد: از این رو می بایست به روحانیان مبلغ و مداحان تذکر داده شود که در سه شب ایام فاطمیه، مسائل سیاسی و انتخاباتی را به محافل گرامیداشت این ایام وارد نکنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه ایام فاطمیه دوم نیز به مدت پنج شب برگزار می شود، اظهار کرد: برای بزرگداشت ایام فاطمیه دوم نیز می بایست هماهنگی‌های لازم با کانون مداحان و سایر مراکز مرتبط صورت گرفته تا برنامه ها به دور از دوگانگی و ناهماهنگی برگزار شود.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مسائل مربوط به اعزام هیأت‌های مذهبی استان به مشهد مقدس در ایام مختلف از جمله دهه پایانی ماه صفر، اظهار کرد: از سال آینده برای هر هیأت مذهبی اعزامی به مشهد مقدس، روحانی مبلغ همراه در نظر گرفته می شود تا در این زمینه نیز ساماندهی مناسبی انجام شود.

 

وی همچنین بر نوآوری و اجرای روش های تبلیغی نوین از سوی روحانیان مبلغ تأکید کرد و افزود: در این راستا می بایست هرچه سریع‌تر پرونده تبلیغی و شناسنامه تبلیغی فرهنگی مناطق مختلف تدوین و ساماندهی شده و تبلیغات دینی نیز به صورت ریلی صورت گیرد.

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در بخش تبلیغات دینی نیز همانند سایر حوزه‌ها، اگر فعالیت ها ریلی نشده و همچنان به صورت دیمی و تکراری انجام شود، آسیب‌زا بوده و به نتیجه مورد انتظار ختم نمی شود.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات