۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۳۱۳۰۵۵
در نشست خبری اصولگرایان خراسان رضوی مطرح شد؛

محوریت علما و فقها در دستور کار شورای ائتلاف اصولگرایان قرار دارد/ فقاهت، ابزاری ارزشمند در تبیین مبانی انتخاب اصلح است

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی جبهه پایداری خراسان رضوی با اشاره به نقش فقه و فقاهت در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، گفت: اتفاقات خوبی که در سال های اخیر در جریان های سیاسی کشور شاهد بوده ایم، به برکت اتکا به فقاهت بوده و اکنون نیز در شورای ائتلاف اصولگرایان محوریت علما و فقها در دستور کار قرار دارد.
وحدت اصولگرايان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست خبری اصولگرایان خراسان رضوی صبح امروز با حضور نمایندگانی از حزب مؤتلفه، جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام، جمعیت ایثارگران و جامعه زینب در محل دفتر حزب مؤتلفه خراسان رضوی برگزار شد.


سیدمحسن بنی هاشمی، دبیر جبهه پیروان خط امام خراسان رضوی در خصوص راهکارهای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، صداقت نظام، تشکل ها و کاندیداها را مهم ترین اصل دانست و گفت: مردم هر جا صداقت ببیننند پای کار می آیند.

 

انتخابات بارزترین نماد مشارکت سیاسی مردم است

در ادامه، جواد آرین منش، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی خراسان رضوی گفت: اساس انقلاب اسلامی برپایه سه رکن اساسی ایمان و اعتقادات مردم به عنوان موتور محرکه انقلاب، ولایت فقیه به عنوان ضامن بقا و تداوم انقلاب و مشارکت مردمی بنا شده است.


وی افزود: جمهوری اسلامی چنان که در اصل 56 قانون اساسی آمده است، به معنای اداره امور کشور متکی بر مشارکت و آرای عمومی مردم بوده و حضور حداکثری مردم یک ارزش محسوب می شود.


دبیر جبهه پیروان خط امام خراسان رضوی، انتخابات را بارزترین نماد مشارکت سیاسی مردم دانست و اظهار کرد:  تبیین اهمیت مشارکت مردم در عرصه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی توسط نخبگان و رسانه ها، فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در امور توسط مجریان وناظران انتخابات و آحاد مردم از راهکارهای جلب مشارکت حداکثری است.


آرین منش، کثرت متقاضیان و کاندیداها را نماد مشارکت مردم و سبب انتخاب بهترین ها از میان اکثریت عنوان و تصریح کرد: مردم باید طعم مشارکت را بچشند و هر عاملی که مانع این مشارکت باشد باید رفع شود.


آگاه سازی، اعتمادسازی و افزایش رضایتمندی؛ راهکارهای حضور حداکثری مردم

حجت الاسلام مجید فاطمی ارفع، سخنگوی جبهه پایداری خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: ترکیب آرایش سیاسی مردم در قبال انتخابات شامل چهار جمعیت فعال (که همیشه بر اساس تکلیف مداری در صحنه حضور دارند)، جمعیت خاموش (که حضورشان بالقوه است و پس از بررسی شرایط و شعارهای انتخاباتی حضور می یابند)، جمعیت بی تفاوت (که با نظام تعارض ندارند اما به دلیل مشکلات موجود برای حضور در انتخابات تردید دارند) و جمعیت معارض (که درصد کمی دارند و همیشه بنایشان بر تحریم انتخابات است) است.

 

وی با اشاره به اهمیت فعال کردن جمعیت خاموش با توجه به طیف وسیع آنان، عدم آگاهی از اهمیت انتخابات، وقف نبودن به تأثیر رأی مردم و ناامیدی و نگاه های منفی را از دلایل عدم حضور حداکثری مردم عنوان کرد.


حجت الاسلام فاطمی ارفع همچنین، آگاه سازی، اعتمادسازی و افزایش رضایتمندی را از راهکارهای حضور حداکثری معرفی و بر ضرورت انطباق شعارهای انتخاباتی کاندیداها با واقعیات جامعه واسناد بالادستی برای پیشگیری از ناامیدی مردم تأکید کرد.


انتخابات، تعیین کننده سرنوشت سیاسی، اجتماعی، منطقه ای و بین المللی انقلاب است

در ادامه این نشست، عفت شریعتی، دبیر جامعه زینب با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات و جایگاه و اهمیت آن، گفت: ایشان تأکید دارند باید هوای تازه برای حضور مردم ایجاد شود؛ این به معنای فراهم کردن زمین رشد و تعالی و تحقق اهداف نظام بر مبنای خون شهدا و رهنمودهای علما و امام راحل است.


وی با اشاره به سیر تکاملی انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون، افزود: انتخابات، تعیین کننده سرنوشت سیاسی اجتماعی، منطقه ای و بین المللی انقلاب است و این مهم بیش از پیش رسالت مردم را برای حضور پررنگ در انتخابات روشن می کند.


