۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۳۱۳۴۲۶
حجت الاسلام رسایی در مشهد:

تداوم رکود نتیجه گره زدن امورات کشور به مذاکره و رفع تحریم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رسایی با بیان این که امروز در اداره کشور رقابت میان دو نگاه غرب باور و غرب ستیز است، گفت: نگاه ما به مجلس و دولت و انتخابات آتی باید بر اساس این دو نگاه باشد نه از منظر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب.
حجت الاسلام رسايي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست سراسری دفتر تحکیم وحدت که با شعار «نظارت استصوابی، بصیرت ملی و مجلس انقلابی» و با حضور اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان کشور در هتل خورشید تابان برگزار شد، گفت: به عکس دوران پیش از انقلاب، جمهوری اسلامی نظامی مردمی و مبتنی بر آراء مردم است.


وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) مدلی در چارچوب دین برای حکومت ارائه کردند که در آن هر چه مردم چارچوب دین می خواهند اصل است و دولت و مجلس، مستقیم و رهبر، غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شود.


وکیل الدوله بودن نمایندگان بسته به رویکرد دولت می تواند خوب یا بد باشد
حجت الاسلام رسایی با اشاره به نسبت دادن تعبیر «وکیل الدوله» به برخی نمایندگان مجلس، افزود: در نظام سیاسی جمهوری اسلامی، مجلس و دولت در واقع هر دو وکیل مردم هستند؛ بر این اساس استفاده از تعبیر وکیل الدوله برای نمایندگان، بسته به رویکرد دولت می تواند درست یا غلط باشد.


نماینده مردم تهران مجلس با بیان این که کمک نمایندگان به دولت در واقع خدمت به مردم است، تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که شاخص، دولتی و مجلسی بودن نیست بلکه مهم رویکرد دولت است که در میدان اصول انقلاب و خدمت به مردم حرکت می کند یا خلاف این ها.


وی ادامه داد: در حالت نخست، قطعا نمایندگان وظیفه کمک به دولت را دارند اما در حالت دوم طبیعی است که نمایندگان نباید به دولتی که وکالت خود از مردم را به نحو صحیح انجام نمی دهد، کمک کنند و در این صورت اتفاقا ایفای رسالت نمایندگی، نقد دولت برای قرار دادن آن در مسیر صحیح است.

 

رقابت امروز میان دو نگاه غرب باور و غرب ستیز است
حجت الاسلام رسایی در تبیین صحنه رقابت سیاسی در جامعه گفت: امروز در ظاهر، در ادبیات سیاسی جامعه، میان دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب رقابت وجود دارد در حالی که این تعبیر چندان صحیح نیست زیرا حسن و قبح هر یک به این بستگی دارد که حامی چه اصولی هستند و یا خواهان اصلاح چه اموری؟.


وی با اشاره به این که نه اصولگرایی و نه اصلاح طلبی حسن و قبح عقلی ندارند، افزود: حسن و قبح عقلی مربوط به مسایلی مانند قبح ظلم است که نژاد، دین، جغرافیا و غیره در آن تأثیری ندارد و همه جا مذموم است. 


عضو کمیسیون اصل نود مجلس خاطرنشان کرد: جریان اصلاح طلبی تاکنون امتحانات بدی پس داده و برخی تابلوهای اصولگرایی نیز در جایی حرکت یا سرمایه گذاری می کنند که سودش به بیگانه می رسد.


حجت الاسلام رسایی یادآور شد: جدیدترین و صحیح ترین تقسیم بندی برای جریان های رقیب در صحنه سیاست امروز، همان است که رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال جاری در مشهد مقدس بیان فرمودند مبنی بر این که امروز رقابت برای اداره امور کشور میان دو نگاه غرب باور و غرب ستیز است.


غرب ستیزی به معنای امیدوار نبودن با غرب است نه جنگ
وی اظهار کرد: غرب ستیزی به معنای جنگیدن با غرب نیست بلکه به این معنا است که چون غرب اصل و اساس ما را قبول ندارد نمی تواند نجات بخش ما باشد و ما باید با تکیه بر ظرفیت های خود و بدون چشمداشت به آن سوی مرزها کشور را اداره کنیم. این در حالی است که غرب باوران معتقدند باید قدری از اصول، خصوصا در سیاست خارجی پایین بیاییم و تلاش می کنند با بزک کردن چهره غرب، او را ناجی ما و حلال همه مشکلات نشان دهند.


