۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۳۱۴۱۹۵
امام جمعه سابق لندن:

رمز موفقیت انسان تخلق به اخلاق نیکو است/ حضور قلب در نماز دوای همه بیماری ها

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جان کاظمی با اشاره به اهمیت پایبندی به اخلاق در زندگی، گفت: طبق قاعده قرآنی، رمز موفقیت انسان در تخلق به صفات نیکو و نورانی است و به عکس، صفات رذیله، موجب سقوط و نابودی او می شود.
مکارم الاخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جان‌کاظمی، امام جمعه سابق لندن امشب در محفل فرهنگی معرفتی نفس عمیق در قرارگاه ولی امر با اشاره به اهمیت اخلاق در زندگی گفت: در بسیاری کشورها شاهد هستیم طلابی که در هنگام تحصیل در حوزه مقید به درس اخلاق بوده اند نسبت به علمایی که حتی در حد اجتهاد هستند اما اهتمام به اخلاق نداشته اند، هم در جذب مردم و صدور افکار انقلابی به مراتب موفق تر هستند.


وی با بیان این که امام خمینی(ره) به عنوان یکی از اسوه های اخلاق معاصر، هر روز در دو درس اخلاق خصوصی و عمومی شرکت می کردند، تصریح کرد: دانشگاه های اروپا و امریکا تحقیق وسیعی را روی موفق ترین افراد جهان انجام داده و به این نتیجه رسیدند که رمز موفقیت این افراد، تخلق به صفات موفق است نه شانس بیشتر.


حجت الاسلام جان کاظمی افزود: این همان قاعده ای است که قرآن صدها سال قبل فرمود: «قدافلحَ مَن زکّیها؛ هر که اهل تزکیه باشد رستگار می شود»؛ اخلاق در دروس حوزه و دانشگاه نیست بلکه در پایبندی به صفات نورانی و قرآنی است.


اصلاح رفتار در گرو اصلاح عقیده و طرز فکر است
امام جمعه سابق لندن با بیان این که فطرت انسان به دلیل اصالت پاک خود به گونه ای است که حتی افراد بدکار هم صفات بد را دوست ندارند، از عصبانیت به عنوان یک رذیله اخلاقی و صفتی حیوانی نام برد و گفت: ارسطو که برخی علما وی را یکی از پیامبران می دانند، راهی آسان برای ترک صفات رذیله پیشنهاد می دهد که شامل اصلاح عقیده، فکر و احساس به عنوان مقدمات عمل انسان هستند؛ تا زمانی که عقیده انسان اصلاح نشود عمل او تصحیح نخواهد شد.


وی اظهار کرد: برای نمونه، تفکر عوامانه می گوید با فرد توهین کننده باید مقابله به مثل کرد و در غیر این صورت آبروی انسان می رود در حالی که تفکر قرآنی و سیره اهل بیت(ع) می گوید در چنین مواقعی باید سکوت و صبر داشت و رفتار طبق اخلاق اسلامی است که سبب عزت مندی انسان می شود.


حجت الاسلام جان کاظمی ادامه داد: در تربیت فرزند نیز همینگونه است؛ هر گونه رفتار خشونت آمیز و عصبانیت والدین، مغز متفکر فرزند را بسته و مانع پذیرش نصایح والدین می شود در حالی که باید ابتدا مغز احساسی فرزند با محبت و عاطفه فعال و سپس مورد نصیحت قرار گیرد.


حضور قلب در نماز دوای همه بیماری ها است

امام جمعه سابق لندن با اشاره به تأثیر افکار مخرب، بدبینی و سوء ظن در کدورت ذهن و کاهش مقاومت انسان در برابر بیماری ها، خاطرنشان کرد: سوء ظن موجب بسیاری از اختلافات و آسیب های بزرگ می شود و از گناهانی است که عمر انسان را کوتاه می کند.


وی افزود: حضور قلب در نماز سبب رفع ناآرامی ها و استرس های انسان می شود و در واقع دوای همه بیماری ها است.


حجت الاسلام جان کاظمی با بیان این که علم اخلاق در خود علومی چون روانشناسی، اجتماعی و عرفان را نهفته دارد، به حاضران توصیه کرد: یک دوره علم اخلاق را بخوانید تا بتوانید هم خود را نجات دهید و هم اطرفیان خود را نجات دهید./930/202/ب2

ارسال نظرات