۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۳۳۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی:

احیای موقوفات یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به غصب موقوفات در دوران شاهنشاهی گفت: احیای موقوفات یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام مصائبي

حجت الاسلام علی مصائبی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف با برکات مختلفی همراه بود، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب مردمی ایران در سال 57 احیای موقوفات و عمل به نیات واقفان بوده است.


وی خاطرنشان کرد: موقوفات به دلیل ظلم‌هایی که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت، به فراموشی سپرده شده بودند، از جمله در دوران حکومت رضاخان پهلوی و اجرای طرح اصلاحات ارضی، موقوفات دستخوش بسیاری از تغییرات شد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با اشاره به رشد و توسعه موقوفات در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر جهت رشد و توسعه سنت حسنه وقف اقدامات خوبی صورت گرفته که تفاهم‌نامه اوقاف با منابع طبیعی استان جهت رفع اختلاف اراضی وقفی از جمله این اقدامات است.


حجت الاسلام مصائبی تصریح کرد: پیش از اجرای تفاهم نامه اراضی نه در مالکیت اوقاف بود و نه در مالکیت منابع طبیعی و شخص ثالثی از آن بهره‌برداری می‌کرد که خوشبختانه با اجرای آن، سهم اوقاف و منابع طبیعی از اراضی مشخص و دست سودجویان نیز قطع شد.


وی ادامه داد: در این دوران زمین ‌های وقفی را به نام افراد به بهانه اجرای طرح اصلاحات ارضی نیز سند زدند در حالی که اموال موقوفه قابلیت انتقال و یا سند زدن به نام غیر از وقف و مالک را ندارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پی فرمان تاریخی امام خمینی (ره) که «اموال وقفی باید به حالت قبلی خود برگردد تا عمل به نیت واقف شود» موقوفات احیاء شد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح بازدید از مراکز شهرستان های استان جهت ارزیابی میزان موفقیت برنامه های ادارات اوقاف اظهار داشت: در طی سال به صورت شش ماهه از مراکز شهرستان ها بازدید به عمل می آید تا میزان موفقیت برنامه های این مراکز را ارزیابی کرده و به مشکلات آن ها رسیدگی شود.


حجت الاسلام مصائبی افزود: در این بازدید ها به مشکلات این مراکز نیز رسیدگی شده و از موقوفات جدید و هم چنین بقعه ها و امامزاده های شهرستان‌ها بازدید می کنیم که طی جلساتی که با هیات امنای این مراکز برگزار می شود راهکارهای لازم برای حل مشکلات موجود اندیشیده می شود.


وی وضعیت بقعه ها و موقوفات در شهرستان های میانه و مراغه را قابل قبول دانست و تاکید کرد: حدود 90 درصد برنامه های ابلاغی به شهرستان ها انجام شده که در این بازدیدها مشکلات موجود را که مانع از پیشرفت 10 درصدی برنامه ها بوده است را بررسی کرده و در صورت نیاز به تخصیص بودجه آن برنامه ها را در اولویت های کاری سال 95 قرار می دهیم./935/303/ب3

ارسال نظرات