نماینده مجلس با بیان این که اگر نگاه دوم، جایگاه، تریبون، رسانه، پول و نیرو نداشت دلیلی هم نبود که رهبر معظم انقلاب تا این حد آن را برجسته کنند، افزود: نگاه ما به مجلس و دولت و انتخابات آتی باید بر اساس این دو نگاه باشد نه از منظر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب.


اجرای برجام بدون لحاظ شروط رهبری، حاکی از وکیل الدوله بودن مجلس است
وی با بیان این که غرب باوران تا حذف شعار مرگ بر آمریکا و دشمنی با نظام سلطه را در برنامه خود دارند، به روند تصویب سریع و غیرکارشناسی برجام در مجلس توسط غرب باوران، اشاره و اضافه کرد: این که اکنون برجام بدون رعایت شروط رهبر معظم انقلاب در حال اجرا است، از وکیل الدوله بودن مجلس به شکل نادرست آن حکایت دارد.


وجود شورای نگهبان در خارج از مجلس از نقاط قوت جمهوری اسلامی است
حجت الاسلام رسایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که ساز و کار قانونی برای نظارت بر اسلامی بودن قوانین تصویبی از سوی مجلس چیست؟، گفت: از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران، وجود شورای نگهبان متشکل از فقها و حقوقدانان برای تطبیق قوانین و مصوبات با اسلام، در خارج از مجلس است؛ چرا که از اشکالات مشروطه این بود که شورای نگهبان درون مجلس بود از این رو به مرور تعداد فقها کم و دچار انحراف شد.


معترضان به رد صلاحیت های امروز، موافقان  قاطع دیروز هستند/ بالاخره قانون را قبول دارید یا نه؟
نماینده مردم تهران در پاسخ سؤالی مبنی بر تأیید یا عدم تأیید رد صلاحیت ها، ابراز کرد: ما باید تکلیف خود را معلوم کنیم که قانون باید اجرا شود یا نه؟ می شود مانند عده ای گفت که شورای نگهبان سلیقه ای عمل می کند اما باید دقت کرد که این نقد در صورتی معقول است که به عملکرد شورای نگهبان باشد نه اصل آن که یک قاعده عقلی پذیرفته شده در همه دنیا بوده و قابل تردید نیست.


وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر معترضان به رد صلاحیت ها اغلب کسانی هستند که در مقطعی دیگر وقتی قانون اعمال شده نه تنها مخالفت نکرده اند بلکه موافقت عقلی هم داشته اند؛ چنان که در سال 68 و در جریان پنجمین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب که از میان 79 کاندیدا 77 نفر رد صلاحیت و تنها آقایان هاشمی رفسنجانی و شیبانی تأیید شدند، این افراد آن زمان از مدافعان رد صلاحیت ها بودند.


حجت الاسلام رسایی افزود: شورای نگهبان حتی در زندگی روزمره ما و در کوچک ترین تصمیم گیری های ما وجود دارد حال چگونه ممکن است که برای امر مهمی چون قانونگذاری، چنین سازو کاری را رد کنیم.


وی گفت: این منطقی نیست که همه گزینه ها اعم از ضد نظام و ضدانقلاب باید برای انتخاب پیش روی ملت قرار گیرند؛ عقل حکم می کند تنها گزینه های سالم با تنوع در معرض انتخاب مردم گذاشته شود.


دست اندرکاران فتنه چه توقعی برای تأیید صلاحیت دارند؟
نماینده مجلس با بیان این که رد صلاحیت ها لزوما به معنای مشکل دار بودن افراد نیست؛ افزود: در مورد شخصیت های موجه گاهی به دلیل نقص در مدارک و مسائل اداری صلاحیت ها رد می شود که طبیعی است اما عده ای که در سوابقشان، مشارکت در فتنه و کودتا وجود دارد، چه توقعی برای تأیید صلاحیت دارند؟.


حجت الاسلام رسایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت رد صلاحیت خود، گفت: شنبه پایان مهلت قانونی اعتراضات بود اما یکشنبه صبح دولت یک سری اسناد و مدارک اداری را مبنی بر تخلف بنده در مدیریت به شورای نگهبان ارائه کرده بود که پیگیری کردیم و مشکل رفع شد اما هنوز رسما اعلام نشده است.


وی در خصوص راهکار شفاف سازی مواضع و وقایع مجلس و نمایندگان، گفت: تفاوت مجلس با سایر قوا این است که در فضایی شیشه ای و کاملا شفاف قرار دارد و مشروح مذاکرات آن از صدای جمهوری اسلامی پخش می شود و صحن های علنی دارد. جایی که ماهیتش شفافیت و شیشه ای بودن است اگر این ضرورت را در عمل برای خود ایجاد نکند، نمی تواند دولت و سایر ارکان نظام را شفاف به مردم معرفی کند.


