۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۳۱۴۴۵۴

نشست هم اندیشی علم و دین در حوزه علمیه امام حسن عسکری آمل برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست هم اندیشی علم و دین با حضور اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران در حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع)‌ آمل برگزار شد.
رابطه علم و دين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام ملایی استاد حوزه علمیه قم امروز در نشست هم اندیشی علم و دین که در سالن اجتماعات حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع)‌ آمل برگزار شد با بیان این که رشته های جدیدی آمد تا در خدمت علم دینی قرار گیرد، گفت: جریان تمدنی علم تحت اثر تجربه گرایی شکل گرفت و صورت های مختلفی پیدا کرده است.


وی تصریح کرد: ‌علوم انسانی که در قرن نوزدهم تولید شد تحت اثر تجربه گرایی شکل گرفت و در قرن بیستم این علوم انسانی حاکمیت پیدا می کند و فیزیک نیز به سمت پدیدار شناختانه می رود.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش و سخنان آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: این عالم گرانقدر جامع نگری داشته و سخن ایشان هندسه معرفت است.


حجت الاسلام ملایی افزود: علم آمد و ساختارهای علمی را تصرف و برای فرهنگ دینی چالش ایجاد کرد که باید برای آن راه حلی درست اندیشیده شود.


وی با اشاره به این که ‌وقتی نسبت مدرنیته با دین را می سنجیم باید مشخص کنیم محصول چه دینی بوده است، گفت: شرک غیر از توحید بود که توحید نیز مستلزم عبودیت انسان در درگاه پروردگار متعال است.


استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: میان دین و معرفت دینی تفاوت وجود دارد که تفسیر از دین قاعده داشته و روش مند است.


حجت الاسلام ملایی با بیان این که نمی توانیم هر تفسیری از دین را مورد پذیرش قرار دهیم، افزود: امروز گروهی مانند داعش برای خود تفسیری از دین اسلام دارد که به هیچ وجه تفسیر آنان پذیرفتنی نیست.

 

وی با بیان این که علوم از ظرفیت های ارزشمند و والایی برخوردار هستند، گفت: ضرورت دارد از علم دینی بهره گیری کافی داشته باشیم که می تواند اثرگذاری شایسته ای داشته باشد و در این مسیر می توانیم از آثار بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی استفاده کنیم.


گفتنی است؛ نشست هم اندیشی علم و دین با حضور اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران از روز گذشته در حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع)‌ آمل همراه با برگزاری نشست های تخصصی در حال برگزاری است که آیین اختتامیه آن با حضور حجت الاسلام مرتضی جوادی‌ آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می شود./1314/202/ب3

ارسال نظرات