۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۳۱۲۹۷۷
حجت الاسلام والمسلمین طائب:

اعتراض به نظارت قانونی شورای نگهبان نشانه استبداد و عدم التزام به قانون است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار، استبداد و خود محوری را از آفات عدم التزام به قانون اساسی خواند و گفت: اعتراض به حیطه نظارتی شورای نگهبان که براساس قانون اساسی و از جانب مردم قابل قبول است، به این معنا است که فرد معترض نمی‌خواهد به قانون احترام بگذارد.
حجت الاسلام و المسلمين مهدي طائب

حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب، رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به نقش مهم شورای نگهبان در انتخابات اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان براساس قانون اساسی، ناظر بر انتخابات معرفی شده و نظارت آن از نوع استصوابی است.

 

وی افزود: نویسندگان قانون اساسی به دنبال این بودند که شورای نگهبان در نخستین مرحله از ورود افرادی که فاقد صلاحیت برای حضور در مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان هستند به عرصه انتخابات جلوگیری کند و در مرحله بعد اشخاصی را که صلاحیت حضور در انتخابات را دارند به مردم معرفی کند، تا مردم از میان آنها فرد اصلح را به عنوان نماینده انتخاب کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: دشمن از ابتدای انقلاب تاکنون به دنبال نفوذ در نظام جمهوری اسلامی و براندازی از درون بود و برایش این اصل قانون اساسی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را اثبات می‌کرد، بسیار گران و دشوار محسوب می‌شد.

 

وی با اشاره به تلاش دشمن در مخدوش کردن نظارت استصوابی شورای نگهبان یادآور شد: دشمن در همه دوره‌های انتخابات جمهوری اسلامی به دنبال این بوده که اگر بتواند اصل قانون اساسی را مخدوش کند و مردم را به تغییر این قانون وا دارد؛ بنابراین راه‌انداختن فتنه‌های مختلف در کشور اغلب به دلیل تشکیک در این اصل قانون اساسی بوده که به نتیجه نرسیده است.

 

رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار به جوسازی و غوغا سالاری دشمن در ایام انتخابات اشاره کرد و افزود: دشمن تلاش می‌کند با جوسازی و غوغاسالاری شورای نگهبان را مجبور کند که وظیفه قانونی‌اش را انجام ندهد.

 

وی تأکید کرد: جوسازی و غوغاسالاری دشمن از زمانی شروع شد که شورای نگهبان تشکیل و معطوف به انجام وظیفه نظارتی در نخستین دوره انتخابات شد و تا امروز نیز ادامه دارد؛ از این‌رو امام خمینی(ره) نیز به دلیل هجمه وسیعی که علیه شورای نگهبان ایجاد می‌شد، در هر انتخاباتی از شورای نگهبان حمایت می‌کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب، غوغاسالاری‌های دشمن در عرصه انتخابات را بی‌تأثیر خواند و گفت: گذشت زمان دو مسأله را ثابت کرد؛ نخست این که مردم کشور ما نظارت شورای نگهبان که براساس قانون اساسی است را قبول دارند و به آن راضی هستند.

 

وی افزود: نکته دیگر این که هر زمان شورای نگهبان بر وظیفه‌ نظارتی‌اش تأکید بیشتری داشته؛ بعد از برگزاری انتخابات، دشمن با شکست بیشتری مواجه شده است و اتفاقات زمان انتخابات فقط هیاهو و جوسازی بوده‌است.

 

رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار، احراز صلاحیت‌ برای ورود به هر عرصه‌ای را مطابق با عقل و خرد بشری خواند و خاطرنشان کرد: در دنیا نمی‌توان جایی را سراغ گرفت که خلاف خرد و اندیشه بشری، فردی را بدون احراز صلاحیت‌های مقدماتی وارد ارکان دولتی کشوری کرده باشند.

 

وی تشکیک و نفی نظارت استصوابی را مستلزم اشکال بر سایر نظارت‌ها دانست و یادآور شد: اگر کسی بر نظارت استصوابی اشکال و شبهه وارد می‌کند، باید بر تمام نظارت‌ها اشکال بگیرد و بگوید انسان معتاد و دزد نیز می‌تواند بدون احراز صلاحیت نماینده شود؛ بنابراین اگر قرار باشد که نظارت را نفی کنیم، هرگونه نظارتی قابل نفی خواهد بود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، استبداد و خود محوری را از آفات عدم التزام به قانون اساسی خواند و گفت: اعتراض به حیطه نظارتی شورای نگهبان که براساس قانون اساسی و از جانب مردم قابل قبول است، به این معنا است که فرد معترض نمی‌خواهد به قانون احترام بگذارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب تصریح کرد: افرادی که بر نظارت شورای نگهبان شبهه وارد می‌کنند در حقیقت برای شان فقط منیت مطرح است، زیرا که اگر از فیلتر نظارت‌ها عبور کنند، نظارت را خوب تلقی کرده و اگر صلاحیت شان تأیید نشود، نظارت‌ها را بی‌فایده و نامطلوب می‌دانند./908/ت302/ج1

ارسال نظرات