۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۱۴۰۸۶
استاد درس خارج حوزه علمیه همدان:

نظام آفرینش بر پایه عدل بنا شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه همدان گفت: عدل یکی از جنود عقل است و عادل بودن یکی از اسامی و صفات خداوند متعال است و بنا بر روایت مأثوره از ناحیه معصومین(ع)، نظام آفرینش بر پایه عدل بنا شده است.
قرآن کريم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام محمدی قائینی استاد درس خارج حوزه علمیه همدان، در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مدرسه علمیه زنگنه برگزار شد با اشاره به آیه نهم سوره حجرات اظهار داشت: محوریت این آیه قسط و عدل است و عدل به معنای قرار دادن هر چیز در جای خویش است.
 
وی در ادامه با بیان این نکته که عدل در مقابل ظلم و انحراف از مسیر الهی است، خاطر نشان کرد: عدل یکی از جنود عقل است و عادل بودن یکی از اسامی و صفات خداوند متعال است و بنا بر روایت مأثوره از ناحیه معصومین(ع)، نظام آفرینش بر پایه عدل بنا شده است.
 
حجت الاسلام محمدی قائینی فلسفه وجود انبیا و امامان را نزول عدل بیان کرد و افزود: فلسفه نزول پیامبران این است که قسط و عدل را در میان مردم ترویج کنند و کسی که عدل واقعی را در زندگی خود نهادینه کند افتخار ملک و ملکوت می شود.
 
وی با بیان ضرورت و اهمیت توجه به مقوله عدل در زندگی انسان خاطرنشان کرد: عدل محور عالم وجود است و اساس زندگی بر پایه عدل بنا شده است.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه همدان ادامه داد: اگر کسی عادل نباشد، مسیر زندگی را منحرف شده است البته رفتار و زندگی عادلانه بسیار مشکل است چرا که انسان در انتخاب زندگی عادلانه و غیر عادلانه حق انتخاب دارد.
 
وی با اشاره به معنای عاقل در علم اخلاق خاطرنشان کرد: عاقل کسی است که هوای خدا را بر هوای خویش مقدم بدارد و به قیمت ناچیز دنیا متاع آخرت را بر باد ندهد.
 
حجت الاسلام محمدی قائینی تصریح کرد: انسان چه در رفتار و چه در گفتار و چه در عقائد گرایشی به عدالت ندارد و پیوسته به دنبال غرائض است چرا که به مرور اقتضائات عالم بر انسان مستولی شده و نور انسان منتفی می شود و از همین رو است که قوای انسان بین عقل و هوا همواره درگیر هستند./979/202/ب3
ارسال نظرات