شریعتی خاطرنشان کرد: حوادث و اتفاقاتی که تاکنون علیه انقلاب اسلامی صورت گرفته نه تنها شأن و کیان نظام را خدشه دار نکرده بلکه به عکس سبب رسوایی بیش از پیش دشمنان انقلاب شده است و انتخابات آتی نیز با حضور پرشور مردم قطعا همین گونه خواهد بود.


رقابت سالم کاندیداها و پرهیز از بداخلاقی ها؛ از راهکارهای جلب حضور حداکثری مردم

رحیم زاده، دبیر جمعیت ایثارگران خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: هر گاه حضور حداکثری داشته ایم دشمن به همان نسبت نفوذ رأی مردم عقبت نشینی کرده است.


وی تصریح کرد: اصحاب رسانه از یک سو با تبیین برکات حضور حداکثری مردم در حفظ انقلاب و اقتدار نظام و نیز حل معضلات و تبیین رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای مردم به عنوان نکاتی راهبردی که بصیرت افزا و امیدآفرین است، از سوی دیگر، نخستین گام برای جلب حضور حداکثری مردم محسوب می شوند.


دبیر جمعیت ایثارگران خراسان رضوی، رقابت سالم کاندیداها و پرهیز از بداخلاقی ها و نیز تشویق مردم از سوی نخبگان را از دیگر راهکارها عنوان کرد.


مشارکت بالا در انتخابات بدون حاکمیت اخلاق، سودی ندارد

در ادامه این نشست، بنی هاشمی درباره لزوم رعایت اخلاقی سیاسی و اهمیت قانون مداری در انتخابات گفت: اساس انقلاب اسلامی بر اخلاق اسلامی پایه گذاری شده است به گونه ای که اگر انقلاب به همه اهداف خود دست یابد اما اخلاق حاکم نباشد در واقع انقلاب به هدف خود نرسیده است.


وی افزود: به همین ترتیب، انتخاباتی که با بالاترین حضور مردم برگزار شود اما به افت سطح اخلاق مردم منجر شود سبب دوری انقلاب از اهداف خود می شود.


بنی هاشمی با تأکید بر ضرورت پرهیز از تخریب، تضییع و سیاه نمایی از سوی مردم و مسؤولان، یادآور شد: مرسوم است اکثر رؤسای جمهور مبنای کار خود را تخریب دولت های گذشته قرار می دهند و مدعی اند خرابه ای را تحویل گرفته اند و می خواهند بهشت به مردم تحویل دهند در حالی که با این شیوه عاقبت به خیر نمی شوند.


دبیر جبهه پیروان خط امام خراسان رضوی تأکید کرد: کاندیداها و هواداران آنان به جای تخریب و توهین به دیگران، روشنی ها و توانمندی ها و برنامه های خود را برای پیشرفت این توانمندی ها بیان کنند.


وی گفت: از سوی دیگر اگر زیرساخت های قانونی کامل نباشد حضور حداکثری مردم نه تنها مفید نخواهد بود بلکه باعث تخریب در برخی زمینه ها می شود.


تعداد بالای داوطلبان نمایندگی نشانه علاقه و اعتماد مردم به نظام است

بنی هاشمی، تعداد بالای داوطلبان نمایندگی را نشانه علاقه و اعتماد مردم به نظام دانست و افزود: از دلایل صدمات بالای فتنه88، قدرت نداشتن کافی زیرساخت های قانونی و ضمانت های آن بود. اگر زیرساخت ها کم است به جای شکایت از گذشتگان، باید زیرساخت های اصلاح و تکمیل کرد.

 

برگزاری انتخاباتی سالم مستلزم رعایت قانون به عنوان فصل الخطاب است

آرین منش نیز در همین خصوص با بیان این که اساس انقلاب بر اسلام و ارزش های اسلامی است و پیامبر اسلام(ص) نیز برای حاکمیت اخلاق مبعوث شده اند، افزود: انتخابات از عرصه های بروز و ظهور اخلاق یا بداخلاقی های سیاسی و آزمون انسانیت است وگرنه در شرایط عادی هر فردی می تواند ملتزم به اخلاق باشد.


وی با بیان این که متأسفانه تجارب گذشته در این زمینه موفق نبوده است، وجود دروغ، تهمت، تحقیر رقیب، تخریب شخصیت ها، حاکمیت پول، خودبرتربینی ها و طرح شعارهایی خارج از محدوده اختیارات را از مصادیق بداخلاقی های انتخاباتی برشمرد.


دبیر حزب مؤتلفه خراسان رضوی، برقراری نظم در جامعه و برگزاری انتخاباتی سالم را مستلزم رعایت قانون به عنوان فصل الخطاب، دانست و گفت: حتی قانون بد هم از بی قانونی بهتر است.


