۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۳۱۴۴۵۷
عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان تشریح کرد؛

نقش رهبر معظم انقلاب در ارتقای علمی حوزه علمیه مشهد در دوران رژیم شاه

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام عادلی با اشاره به نقش رهبر انقلاب در ارتقای علمی حوزه علمیه مشهد در دوران رژیم شاه، گفت: هرچه بیشتر با ایشان آشنا می شدم بیشتر به عمق فکری، علمی و تلاش معظم له پی می بردم، چرا که فعالیت های رهبر انقلاب تک بعدی نبود و چند بعدی بود تا جایی که بعضی از ابعاد وجودی و شخصیتی ایشان تا به امروز هنوز هم ناشناخته مانده است.
رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام ابوالفضل عادلی، شاگرد رهبر معظم انقلاب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره خاطرات مبارزاتی رهبر معظم انقلاب در مشهد، گفت: آیت الله خامنه ای بسیار فعال بودند و یکی از موضوعاتی که ایشان در آن زمان حساس بودند این بود که از طرفی گروه های معاند و ضد انقلاب در آن زمان فعالیت های بسیاری داشتند و از سویی نیز توده ای ها و مجاهدین که همین منافقین امروز هستند هر روز بیشتر از قبل یارگیری می کردند.

 

رصد افکار التقاطی و انحرافی در مشهد از سوی رهبر معظم انقلاب

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان افزود: این گروه ها منتظر فرصت بودند که حرکت های مسلحانه داشته باشند و ایشان هم این فکر التقاطی و انحرافی را رصد می کردند و انگار مثل دیده بان بود که به دوستان خودشان می گفتند فلانی درس و سخنرانی دارد ببینید چه حرف هایی دارن و شاگردان ایشان نیز حرف های آنان را منتقل می کردند.

 

مدیر کل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی درادامه بیان خاطرات خود اظهار کرد: یادم هست که جمعی از جوانان منحرف شده بودند و در مشهد افرادی به سمت جامعه کمونیست گرایش پیدا کرده بودند و از طرفی افرادی هم به آیت الله خامنه ای از همین جامعه کمونیست ایراد وارد می کردند که به همین خاطر ایشان فرمودند که این افراد را به منزل ما دعوت کنید.

 

منزل رهبر معظم انقلاب هم یکی از پایگاه های مبارزاتی بود

وی ادامه داد: منزل آیت الله خامنه ای هم یکی از پایگاه های مبارزاتی بود که همه شخصیت های بزرگ علمی هفته ای یک یا دو روز صبح یا بعد از ظهر به محضر ایشان می آمدند و مسائل مهمی را مطرح می کردند.

 

مدیر کل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اظهار کرد: مسجد که اصلی ترین پایگاه مبارزاتی ایشان هم در داخل حوزه و هم در فضای بیرونی بود که در داخل حوزه همان مسجد میرزا جعفر بود که آیت الله خامنه ای در هفته چند روز به آنجا می آمدند و تفسیر قرآن می کردند و روابط حسنه خودشان را نسبت به طلاب جوان تعمیق می بخشیدند و روشنگری داشتند که به همین دلیل هم ساواک مسجد میرزا جعفر را تعطیل کرد.

 

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در خارج حوزه نیز مسجد امام حسن مجتبی(ع) که هم آنجا نماز می خواندند و هم در روز در جلسات فرازهایی از نهج البلاغه سخنرانی داشتند و معارف اسلامی را تدریس می کردند که عده ای زیادی از دانشجویان و بازاریان(درعین این که نیروهای روشنفکر در اقلیت بودند چه در دانشگاه و چه درحوزه) از محضر دروس ایشان در این مسجد بهره می بردند و دربعضی مواقع در جلسات سخنرانی ایشان حتی شخصیت های بزرگ انقلابی نیزهمانند شهید مطهری (ره) نیز حضور داشتند.

