۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۳۱۳۲۳۱

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ تشرف بانوان اهل تسنن سیستان و بلوچستان به حرم رضوی، ارائه بیش از هزار نسخه خطی به متقاضیان کتابخانه مرکزی، تشرف دانش‌آموزان ایتام و سادات به حرم امام رضا، برگزاری نشست تخصصی تجربه دینی و برگزاری دومین دوره آموزشی «اخلاق کارگزاران» از عناوین اخبار کوتاه این هفته آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزار رسا در مشهد، هزار و دویست نسخه‌ خطی به محققان ونسخه شناسان و موسسات متقاضی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ارائه شد.

 

گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، از ابتدای سال تاکنون، به 70 درصد نیازهای محققان و مؤسسات برای دریافت تصاویر نسخ خطی، پاسخ مثبت داده است؛ این در حالی است که بیش از سه هزار فایل دیجیتالی در محل تالار محققان کتابخانه، به دانش‌پژوهان ارائه شده است.

 

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، روزانه پاسخگوی بسیاری از محققان و مؤسساتی است که برای دریافت تصاویر نسخ خطی به گنجینه کتب خطی این کتابخانه مراجعه می‌کنند و از ابتدای سال جاری تاکنون، این درخواست‌ها بالغ بر 400 مورد بوده است.

 

شمار نسخه‌های خطی درخواستی محققان و مؤسسات از ابتدای سال تاکنون، از یک هزار و 800 نسخه گذشته است که از این تعداد، پس از بررسی‌های انجام‌شده، به بیش از یک هزار و 200 درخواست، پاسخ مثبت داده شده است.

 

تشرف بانوان اهل تسنن سیستان و بلوچستان به حرم رضوی

بانوان اهل تسنن استان سیستان و بلوچستان برای عرض ارادت به ساحت مقدس امام رضا(ع) به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

 

حسین محمدپور، مسؤول آموزشی سپاه پاسداران استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بیش از 110 نفر از بانوان اهل تسنن زیر پوشش بسیج سپاه پاسداران استان سیستان و بلوچستان از ویژه برنامه های تدارک دیده شده از سوی آستان قدس رضوی در بارگاه منور امام رضا(ع) بهره مند شدند.

 

وی افزود: قرائت قرآن و ادعیه همچون زیارت نامه امین الله، سخنرانی و مداحی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از جمله برنامه های ارائه شده برای زائران استان سیستان و بلوچستان در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی بود.

 

محمدپور بیان کرد: این گروه همه ساله با عنوان گروه «حلقه صالحین» برای زیارت امام هشتم(ع) توسط این ارگان برای زیارت حرم مطهر رضوی سامان دهی می شوند.

 

برگزاری نشست تخصصی تجربه دینی

نشست تخصصی با عنوان «تجربه دینی» از سوی گروه عقاید و معارف بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

این نشست با حضور حجت الاسلام و الملسمین مهدی شریعتی تبار؛ مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین شیروانی؛ استاد حوزه و دانشگاه و جمعی از پژوهشگران و محققان این مرکز در سالن اجتماعات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین شیروانی، در حاشیه این نشست به تبیین تجربه های دینی و دیدگاه های نظریه پردازان غربی در رابطه با این موضوع پرداخت و عنوان کرد: به اعتقاد برخی از نظریه پردازان، عنصر تجربه های تفسیری، نوع نگاه فرد به جامعه است و تجربه های دینی را  گوهر دینی می دانند.

 

وی با بیان نقش تجربه های دینی در دینداری عنوان کرد: در تمام مطالعات دینی که در جهان غرب و مغرب زمین مطرح شده است، مقصود دین داری بوده است و  این مطالعات به ما کمک می کند که آثار مثبت و منفی دین را تشخیص دهیم، زیرا این گونه مسائل از آسیب های دینداری به شمار می رود.

 

شیروانی افزود: تجربه های دینی در فلسفه های قاره ای معطوف به احساسات و عواطف می شود و مسئله اصلی جایگاه تجربه دینی در دینداری است. در فضای انگلیسی زبان و در فلسفه آنگلوساکسون ها، مسئله اصلی این است که تجربه دینی چه میزان می تواند شاهد و قرینه در وجود خداوند باشد و ارزش معرفت شناختی تجربه دینی چه اندازه حاکی از این واقعیت است.

 

وی به عقلانیت تبیین های اسلامی اشاره و تصریح کرد: تبیین جز با در دست داشتن مفاهیم و گزاره ها به دست نمی آید. در تبیین و تفسیرهای دینی گزاره‌ها بر گرفته از منابع معرفت دینی به انواع خردپذیر، خردگریز و خردستیز تقسیم می شوند.

 

تشرف دانش‌آموزان ایتام و سادات به حرم امام مهربانی‌ها

دانش‌آموزان دو هنرستان شبانه‌روزی از شهرستان‌های سبزوار و کلات نادری به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

 

بیش از 130 نفر از دانش آموزان ایتام و سادات دو مدرسه حضرت معصومه(س)کلات و معرفت سبزوار به دعوت مهدی عزیزیان؛ قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی به بارگاه منور امام رضا(ع) مشرف شدند.

 

آمنه رفیعی، مدیر هنرستان حضرت معصومه(س) گفت: تعدادی از این دانش‌آموزان برای اولین بار به بارگاه منور امام رضا(ع) و زیارت مضجع مطهر علی بن موسی الرضا(ع) تشرف یافته اند.

 

برگزاری دومین دوره آموزشی «اخلاق کارگزاران»

دومین دوره آموزشی با عنوان «اخلاق کارگزاران» از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در این جلسه با بیان اخلاق کارگزاران پرداخت و عنوان کرد: مقوله اخلاق از اهمیت زیادی برخوردار است که اگر این اخلاق مطابق با موازین شرعی و انسانی بوده و مبدا و مصدر کارهای شایسته و فاخر باشد، حسن خلق می شود.

 

وی افزود: یک عالم، محقق، مدرس، صنعتگر، مهندس، معمار و... داخلاق مشترکی دارند و آن داشتن وجدان کار و دوری از سهل انگاری است، ارزش هر انسان به انجام دادن کارهای صحیح و نیکو است. اگر در امور سهل انگاری و غفلت شود، موجب گرفتاری و بدبختی های زیادی می شود.

 

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مطرح کرد: در حوزه اقتصاد برای حمایت از تولید داخلی سفارش شده وسیله خارجی نخریم و کالای تولید کشور خودمان را خریداری کنیم. از این رو، باید تولید کنندگان داخلی کارهای خود را استوار و با کیفیت انجام دهند تا مردم از تولیدات داخلی استقبال کنند.

 

گفتنی است؛ این جلسه با همکاری مرکز آموزش ضمن خدمت و با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در نمازخانه این مرکز برگزار شد که  برای شرکت کنندگان گواهینامه آموزشی صادر می شود./1308/101/ب1

ارسال نظرات