جانب داری رییس جمهور از یک جریان، شروع بداخلاقی انتخاباتی است

حجت الاسلام فاطمی ارفع، اخلاق را روح حاکم بر نظام و رعایت آن را عامل تداوم پیشرفت نظام دانست و تصریح کرد: دلیل موفقیت های پی در پی رسول اکرم(ص) در نشر اسلام نیز همین اصل رعایت اخلاق بوده است.


وی با اشاره به برخی مصادیق بی اخلاقی در انتخابات، تأکید کرد: بی قانونی، مصداق بی اخلاقی است؛ شاخص انتخاب اصلح باید اخلاق مداری باشد.


سخنگوی جبهه پایداری خراسان رضوی، پرهیز از سیاه سیاه نمایی، نفی رقبا، وعده های دروغ، اسراف، بهره برداری از اموال عمومی برای تبلیغات و جانب داری دولت از یک جریان یا کاندیدا را از دیگر مصادیق بی اخلاقی در انتخابات برشمرد و افزود: جانب داری رییس جمهور از یک جریان برای حضور در مجلس، هر چند به شوخی باشد، شروع بداخلاقی است.


هتک حرمت نهادهای قانونی ازمصادیق بداخلاقی انتخاباتی است

حجت الاسلام فاطمی ارفع، خودمداری و هتک حرمت نهادهای قانونی را دیگر مصداق بداخلاقی سیاسی و بی قانونی عنوان و اظهار کرد: قانون مداری باید عملی باشد وگرنه قانون شعاری این روزها بسیار رایج شده است. هم قبل و هم پس از انتخابات، قانون باید فصل الخطاب همه باشد؛ اعتراض و انتقاد راه قانونی دارد.


پایبندی به قانون و اخلاق؛ دو معیار انتخاب اصلح

وی با تأکید بر این که پایبندی به قانون و اخلاق، دو معیار انتخاب اصلح است، خاطرنشان کرد: کاندیدایی که قانون مدار نیست نمی تواند وارد مجلسی شود که نهاد قانون گذار و ناظر بر صحت اجرای قانون است.


سخنگوی جبهه پایداری خراسان رضوی یادآور شد: اصحاب رسانه در پیشبرد فضای انتخابات به سمت اخلاق مداری یا بی اخلاقی و نیز آموزش اخلاق انتخاباتی نقش حیاتی دارند.

 

نماینده باید از هویت معرفتی معنوی تبیین شده از سوی قرآن و عترت برخوردار باشد

شریعتی در همین باره، قانون مداری را شرط فرهیختگی و رشد و کمال افراد دانست و گفت: افزون بر شناسنامه های ظاهری، ما یک هویت معرفتی و معنوی نیز داریم که در آیینه قرآن و عترت تبیین داشته است.


وی ادامه داد: طبق این هویت، کسی که می خواهد وارد عرصه قانون گذاری شود طبعا باید از این هویت برخوردار باشد.


دبیر جامعه زینب ابراز کرد: مردم ممکن است بی اخلاقی های کوچک را فراموش کنند اما رسانه های بیگانه و نظام سلطه روی آن مانور می دهند تا نظام اسلامی را مطابق اهداف استکباری خود به دنیا معرفی کنند.


شریعتی تأکید کرد: رسانه ها به گونه ای عمل کنند که آیینه تمام نمای شور و نشاط انتخاباتی مردم و حضور معرفت محورانه کاندیداها باشند.


رحیم زاده نیز، رعایت اخلاق را یک اصل در سیاست دینی برشمرد و گفت: بداخلاقی ها مردم را ناامید و حضور حداکثری آنان را کاهش می دهد.


محوریت علما و فقها در دستور کار شورای ائتلاف اصولگرایان قرار دارد/ فقاهت، ابزاری ارزشمند در تبیین مبانی انتخاب اصلح است

حجت الاسلام فاطمی ارفع در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر ضرورت محوریت علما در اجماع اصولگرایان، گفت: پایه های نظام را فقاهت تشکیل می دهد بنابراین محوریت علما در فعالیت های سیاسی هم باید مد نظر باشد.


وی خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی که  در سال های اخیر در جریان های سیاسی کشور شاهد بوده ایم، به برکت اتکا به فقاهت بوده و اکنون نیز در شورای ائتلاف اصولگرایان چه در تهران و چه استان ها، محوریت علما و فقها در دستور کار قرار دارد.


سخنگوی جبهه پایداری خراسان رضوی یادآور شد: فقاهت می تواند به عنوان ابزاری ارزشمند در انتخاب اصلح، کلیات و اصول و مبانی را تبیین کند اما قطعا تعیین مصادیق بر عهده خود جریان ها و احزاب است چرا که شأن فقها اجل از این امر است./930/201/ب3

ارسال نظرات