 

مسجد کرامت، محل مبارزه مناجات گونه آیت الله خامنه ای در مقابل رژیم شاه

حجت الاسلام عادلی بیان داشت: در ابتدای برگزاری جلسات آیت الله خامنه ای مسجد امام حسن مجتبی(ع) کوچک بود و سپس توسعه پیدا کرد و سخنرانی های بسیاری در آنجا از سوی ایشان انجام شد که ساواک نسبت به این حرکت ها حساس شد و آنجا را تعطیل کرد و به خاطر همین آیت الله خامنه ای مکان مبارزاتی خود را به مسجد کرامت منتقل کردند.

 

وی افزود: در آنجا نیز جوان ها و طلاب حضور داشتند و جلسات سخنرانی ایشان به صورت مستمر برگزار می شد و دانشجویان در آنجا ازدحام کردند و آیت الله خامنه ای نیز برای گروه دانشجویان به سبک دیگری به ارایه معارف اسلامی پرداختند و با توجه به شرایط اختناق به صورت دعاگونه این معارف را  ارایه می کردند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: مسجد کرامت محل مبارزه مناجات گونه ایشان شد بدین معنا که اذکار نماز را معنا می کردند و افکار و عقاید روشنفکری را نیز در قالب اذکار نماز به جوانان و مردم ارائه می دادند.

 

شاگرد رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: آیت الله خامنه ای نه تنها در بالا و پایین خیابان و مسجد قبله و مسجد میرزا جعفر و مسجد امام حسن مجتبی (ع) جلسات روشنفکری داشتند بلکه جلسات خصوصی دیگری نیز داشتند.

 

حجت الاسلام عادلی ادامه داد: وقتی که مدرسه میرزا جعفر را ساواک گرفت و طلاب را از آنجا بیرون کرد، در کوچه حسین باشی در مدارس عابدزاده طلاب جا گرفتند و در همین زمان دو ساعت قبل از اذان صبح در یک مسجد در انتهای بازار رضا طلبه ها به اتفاق آیت الله خامنه ای آنجا جمع می شدند و آنجا مقالات خودشان را ارایه می داند و ایشان نیز نظرات اصلاحی را بیان می کردند و رهنمودهای آینده را می دادند و نزدیک اذان ایشان برمی گشتند و طلاب هم به حرم می رفتند.

 

وی اظهار کرد: ایشان مسجد را پایگاه خودشان قرار داده بودند و در همه ابعاد از جمله امور سیاسی فعالیت می کردند و کسانی هم بودند که تمایل نداشتند این انقلاب به پیروزی برسد که با همت رهبران و مبارزان انقلابی این اتفاق افتاد و ایشان ریشه این حرکت در مشهد بودند و ازامام(ره) الهام می گرفتند و دوستان کنار ایشان هم مانند آیت الله واعظ طبسی و مرحوم شهید هاشمی نژاد و شاگردان ایشان را یار و یاور بودند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه بیان داشت: آیت الله خامنه ای افرادی را که از حوزه و دانشگاه سؤال داشتند با آغوش باز از آنها استقبال می  کردند و پاسخ آنها را می دادند به طوری که در زمان پذیرش آنها سماور را می گذاشتند و خودشان کنار سماور می نشستند و  چایی می ریختند و سپس چایی دست به دست می شد تا به همگان برسد.

 

مدیر کل سابق کمیته امداد امام (ره) خراسان رضوی افزود: رهبر معظم انقلاب جزء زاهدترین افرادی است که هیچگونه وابستگی به مادیات ندارند و هرگز ایشان دنبال ثروت اندوزی از طریق خرید زمین و ملک نبودند و در زندگی شخصی به حداقل ها اکتفا کرده اند.

 

وی ادامه داد: حتی گاهی که در ایام جنگ از کوپن استفاده می کردند و بعضی اوقات که کسبه مشهدی متوجه می شدند که این کوپن آیت الله خامنه ای است ایشان به خاطر این که تفاوتی با دیگران نداشته باشند از جای دیگر آن را وصول می کردند و از مغازه خاصی کوپن را نمی خریدند تا امتیازی برای ایشان قایل نشوند وبه همین دلیل فرزندان ایشان هم بدون تشریفات و اشراف گری زندگی می کنند و ساده  زیست هستند.

 

اذعان آیت الله شاهرودی به بی نظیری بعد علمی و اخلاقی رهبر معظم انقلاب

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: ایشان از لحاظ بعد علمی و اخلاقی جزو کم نظیرترین افراد هستند و خداوند این ذخیره را برای ما نگه داشته است و این بعد ایشان هنوز هم ناشناخته است و بزرگانی مثل آیت الله شاهرودی که در جلسات علمی ایشان شرکت داشت به این موضوع اذعان دارند.

 

مدیر کل سابق کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی تصریح کرد: آیت الله خامنه ای هیچوقت فرصت سوزی نمی کردند و اگر زلزله ای می آمد ایشان جزء نخستین افرادی بودند که برای کمک به مردم سیل زده می شتافتند ودر حوادث طبیعی گناباد و کاخک و قوچان و غیره دوستان خود را برای کمک به مناطق حوادث دیده  بسیج کردند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: تا جایی که در سیل قوچان حتی ساواک اجازه فعالیت به ایشان را نمی داد اما بعد از چندین روز فعالیت آیت الله خامنه ای و دوستان ایشان در قوچان، ساواک مجبور به تهدید ایشان برای ترک قوچان شد و ایشان بدون توجه به این تهدیدها، دلسوزانه و غریبانه با اندک شاگردان  خود به فعالیت های خودشان ادامه می دادند.

 

حجت الاسلام عادلی درباره زمینه آشنایی با رهبر معظم انقلاب، گفت: آشنایی بنده با رهبر معظم انقلاب به همان اوایل طلبگی برمی گردد یک روز در مدرسه میرزا جعفر دیدم که فردی در سایه مسجد ایستاده و سلام کردم و ایشان هم جواب مرا دادند و هفته بعد هم مجددا به ایشان سلام دادم و بعد از این که جواب مرا دادند از من پرسیدند شما کجایی هستی و چه رشته ای می خوانی و من پاسخ دادم و سپس ایشان از من پرسیدند می توانید مبتدا و خبر را تعریف کنید و من هم گفتم بله که آشنایی من با ایشان از اینجا شروع شد.

 

نقش رهبر معظم انقلاب در ارتقای فضای علمی حوزه علمیه مشهد در دوران رژیم شاه

وی درباره نقش رهبر معظم انقلاب در ارتقای فضای علمی حوزه علمیه مشهد در دوران رژیم شاه، گفت: هرچه بیشتر با ایشان آشنا می شدم بیشتر به عمق فکری، علمی و تلاش ایشان پی می بردم چرا که فعالیت های رهبر معظم انقلاب تک بعدی نبود و چند بعدی بود تا جایی که بعضی از ابعاد وجودی و شخصیتی ایشان تا به امروز هنوز هم ناشناخته مانده است.

 

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان این که در این راستا می توان به موضوع توجه ایشان به تحقیقات اشاره کرد که در همان زمان گروه های علمی تشکیل داده بودند، اظهار کرد: خودم در کلاس های تفسیر موضوعی قرآن آیت الله خامنه ای شرکت داشتم و از طرفی بعد دیگر وجه ممتاز علمی ایشان نوشتن مقاله بود و در تربیت شاگردان نیز پافشاری می کردند و در بعد حوزوی با فضای آن روز حوزه (که آن زمان فضای اختناق و خفقان بود ومطالعه کتاب های غیر درسی به صورت آزادانه نبود و طلبه جوان را اجازه نمی دادند که کتاب های غیر درسی مطالعه کند) ایشان در همین شرایط به فکر افتاده بودند تا سطح علمی طلاب را افزایش دهند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب کتاب های روشنفکرانه را به صورت الفبایی فهرست کرده بودند و هر طلبه در هر سطح حوزوی می توانست از کتاب های ایشان استفاده کند و طلبه ها نیز این کتاب ها را می گرفتند و قرار می شد که هر طلبه آن کتاب را که مطالعه کرده و سپس خلاصه نویسی مطالب را نیز انجام بدهد و در راستای همین تلاش ها فضای حوزه به سمت ارتقای علمی حرکت کرد./934/301/ب1

ارسال نظرات