میزان خدمت رسانی دولت ها به میزان پایبندی آن ها به اصول انقلاب بستگی دارد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت یازدهم بار انقلاب را به دوش می کشد؟، تصریح کرد: همه دولت ها در نظام جمهوری اسلامی خدماتی دارند و خواه ناخواه بار انقلاب را به دوش می کشند؛ هر چقدر دولت ها ومجالس به ارزش ها، آرمان ها و اصول انقلاب نزدیک تر باشند این خدمت رسانی بیشتر خواهد بود و به العکس.


 تداوم رکود اقتصادی در دولت یازدهم حاصل خوش بینی به غرب است
حجت الاسلام رسایی ضمن بررسی دولت های انقلاب با توجه به مبنای فوق، افزود: بنای دولت یازدهم، خوش بینی به غرب و اعتماد به دشمنان ملت است که اساس ما را قبول ندارند.


وی اظهار کرد: دولت یازدهم خود را در وزارت خارجه، وزارت خارجه را در مذاکره با 1+5 و مذاکره با 1+5 را در مذاکره با آمریکا خلاصه کرده است. عملا توان و برنامه اقتصادی ندارد و حل همه مشکلات را منوط به لغو تحریم ها می داند که حاصل این رویکرد، تداوم رکود اقتصادی تاکنون است.


نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اعلام خالی بودن خزانه از سوی رییس جمهور در یکی از اولین سفرهای خارجی خود، گفت: وقتی آن ها می بینند ایران خود را محتاج لغو تحریم ها می داند، به بهانه های مختلف باج می گیرند.


حجت الاسلام رسایی درباره پیش بینی ترکیب مجلس آینده، یادآور شد: این مسأله به اعتماد مردم به هر یک از دو نگاه غرب باور و غرب ستیز دارد؛ مجلس بر خلاف دولت، یک قدرت سیال است بنابراین ترکیب آن بستگی به این  دارد که یک جریان در چه بزنگاهی بتواند افکار عمومی را در دست بگیرد.


ملاک برتری یک مجلس، شیوه برخورد در بزنگاه ها است نه تعداد مصوبات/هویت نمایندگی به حفظ استقلال است
وی با تأکید بر این که ارزش گذاری مجلس باید بر مبنای شیوه برخورد او در بزنگاه ها باشد نه بر حسب تعداد جلسات و مصوبات، افزود: برخی نمایندگان رأی خوب می دهند اما نمی توانند در مواقع لزوم بازی دشمن را بر هم زده و موج سازی کنند.


نماینده مجلس، هویت نمایندگی را به حفظ استقلال دانست و گفت: اگر مخالفت ها و موافقت های نمایندگان از روی تعهد باشد نمایندگی از هر کاری دشوارتر است و در غیر این صورت این جایگاه ارزشی نخواهد داشت.


وحدت و ائتلاف باید در روش، منش و ارزش ها باشد
حجت الاسلام رسایی در خصوص حمایت یا عدم حمایت خود از ائتلاف اصولگرایان، گفت: هر فعالیت اجتماعی اگر جمعی نباشد به نتیجه نمی رسد و کار جمعی، ضرورتی عقلی است. از سوی دیگر بر اساس فقه شیعی و قرآن کریم، ما باید بر مبنای یقین فردی خود در قیامت پاسخگوی افعالمان باشیم.


وی افزود: نحوه جمع میان این دو اصل این است که  در مواقعی که با یقین فردی به حقانیت امری مانند اصلح بودن یک کاندیدا رسیده ایم، وظیفه ما در راستای کار جمعی، این است که بدنه را هم در این خصوص قانع کنیم زیرا بدنه اصولگرایی بر خلاف بدنه اصلاح طلب، پادگانی عمل نمی کند و خودش صاحب عقلانیت، اجتهاد سیاسی و تکلیف مدار است.


نماینده مجلس گفت: ائتلاف اصولگرایان ضروری است اما اگر این وحدت بر مبنای سهمیه بندی باشد بدنه اصولگرایی آن را قبول نمی کند؛ وحدت باید وحدت روشی باشد؛ وحدت روشی خود منوط به وحدت منشی و وحدت منشی نیز منوط به وحدت در ارزش ها است.


وی ادامه داد: با این وجود آنچه اغلب در ائتلاف ها اتفاق می افتد(مانند انتخابات ریاست جمهوری یازدهم)، وحدت در روش بدون وحدت در ارزش ها است که در نتیجه آن در ائتلاف باید کاندیداها را با چسب دوقلو و طناب به زور در کنار هم نگه داشت./930/پ201/ج
 

ارسال نظرات