۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۳۱۳۷۳۸
آیت الله نمازی:

ملامحسن فیض کاشانی از چهره‌های کم نظیر تاریخ تشیع است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان از مرحوم ملا محسن فیض کاشانی به عنوان شخصیت برجسته عصر خودش نام برد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز از مرحوم ملامحسن فیض کاشانی به عنوان یک شخصیت عالم و نام آور نام بردند که در تاریخ تشیع کم نظیر است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، شنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت 22 و 23 جمادی الثانی همزمان با 13 و 14بهمن سالگرد وفات ملامحسن فیض کاشانی و ملا احمد نراقی، گفت: برخی از علما می گویند درباره مرحوم ملامحسن فیض کاشانی می توان گفت او به دلیل آثار و برکات و تألیفات فراوانی که داشته است یک شخصیت بی نظیر است که در سال 1007 هجری قمری در کاشان متولد و در سال 1091 در سن 84 سالگی از دنیا می رود.

 

وی با اشاره به به کتاب معروف به جا مانده از مرحوم ملامحسن فیض کاشانی، گفت: کتاب ‹‹المحجة البیضاء›› که کتاب اخلاقی است و تلخیض کتاب ‹‹احیاء العلوم›› یکی از علمای برجسته اهل سنت به نام امام غزالی است که مرحوم ملامحسن فیض کاشانی به دلیل این که در کتاب امام غزالی مطالبی بود که قابل دفاع نبود احساس وظیفه کرد تا این کتاب را اصلاح کند و آن را به شکل دیگری که حدود 8 جلد است تبدیل شد که یکی از آثار علمی و قلمی مرحوم ملا محسن فیض کاشانی است.  

 

آیت الله نمازی از کتاب ‹‹الشافی›› به عنوان یکی دیگر از آثار برجسته مرحوم ملا محسن فیض کاشانی نام برد و افزود: کتاب ‹‹الشافی›› که از کتب حدیث معتبر شیعه است و همین طور اثر ماندگار دیگر ایشان کتاب ‹‹تفسیر صافی›› که یکی از کتب معتبر تفسیری است، در حوزه های علمیه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

به گفته وی، ملامحسن فیض کاشانی در عصر خودش شخصت برجسته ای بوده است که دارای حوزه علمیه بوده و حوزه علمیه کاشان را اداره می کرده و ضمن سرپرستی طلاب حوزه دینی به حل و فصل مسائل فقهی و آنچه  مورد نیاز مردم بوده می پرداخته است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آور شد: ملامحسن فیض کاشانی در کاشان تحصیلاتش که به یک حد قابل قبول می رسد برای تکمیل تحصیلات خود به حوزه علمیه اصفهان که در آن زمان اصفهان مهم ترین حوزه علمیه شیعه را داشته است مسافرت می کند و در آنجا محضر علمای بزرگی مانند مرحوم ملا محمد تقی مجلسی اول پدر علامه مجلسی صاحب کتاب بهار و برخی از علمای بزرگ دیگر از جمله مرحوم میر فندرسکی تلمذ و به مراحل عالی علمی می رسد.

 

آیت الله نمازی یاد آور شد: ملامحسن فیض کاشانی در ادامه به شیراز هجرت می کند و مدت دو سال در محضر مرحوم سید حامد بهرامی یکی از علمایی که درحدیث ید طولایی داشته علم حدیث را تکمیل و مراتب علمی را انجام می دهد و به کاشان بر می‌گردد و در حوزه علمیه مسجد جامع امروز کاشان که از ملا احمد نراقی بوده تدریس داشته است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: ملامحسن فیض کاشانی در سال 1091 از دنیا می رود و وصیت می کند در زمین و قبرستان فعلی که خودش خریداری کرده بوده او را دفن کنند و توصیه می کند روی قبر او بنایی ساخته نشود و سایبان و سقفی نباشد.

 

مرحوم ملااحمد نراقی از فقها و علمای برجسته مکتب تشیع است

آیت الله نمازی همچنین از مرحوم ملااحمد نراقی به عنوان یکی از فقها و علمای برجسته مکتب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) نام برد و یاد آور شد: مرحوم ملا احمد نراقی در سال 1185 قمری متولد و سال 1245 هجری قمری در سن 60 سالگی از دنیا می رود و علت فوت ایشان آن طور که در تاریخ ذکر شده است به دلیلی وبای عجیب و فراگیری بوده که در کاشان فراگیر شده بوده است.  

 

وی افزود: مرحوم ملااحمد نراقی فرزند ملا محمد مهدی نراقی، از علما و فقهای برجسته ای است که در محضر پدرش تلمذ و اساتید بزرگی را برخود دیده است.

 

به گفته وی، مرحوم ملا احمد نراقی آثار فراوانی که حدود 24 اثر ذکر شده  است دارد که مهم ترین اثری که از ایشان به جای مانده است کتاب ‹‹مستند الشیعه›› است که این کتاب یکی از کتب برجسته و ارزنده فقهی شیعه است که در حوزه های علمیه منبع مهمی برای مجتهدان و اساتیدی است که تدریس خارج فقه دارند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: مرحوم آیت الله العظمی سید محمد کاظم یزدی از مراجع برجسته شیعه در حوزه نجف اشرف و صاحب کتاب ‹‹العروه الوثقی›› یکی از کتاب هایی که مورد عنایت و توجه و بهره برداری ایشان بوده است کتاب ‹‹مستند الشیعه›› مرحوم ملا احمد نراقی بوده است.

 

آیت الله نمازی در ادامه فتوای جهاد و جنگ با متجاوزان روس را از کارنامه درخشان ملا احمد نراقی دانست و گفت: در سال 1230 قمری روس ها به ایران لشکر کشی کردند و مناطق شمالی ایران را اشغال و مدت ها منطقه شمال در اختیار و ظلم های زیادی به ایرانیان منطقه شمال داشتند، بنابراین علما به فکر فتوای صدور جهاد افتادند که یکی از فقهایی که فتوای جهاد و جنگ با روس ها را صادر کرد مرحوم ملا احمد نراقی بود که خود نیز در جنگ با روس ها شرکت کرد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آور شد: علمای دیگری که در نجف و عتبات عالیات بودند از جمله مرحوم سید طباطبایی یکی از فقهای شیعه و یکی از مراجع تقلید در کربلا با جمعی از فقها از عراق هجرت و به ایران آمد و با روس ها جنگید و منطقه ای را که در اشغال روس ها بود پس گرفتند اما بعد از مدتی روس ها دوباره حمله کردند و این منطقه را بار دیگر اشغال کردند./1307/202/ب1

ارسال نظرات