۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۳۱۳۵۷۵

ذهن دانش آموزان، تخته سیاه برجام شد

خبرگزاری رسا ـ آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصیلی پرحاشیه‌ای را نسبت به سال‌های تحصیلی قبل سپری می‌کند، در طرحی که در آن ذهن دانش‌آموزان را همچون تخته‌سیاه دولت یازدهم تصور کرده است.
حسن روحاني، رييس جمهور

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، ذهن دانش آموزان تخته سیاه برجام شد! آموزش و پرورش شهر تهران در طرحی که در آن ذهن دانش‌آموزان را همچون تخته‌سیاه دولت یازدهم تصور کرده است، با هدف تشریح توافق هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 کلاس‌های برجام را که شامل چهار ساعت مطالعه و تحقیق می‌شود، به مدارس دوره متوسطه دوم ابلاغ کرده که پس از تصویب شورای مدارس اجرا می‌شود. دوره یادشده با عنوان فوق برنامه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و این در نوع خود اولین فوق‌برنامه دولتی حداقل در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که به نوجوانان در سطح مدارس ارائه می‌شود.

 

آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصیلی پرحاشیه‌ای را نسبت به سال‌های تحصیلی قبل سپری می‌کند. بعد از ماجرای محدود شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته‌های علوم انسانی و واگذاری آموزش این رشته‌ها به مدارس اختصاصی علوم انسانی از جمله مدارس فرهنگ، برپایی کلاس برجام در مدارس در نوع خود واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

 

پسابرجام دوره‌ای است که اغلب دستگاه‌ها و نهادها سعی دارند برنامه‌های‌شان را با این دوره تطبیق دهند. در این بین آموزش و پرورش کمتر ارتباط ماهوی با توافق هسته‌ای دارد و به عنوان یک نهاد حاکمیتی از سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب برای تربیت شهروندان ایران اسلامی بهره می‌برد و برنامه‌های آن بیشتر ناظر به اهداف نظام است تا نوسانات سیاسی و بین‌المللی. بنابراین در صورت تشخیص لزوم ورود نظام تعلیم و تربیت به چنین مباحثی نوع ورود آن متفاوت خواهد بود، مثلاً طرح موضوع در کتاب‌های درسی برای معرفی این توافق و نوع دیپلماسی کشورمان برای حفظ منافع و عزت ملت ایران و... به زبان ساده می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد.

 

فوق برنامه دولتی!

اما دولت و ذیل آن آموزش و پرورش شیوه دیگری را برای تحت تأثیر قرار دادن افکار شهروندان آینده کشورمان در مورد توافق یاد شده برگزیده است.

 

آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: «کلاس‌برجام» شامل چهار ساعت مطالعه و تحقیق با موضوع «برجام» محتوای مشخص به عنوان فوق برنامه یا فعالیت‌های مکمل درس تاریخ به مدارس دوره متوسطه دوم ابلاغ می‌کند و پس از تصویب شورای مدارس اجرا خواهد شد.

 

در ابلاغیه این مکمل درسی آمده است: «‌در این مرحله جدید از تاریخ انقلاب اسلامی که موسوم به پسا‌تحریم است، توطئه‌های دشمن همچون امریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه به ویژه رژیم اشغالگر قدس متناسب با شرایط جدید ادامه خواهد داشت لذا به دور از هرگونه خوش بینی افراطی و حفظ هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمن، بایدبا التزام به سازوکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری هوشمندانه از فرصت‌های پیش رو زمینه شکوفایی علمی، فناوری و اقتصادی را فراهم کنیم. آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از ارکان تأثیر‌گذار و مولد سرمایه انسانی، با درک صحیح از تحولات اخیر و بایدها و نباید‌های آن، با اجرای مؤثر سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان را برای مشارکت هرچه بیشتر در شکل‌گیری تحولات علمی، اقتصادی و فرهنگی با تأکید بر هوشیاری، دشمن‌شناسی، تلاش و نوآوری که لازمه عبور از این دوران حساس و سرنوشت‌ساز است آماده می‌کند. بر همین اساس آگاهی دانش‌آموزان از مجاهدت‌های علمی دانشمندان هسته‌ای و شهدای گرانقدر آن و دیپلمات‌های شجاع و غیور کشورمان در موفقیت دیپلماسی هسته‌ای دولت تدبیر و امید آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم تحت حمایت و رهبری حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی)و دستاوردهای آن یکی از الزامات تربیتی و بصیرت‌افزایی آنان درباره تحولات اخیر و تقویت هویت ملی آنان است. لذا آموزش و پرورش شهر تهران «کلاس برجام» شامل چهار ساعت مطالعه و تحقیق با موضوع (برجام) با محتوای مشخص به عنوان فوق برنامه یا فعالیت‌های مکمل درس تاریخ به مدارس دوره متوسطه دوم ابلاغ می‌کند و پس از تصویب شورای مدارس اجرا خواهد شد.»

 

رشته جدید دستاوردشناسی

فارغ از آنچه تحت عنوان محتویات مصوب کلاس فوق‌برنامه برجام از سوی آموزش و پرورش منتشر شده به طور قطع شهروندان آینده کشور در این کلاس فوق برنامه آنچه را می‌شنوند که مطلوب دستگاه اجرا است و از این بابت و با دانستن یک وجه ماجرا به تحلیل درستی از این مسئله نخواهند رسید.

 

از سوی دیگر چنانچه تمام وظایف دولت در صورت منجر به موفقیت شدن به برنامه درسی تبدیل شوند باید ساعت و جدول آموزشی و حتی رشته آموزشی جداگانه‌ای مثلاً با عنوان رشته دستاوردشناسی دولت یازدهم برای این منظور تدوین شود!/998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات