۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۳۱۳۵۰۴
آیت‎الله طباطبایی‎نژاد:

بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات جای «اصاله البرائه» نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت‎الله طباطبایی‎نژاد با اشاره به این که در همه دنیا نهادهایی همچون نهاد شورای نگهبان وجود دارد، گفت: نظارت نهادهای کشورهای مختلف بر قانون اساسی نظارت استصوابی است، این چه حرف بچه‎گانه‎ایی است که برخی‎ها می‎زنند و با این قانون مخالفت می‎کنند، حرفشان یک حرف عوامانه و بچه‎گانه است.
آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیتالله سیدیوسف طباطبایینژاد در خطبههای این هفته نماز جمعه اصفهان که در میدان امام(ره) برگزار شد، با مبارک دانستن بهمن ماه و با اشاره به برخی از مناسبتهای این ماه گفت: در سال 1357 در 4 بهمن شاپور بختیار برای جلوگیری از ورود امام(ره) به ایران فرودگاه مهرآباد را اشغال نظامی کرد.

وی افزود: آنان میخواستند اجازه ورود امام(ره) را ندهند، اما در 7 بهمنماه روحانیان در دانشگاه تهران تحصن کردند و بالطبع دانشجویان هم در آن جا حضور داشتند و مردم هم تظاهرات کردند، شعارهای آن دوره بسیار زیبا و بامعنی بود و امام(ره) بعد از 10، 15 سال دوری به کشور بازگشت.

سزاوار است صدا و سیما تاریخ انقلاب را برای مردم بازپخش کند

نماینده ولیفقیه در استان اصفهان با تأکید بر این که سزاوار است که تلویزیون تصاویری نشان دهد تا جوانان از حقایق انقلاب آگاه شوند و بدانند که خدای متعال کسانی را که ایمان دارند، این گونه محبتشان را در دل قلب انسان قرار میدهد، خداوند میفرمایند به تحقیق کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام بدهند، خدا محبتشان را در دل مردم قرار داد.

وی ابراز کرد: دلیل محبت مردم به امام(ره) چه بود؟ آیا او عالم بود؟ دیگران هم عالم هستند، آیا او یک سیاستمدار بود؟ سیاستمداران بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد، اما آن چه که باعث شد مردم امام(ره) را دوست بدارند، همین ایجاد محبت خدای متعال در دل مردم بود و خداوند متعال این مطلب را در قرآن کریم بیان کردهاند.

آیتالله طباطبایینژاد گفت: کسانی که به خداوند و روز قیامت ایمان داشته باشند و برای خداوند عمل کنند، هر کس که باشند خدا برایشان دوستی در دل مردم قرار میدهد، امام(ره) برای ائمه(ع) خلوص واقعی داشت و به آنان معتقد بود، حضرت امام خمینی(ره) از فرودگاه تا بهشت زهرا(س) که میخواستند بیایند با سیل انبوه جمعیت مواجه شدند.

وی با اشاره به این که هنگامی که امام(ره) به ایران آمدند، مردم گروه گروه برای دیدن ایشان و ملاقات ایشان میآمدند، ابراز کرد: انسان باید بداند که این محبتها  و این شوقها از آن خدای متعال است و انسان نباید کاری کند که او را عجب فرابگیرد، اگر انسان را عجب گرفت سقوط میکند و امام(ره) تا پایان عمر همه چیز را از خداوند میدانست.

امام جمعه اصفهان با اشاره به نزدیک شدن انتخابات و هجمهها علیه شورای نگهبان اظهار کرد: باید بدانیم که نهادی همچون شورای نگهبان تنها در ایران نیست و در بیشتر کشورها گروهی وجود دارد که بر قانون اساسی و اجرای آن نظارت میکنند، اما اسم این ارگان طبعا شورای نگهبان نیست، در برخی از کشورها مجلس سنا است و در آمریکا و انگلیس مجلس عوام و سنا دارند.

نظارت استصوابی در همه جای دنیا وجود دارد

وی ادامه داد: نظارت نهادهای کشورهای مختلف بر قانون اساسی نظارت استصوابی است، این چه حرف بچهگانهایی است که برخیها میزنند و با این قانون مخالفت میکنند، حرفشان یک حرف عوامانه و بچهگانه است، نظارت استصوابی به این معنا است که اگر ان ناظران دیدند که اشتباهی در مورد قانون اساسی در حال صورت گرفتن است، به دنبال تصحیح آن بر میآیند.

آیتالله طباطبایینژاد درباره ویژگیهای مختلف نظارت استصوابی بیان کرد: ناظر باید در امور مؤثر باشد، ناظر مؤثر همان ناظر استصوابی است، شورای نگهبان برای همین وجود دارد، اما برخی نظارت بر نمایندگان مجلس یا خبرگان را رد میکنند و علم مخالفت با آن را برمیدارند چون به دلخواه خودشان میخواهند نماینده به مجلس نمایندگان یا خبرگان بفرستند.

وی با طرح شبهه دیگری درباره شورای نگهبان و آن هم وجود عدم احراز صلاحیتها است، ادامه داد: برخی میگویند چرا اصل را بر برائت و استصحاب نمیگذارید و اگر احراز نشد او را به عنوان نامزد انتخابات معرفی نمیکنید، باید گفت برائت در کارهای منفی است اما در مثبتات فرد باید احراز شود.

نماینده ولیفقیه در استان اصفهان ادامه داد: در کارهایی که انسان از اول انجام داده و الان آن را ممکن است نداشته باشد، اصل برائت جاری میشود، مانند این که فردی از اول معتاد نبوده و حالا هم نمیدانیم که معتاد است، پس اصل برائت جاری میشود و میگوییم نیست اما اگر بخواهیم برای فردی دارا بودن مدرک دکترا را اثبات کنیم، نمیتوان گفت حتما دارد و استصحاب را جاری میکنیم، بلکه باید به طور مطمئن دارا بودن مدرک وی برای ما محرز شود.

وی با بیان این که قانون در زمینه مدت بررسی رد یا احراز صلاحیتها یا عدم احرازها ممکن است مشکلی داشته باشد، گفت: باید برای این کار وقت بیشتری گذاشته شود، دو ماه مانده به انتخابات، ثبتنامها انجام میشود و فرصت کمی برای شورای نگهبان است که صلاحیتها را بررسی کند./914/پ201/ج

ارسال نظرات