۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۳۱۳۲۰۲
آیت الله علوی گرگانی:

کیفیت دروس حوزه باید افزایش پیدا کند نه کمیت

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که کیفیت دروس حوزوی بالا رود نه کیفیت، گفت: اکنون کمیت بیشتر می شود نه کیفیت درحالی که اگر طلبه ای در چند درس به گونه کامل کار کند موفقیت آن بیشتر خواهد بود.
 آيت الله علوي گرگاني

به گزازش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی گرگانی امشب در دیدار با اساتید گروه ادبیات تدوین متون درسی حوزه های علمیه بیان داشت: برای تنظیم برنامه های درسی حوزه علمیه با گستردگی فراوانی که دارند به این گونه گروه ها نیاز است.

 

وی با اشاره به خاطره ای از آیت الله مشکینی اظهارداشت: هنگامی که آیت الله مشکینی در درس مکاسب خود بیان کرد این کتاب با تمام نقاط قوتی که دارد باید خلاصه و نکات مهم آن بیان شود با اعتراض افراد فراوانی مواجه شد.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که برخی مباحث نوشته شده وزنه علمی طلاب را ضعیف کرده است، گفت: درس های حوزه علمیه به دروس فهرستی تبدیل شده اند در حالی که این دروس برای افرادی است که سطحی را گذرانده باشند اما شخصی که تازه شروع کرده است هر مقدار به مباحث جزیی بپردازد قدرت علمی او بیشتر خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: متون حوزوی باید به گونه ای تدوین شوند که طلاب بیشتر از این به کار گرفته شوند؛ کیفیت دروس حوزوی بالا رود نه کمیت در حالی که اکنون کمیت بیشتر می شود؛ اگر طلبه ای در چند درس به گونه کامل کار کند موفقیت او بیشتر خواهد بود.

 

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که در حوزه علمیه به مباحثه علمی کم اهمیت داده می شود، اظهارداشت: در گذشته مباحثه علمی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت که موجب هیجان و انگیزه در طلاب برای مطالعه می شد.

 

وی در پایان اظهار داشت: در گذشته کتاب هایی را مطالعه می کردند که به سفارش بزرگان در مقام اجتهاد تأثیر می گذاشت اما اکنون آن کتاب ها در حوزه علمیه کنار گذاشته شده اند و برخی حتی نام آن کتاب ها را هم نشنیده اند./1324/پ202/ج

ارسال نظرات