۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۳۱۳۹۸۶

کیسه‌دوزی فرانسوی از مذاکرات سازش

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که کشورش هفته‌های آینده میزبان کنفرانس بین‌المللی با شرکت دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و نمایندگانی از امریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی خواهد بود.
روحاني در ديدار رييس جمهور فرانسه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه 29 ژانویه اعلام کرد که کشورش هفته‌های آینده میزبان کنفرانس بین‌المللی با شرکت دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و نمایندگانی از امریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی خواهد بود و هدف کنفرانس هم دستیابی به توافق همه‌جانبه برای دو دولت مستقل فلسطینی-اسرائیلی خواهد بود.

 

او در کنار اعلام این موضوع از تصمیم فرانسه برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشوری مستقل گفت آن هم در صورتی که تلاش‌ها برای مذاکرات به اصطلاح صلح با شکست روبه‌رو بشود. این اعلام موضع غیرمنتظره از سوی فابیوس واکنش‌های متضادی از استقبال دولت خودگردان و مخالفت سران رژیم صهیونیستی را در پی داشت چرا که انتظار نمی‌رفت بعد از وقفه طولانی مدت در مذاکرات و شکست‌های متعدد واشنگتن به خصوص تلاش‌های شخصی جان کری، وزیر امور خارجه امریکا فابیوس به این نحو از طرح جدیدش پرده‌برداری بکند. حالا باید دید که قصد و غرض فابیوس و دستگاه دیپلماسی او از این طرح چیست و چه اهدافی را می‌توان از این کار او در نظر گرفت.

 

اولین نکته قابل توجه در موضع امریکا نسبت به طرح فابیوس است که به نظر می‌رسد وزیر خارجه فرانسه از قبل هماهنگی لازم را با واشنگتن انجام داده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت امریکا، در مورد آگاهی واشنگتن از این تلاش فابیوس گفته و اینکه امریکا با شرکای خود برای پیدا کردن راهکاری برای پیشبرد هدف تشکیل دو دولت تعامل خواهد داشت.

 

این خبر نشان می‌دهد فابیوس در یک همکاری نزدیک با واشنگتن این طرح را مطرح کرده چرا که امریکا با تعلیق مذاکرات از آوریل 2014 دیگر آن موقعیت را برای کشاندن دو طرف به میز مذاکره ندارد و حالا مسئولیت این کار را به دوش فرانسه گذاشته است، بنابر این فابیوس با طرح خود همان موضع گذشته همتایان سابق امریکایی را گرفته و طرح او را باید تکرار همان روندی دانست که امریکا طی سال‌های گذشته تجربه کرده بود و از آن تجربه می‌توان طرح او را ارزیابی کرد. هر چند فابیوس تهدید را چاشنی طرح خود کرده و گفته در صورت شکست این طرح دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت اما مشخص نیست او تا چه میزان متعهد به این تعهد خواهد بود و حتی شانس اجرای آن را خواهد داشت یا نه.

 

باید توجه داشت که دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سال آینده میلادی برگزار خواهد شد و معلوم نیست فابیوس بعد از آن عهده‌دار سمت فعلی باشد تا به این تهدید خود عمل کرده و دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد. از سوی دیگر، تجربه گذشته نشان داده که فرآیند مذاکرات آنقدر طولانی خواهد بود که حتی در صورت قبول دو طرف از دولت خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی برای ورود به این فرآیند، نباید انتظار نتایج مشخص آن هم در مدت زمانی کوتاه از آن داشت.

 

از این رو است که تهدید فابیوس در به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی را باید بیشتر تهدید لفظی دانست تا یک اقدام عملی. او با این تهدید و پیش کشیدن طرح خود قصد دارد نقشی تازه به فرانسه در خاورمیانه بدهد و بعد از شکست تلاش‌هایش در مورد سوریه حالا این نقش را در محوری دیگر دنبال کند. روشن است که جدای از مأموریت امریکایی، او اهداف دیگری را نیز از این طرح دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن را باید در تقویت موضع فرانسه در میان کشورهای عربی دانست.

 

فابیوس این نحو عمل را در جریان مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران نشان داد که با سنگ‌اندازی در راه مذاکرات سعی در توجه اعراب داشت و توانست از رهاورد این نحو عمل قراردادهای متعددی را با اعراب برای کشورش به ارمغان بیاورد و حالا هم باید همین سیاست را اما بر سر قضیه مذاکرات سازش انتظار داشت. او با این سیاست بیشتر از پیش‌بردن مذاکرات و رسیدن کار به دولت مستقل فلسطینی، در فکر کسب منفعت از جیب اعراب است و همان مذاکرات هسته‌ای هم نشان داد وقتی منفعت لازم را به دست بیاورد آنگاه چرخش 180 درجه‌ای او شروع می‌شود.

 

در این صورت، او نه فرصت کافی برای عمل به تهدیدش خواهد داشت و نه قصد جدی در این زمینه دارد و به جای این هدف، کسب منفعت را باید برای طرح او در نظر گرفت. این عوامل به معنای همان راه گذشته در این مسیر فرانسوی است که دلیل مخالفت‌ حماس با این مسیر هم با توجه به همین موضوع است که قضیه نه در احقاق حقوق ملت فلسطین بلکه در تکرار همان تجربه‌ای است که نتیجه‌اش تاکنون در دادن امتیاز به طرف اسرائیلی و نادیده‌ انگاشتن حقوق اولیه و اصولی فلسطینی‌ها بوده، جدای از اینکه حالا کیسه‌دوزی فرانسوی هم در کار است./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات