۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۳۱۳۸۶۶
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

ضعف‌های ساختاری نظام آموزش عالی کشور مانع تولید علم است

خبرگزاری رسا ـ کوشکی ضعف‌های ساختاری نظام آموزش عالی کشور را مانع تولید علم خواند و گفت: ساختار دانشگاه‌ها پژوهش‌محور نیست، بلکه آنها دبیرستان‌های بزرگی هستند که فقط مدرک می‌دهند و اغلب اساتید و دانشجویان، اهل ترجمه و مطالعه، حفظ کردن و امتحان دادن کتب غربی هستند.
کوشکي

محمد صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به موانع موجود در مسیر تولید علوم دینی و اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین موانع، عدم استفاده دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی از منابع دینی و بی‌اعتقادی به مفید بودن منابع دینی است که اگر این اعتقاد وجود داشته باشد، پژوهش‌های کاربردی دینی افزایش خواهد یافت.

 

کوشکی اظهار داشت: متأسفانه در حوزه‌های علمیه نیز نگاه کاربردی به دین کم پیدا می‌شود؛ به عنوان مثال پژوهش‌هایی که به روش‌های تربیت دینی کودک و تحکیم خانواده براساس دین بپردازد، کمتر کار شده است.

 

وی ضعف‌های ساختاری نظام  آموزش عالی کشور را مانع تولید علم خواند و گفت: ساختار دانشگاه‌ها پژوهش‌محور نیست، بلکه آنها دبیرستان‌های بزرگی هستند که فقط مدرک می‌دهند و مرکز تولید علم نیستند و اغلب اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان، اهل ترجمه و مطالعه، حفظ کردن و امتحان دادن کتب غربی هستند.

 

وی به عدم مطالبه‌گری دولت از دانشگاه‌ها اشاره و تأکیدکرد: دانشگاه‌های کشور ما ایدئولوژی، دانش و فرهنگ تولید نمی‌کند، زیرا بنیان آنها بر تولید علم قرار نگرفته است و تاکنون نیز حکومت از دانشگاه‌ها چنین خواسته‌ای نداشته است.

 

کوشکی افزود: بخشی از نیروهای مسلح تا حدودی رفع نیازها را از دانشگاه‌ها درخواست کرده‌اند که دانشگاه نیز به آنها پاسخ داده است؛ اما سایر عرصه‌های حکومت همچون وزارت کشاورزی‌، اقتصاد، صنعت و نفت به دانشگاه‌ چنین رویکرد متناسب با نیازهای جامعه نداشته‌اند؛ از این‌رو دانشگاه‌ها در کشومان مصرف‌گرا بوده و محصولی تولید نمی‌کنند؛ بلکه فقط مصرف کننده علوم غربی هستند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به لوازم تولید علوم در دانشگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: افردای که می‌خواهند در مسیر تولید علوم انسانی در دانشگاه‌ها گام بردارند، باید باور و ایمان داشته باشند که دین می‌تواند حل کننده مشکلات و منبع تولید کننده علم باشد.

 

وی افزود: در مرحله بعد، دانشگاه‌ها باید روش‌ تولید علم از دین را به دست آورند؛ زیرا چنین روشی وجود ندارد؛ از این‌رو باید تلاش کنند تا با تحقیق و بررسی به این روش برسند.

 

کوشکی، کارگروهی و استفاده از عقل جمعی در تولید علم را ضروری دانست و گفت: در نهایت این افراد باید با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند، تا حداقل بتوانند در حوزه روش تولید علم از دین موفق شوند، تا بتوانند این روش را توسعه و آموزش دهند./908/ت302/س

ارسال نظرات