۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۳۱۴۳۹۲
مدیرکل امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی:

فرهنگ رضوی، راهکار اصلی غلبه بر مشکلات فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: از طریق پیروی از فرهنگ رضوی می‌توان مسائل و مشکلات فرهنگی را سامان داد و برای آن راهکار یافت.
جلسه عصر امروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با هدف آسیب‌شناسی اعزام مبلغین خواهر در مسیر زائرین پیاده رضوی در دهه آخر صفر و تقدیر از رابطین ایستگاه‌های مربوطه، با حضور مدیر کل امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی عصر امروز جلسه ای در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 

سید حمید موسوی، مدیر کل امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی در این جلسه گفت: نهادهای فرهنگی باید به این باور برسند که صرفاً از طریق پیروی از فرهنگ رضوی است که می‌توان مسائل و مشکلات فرهنگی را سامان داد و برای آن راهکار یافت.

 

وی در ادامه ضمن تبریک ایام دهه فجر و تقدیر از حاضران و مجموعه‌ دفتر تبلیغات اسلامی گفت: امام رضا علیه‌السلام و تبلیغ فرهنگ رضوی موضوع اصلی فعالیت معاونت زیارت استانداری نیست، بلکه موضوع فعالیت تمامی حوزه‌های مختلفی که در استان خراسان رضوی فعال هستند از جمله بخش سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و سایر بخش‌ها است.

 

موسوی خاطر نشان کرد: باید پنجره‌ جدیدی در تمام حوزه‌ها رو به ترویج فرهنگ رضوی باز شود و نگاه ویژه‌ای به امام رضا علیه‌السلام، فرهنگ رضوی و زیارت در تمام دستگاه‌های اجرایی و حتی در توده‌های مختلف مردم ایجاد شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حضور جمعی دستگاه‌ها و اقشار مختلف در نهادینه‌سازی فرهنگ رضوی گفت: قدم‌های اول خوب برداشته شده است و موضوع آگاه سازی و حساس سازی را در تمام دستگاه‌ها آغاز کرده‌ایم.

 

مدیر کل امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی ابراز کرد: در برخی شهرستان‌های دیگر هم نهادی مثل دفتر تبلیغات اسلامی حضور دارد، استانداری هم دارند اما آن‌چه مشهد مقدس را ویژه می‌کند وجود مضجع شریف امام هشتم علیه‌السلام است.

 

وی عنوان کرد: برای بیش از 90 درصد دستگاه‌های دولتی جا افتاده است که در تمام برنامه‌هایی که برای طول سال خود پیش‌بینی می‌کنند حتماً بایستی نگاه به پنجره زیارت را مد نظر قرار دهند.

 

موسوی اظهار کرد: تقریباً دستگاه‌ها را به این جمع‌بندی رسانده‌ایم که اگر بنا است حتی هتلی زده شود، اگر بنا است مجموعه‌ای تفریحی یا سرگرمی یا گردشگری افتتاح شود، بایستی یک پیوست فرهنگی در کنار آن با نگاه به فرهنگ رضوی باشد.

 

وی دهه کرامت، 23 ذی القعده روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام و دهه‌ آخر صفر را بهانه ‌و فرصتی برای تحقق هدف ایجاد فرهنگ رضوی در بستر جامعه عنوان کرد و افزود: برای تحقق آرمان خود صرفاً چشم به دستگاه‌های دولتی نداریم و حتماً توده‌ها و اقشار مختلف را باید در صحنه داشته باشیم.

 

موسوی ارتقاء فرهنگ میزبانی را یکی از برنامه‌های ویژه‌ دهه‌ آخر صفر امسال معرفی کرد و بیان داشت: این‌که ما اهمیت میزبانی از میهمانان و زائران امام رضا علیه‌السلام را در ماه صفر اخیر برجسته کردیم، صرفاً هدف ما نبود، بلکه هدف اصلی ما توجه به فرهنگ رضوی بود و این‌که مجاورین و زائرین این فرهنگ را در زندگی خود وارد کنند.

 

وی در ادامه ضمن تقدیر از اصناف، هیئات مذهبی، مساجد، ائمه جماعات، پایگاه های بسیج و سایر نهادهای فعال در ایام شهادت امام رضا علیه‌السلام، بر ضرورت تلاش همگانی در برگزاری هرچه بهتر استقبال از زائرین پیاده رضوی تأکید کرد و افزود: دفتر تبلیغات اسلامی یک مجموعه‌ی بسیار خوب با ظرفیت و پتانسیل بالا است، به ویژه در مورد نیروی انسانی دفتر که هم تخصص دارند، هم تعهد و هم علاقمندی و انگیزه لازم؛ شاید بشود خیلی بهتر و بیشتر از این عزیزان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

 

حجت‌الاسلام عیسی‌نژاد، مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این جلسه مدل مدیریتی شورای هماهنگی مراکز تبلیغ خواهران را یک مدل الگو و خوب توصیف و عنوان کرد: سعی خواهیم کرد از این مدل در سایر حوزه های تبلیغی نیز بهره بگیریم.

 

وی تصریح کرد: فعالیت نهادهای مختلف تبلیغی گاهاً به سوی موازی کاری پیش می‌رود؛ درست است که فعالیت سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سایر نهادهای متولی امور فرهنگی و تبلیغی مشخص است، اما ناخودآگاه به موازی کاری و رقابت های منفی منتهی می‌شود و این برای نهادهای دینی اصلاً مطلوب نیست.

 

مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: شورای هماهنگی مراکز تبلیغ خواهران، خلأ مدیریتی موجود در فضای تبلیغ دینی، یعنی هماهنگی را پوشش داد؛ با وجود این‌که مراکز مختلف دیدگاه‌ها و سیاست‌های گوناگونی دارند اما توانسته‌اند به یک تفاهم و اجماع نخبگانی برسند.

 

وی حضور فعال مبلغین خواهر در دهه آخر صفر و در استقبال از زائرین پیاده را ستودنی دانست و آن را شاخص‌ترین فعالیت شورای هماهنگی مراکز تبلیغ خواهران دانست.

 

شیخ‌علیشاهی، دبیر شورای هماهنگی مراکز تبلیغ خواهران و رییس اداره امور مبلغان خواهر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن عرض خیرمقدم به رابطین ایستگاه‌های استقبال از زائرین پیاده رضوی و مهمانان ویژه جلسه، گزارشی اجمالی از حضور خواهران مبلغ در ایام تبلیغی دهه آخر صفر ارائه داد و اظهار داشت: در دهه آخر صفر 531 نفر از خواهران مبلغ در 65 گروه تبلیغی به ارائه خدمات فرهنگی به زائرین پیاده پرداخته‌اند.

 

وی با اشاره به جزئیات اعزام در سه حالت همراهی با کاروان از مبدأ، فعالیت در ایستگاه‌های بین راهی و هم‌چنین تبلیغ در ایستگاه‌های داخل شهر مشهد بیان داشت: فعالیت مبلغان خواهر در این ایام در سه حوزه پاسخگویی به سؤالات شرعی، مشاوره مذهبی و پاسخگویی به سؤالات عقیدتی بوده است.

 

دبیر شورای هماهنگی مراکز تبلیغ خواهران در پایان گفت: سعی کردیم در این ایام برنامه‌های متعددی متناسب با مقاطع سنی مختلف از جمله کودک و نوجوان برای عزیزان زائر در نظر بگیریم.

 

شایان ذکر است در  پایان این جلسه از برخی رابطین فعال در دهه ی آخر صفر تقدیر شد./859/202/ب3

ارسال نظرات