۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۳۱۳۵۶۴
امام جمعه دامغان:

حوزه‌های علمیه رشد کیفی را مقدم بر رشد کمی بدانند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان در دیدار با جمعی از علمای این شهرستان گفت: حوزه های علمیه در عصر حاضر باید توجه ویژه ای به تربیت و پرورش عالمان عامل داشته و رشد کیفی در این زمینه را بر رشد کمی مقدم بدانند.
ديدار جمعي از علماي دامغان با امام جمعه جديد اين شهرستان ديدار جمعي از علماي دامغان با امام جمعه جديد اين شهرستان ديدار جمعي از علماي دامغان با امام جمعه جديد اين شهرستان ديدار جمعي از علماي دامغان با امام جمعه جديد اين شهرستان ديدار جمعي از علماي دامغان با امام جمعه جديد اين شهرستان ديدار جمعي از علماي دامغان با امام جمعه جديد اين شهرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام سید محمد حسینیان، امام جمعه این شهرستان شب گذشته در نخستین دیدار رسمی خود با جمعی از مدیران، معاونان، اساتید و طلاب برجسته حوزههای علمیه، علما و فضلای شهرستان دامغان که در محل دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد، به اهمیت تفکیک و تشخیص صحیح در سه حوزه علم و عقل و جهل پرداخت و اظهار داشت: حوزه علم از حوزه عقل جداست و بایسته‌های خاص خود را دارد.

 

وی اضافه کرد: واژه عقل از آنجا گرفته شده که عرب دست شترش را می‌بست تا جست و خیز نکند و مهار آن مقدور شود و اصطلاحا عقالش می‌کردند، قوه ادراک آدمی نیز غضب و شهوت را مهار می‌کند، به همین دلیل از آن به عقل تعبیر می‌شود، حال اگر کسی نتواند غرایض خود را عقال کند، عقل او زیر سوال می‌رود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوزه علم و عقل جداست، تصریح کرد: آنچه ما در مدارس به عنوان علم می‌آموزیم در واقع چیزی بیش از مجموعه‌ای از اصطلاحات و اطلاعات نیست ودر خوشبینانه‌ترین شکل، علم حصولی که با علم حضوری فاصله بسیاری دارد، آنچنان که نبی مکرم اسلام می‌بیند، می‌فهمد و سپس بیان می‌کند، حال آنکه علم ما همانند پزشک متخصصی است که خود بر اثر همان بیماری فوت می‌شود.

 

امام جمعه دامغان خاطر نشان کرد:علم مکمل عقل است، اگر عقلی وجود نداشته باشد، علم برای آدمی ضایعات دارد، پس عقل اصل است، همانگونه که بسیاری عقلا وجود دارند که به دانشگاه و حوزه علمیه نرفته‌اند، همانا اگر کسی در بستر عقلانیت علم به دست آورد رشد یافته و کامل می‌شود.

 

حجت الاسلام حسینیان با بیان اینکه هرکس در جامعه گناه کند، یعنی در محضر خداوند شرک ورزیده، زیرا وجود خداوند را نادیده گرفته است، افزود: براساس آنچه از عقل گفتیم، هر کس به هر میزانی که مرتکب گناه شود به همان اندازه عقلش کم است، زیرا علم و دین ثابت می کنند که انسان عاقل گناه نمی‌کند.

 

وی خطاب به اساتید و طلاب برجسته حوزه‌های علمیه شهرستان دامغان گفت: هرگز نباید مغرور به چند کلام و کتاب و مشتی اصطلاحات فراگرفته و محفوظات شویم، علم حقیقی مانند نوری است که در وجود آدمی می‌تابد، آنچه ما در مدت تحصیل می‌توانیم با تلاش کسب کنیم، مقدماتی از علم حقیقی است که تنها نزد خداوند متعال است.

 

امام جمعه دامغان در تبیین حوزه جهل، به تقسیم آن به انواع چندگانه از جمله جهل مرکب و جهل بسیط اشاره کرد و افزود: برخلاف تصور غلط اغلب مردم که جهل را نقطه مقابل علم و عالم را نقطه مقابل جاهل می دانند، در واقع جهل در مقابل عقل قرار دارد و نه در برابر علم، این نگرش نیز که مردم یا عالمند یا جاهل غلط است.

 

حجت الاسلام حسینیان اضافه کرد: با توجه به این تعریف و جایگاه عقل اساتید باید سطح طلاب خود را از منظر عقلی و ادراکی مورد توجه قرار دهند، حوزه های علمیه در عصر حاضر باید توجه ویژه ای به تربیت و پرورش عالمان عامل داشته و رشد کیفی در این زمینه را بر رشد کمی مقدم بدانند.

 

امام جمعه دامغان عالمان و روحانیان اندیشمندی همچون علامه مرتضی مطهری را "مکتب دیده، محضردیده، مدرس و مؤلف" خواند و افزود: حوزه‌های علمیه ما باید بتوانند افرادی را با طی این مسیر متعالی پرورش دهد تا تبدیل به الگوهایی برای همه اعصار شوند، همانا روحانی باید پخته و آبدیده وارد جامعه شود تا به دین و اعتقادات ضربه نزند، زیرا میوه نارس هیچگاه قابل هضم نیست.

 

گفتنی است در این دیدار حجج اسلام احمد فوادیان، محمد حسن رستمیان، ائمه جمعه موقت، احمد عالیشاهی مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) و برخی دیگر از علما و اساتید مدارس علمیه شهرستان دامغان به بیان نظرات خود در باب توسعه حوزه‌های علمیه و رفع مشکلات این شهرستان در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و مشاغل پرداختند./977/202/ب1

ارسال نظرات