۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۶۲۹
نویسنده کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی:

عملکرد حوزه در تبیین تفکر منظومه‌ای امام خمینی ضعیف است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که حوزه علمیه در بیان تفکر منظومه‌ای امام خمینی(ره) موفق نبوده است، گفت: تفکر امام خمینی(ره) منظم و سیستمی است، اما حوزه علمیه نتوانسته است این تفکر را به طور کامل تبیین و اجرا کند.
امام خميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبری معلم نویسنده کتاب «اندیشه سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران» در نشست علمی دیدار با اصحاب قلم که در فروشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با بیان هدف تألیف این کتاب گفت: هدف از این کتاب بررسی میزان آشنایی نسل سوم انقلاب با اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) است.

 

وی خاطرنشان کرد: نظام های سیاسی برای ادامه حیات خود مجبور هستند باورهایی که نظام بر اساس آن ایجاد شده است را حفظ کنند؛ جمهوری اسلامی ایران که بر اساس نظریه ولایت فقیه به وجود آمده است اگر بخواهد به همان صورت باقی ماند باید مقبولیت این نظریه را در نسل های بعدی حفظ کند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به عوامل تقویت کننده باورها در نسل های آینده بیان داشت: این عوامل به عوامل اولیه و ثانویه جامعه پذیری سیاسی شهرت دارند؛ عوامل اولیه شامل خانواده و نهادهای مذهبی و عوامل ثانویه شامل نظام آموزشی و احزاب سیاسی است.

 

وی در زمینه موفقیت جمهوری اسلامی برای انتقال باورها به نسل سوم بیان داشت: یک نظر سنجی از میان 600 طلبه و دانشجو  در این زمینه صورت گرفته است که نظر آنها عدم موفقیت نظام در این زمینه است؛ همچنین یک نظر سنجی در زمینه میزان آشنایی طلاب و دانشجویان با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) صورت گرفت که نشان می دهد بیش از 79 درصد با اندیشه های امام خمینی(ره) آشنایی دارند.

 

نویسنده کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) با تقسیم کردن اندیشه های امام خمینی(ره) به سه بخش فقه سیاسی، اخلاق سیاسی و فلسفه سیاسی گفت: امام خمینی(ره) دارای تفکر منظومه ای است به عبارت دیگر شخصی است که به گونه منظم و سیستمی فکر می کند که بر اساس تفسیم سه بعدی اخلاق، اعتقادات و احکام اسلام اندیشه های او نیز به سه قسم تقسیم می شوند.

 

وی ادامه داد: شخصی که می خواهد رهبر جامعه اسلامی باشد باید از تمام جهات فقه، اخلاق و احکام سیاسی کامل باشد و فقط فرد اخلاقی بودن یا فقیه بودن کافی نیست بلکه باید از نظر مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی نیز کامل باشد؛ امام خمینی بیان می کنند اسلامی که فقیه یا فیلسوف بیان می کند اسلام نیست بلکه اسلامی که از مجموع منابع و عوامل شناخت به دست آید کامل است.

 

اکبری معلم اضافه کرد: به عنوان مثال امام علی(ع) که در جبهه های نبرد فردی قدرتمند بود اما هنگامی که مجروح می شد در نماز او را درمان می کردند و این موضوع نشان می دهد در عبادت و تهذیب نفس نیز قدرتمند است؛ دشمنان و دوستان امام خمینی بیان می کنند که او فرد قدرت طلبی نبوده است.

 

وی ادامه داد: مشروعیت و مقبولیت دو مبنای امام خمینی(ره) برای حکومت هستند و مشروعیت نیز به دو قسم حقانیت و مقبولیت تقسیم می شود؛ وی اعتقاد دارد شخص عالم به احکام الهی و عادل مجاز است رهبر جامعه باشد مانند امام علی(ع) که به دلیل مقبولیت 25 سال رهبری وی عقب افتاده است و ولایت فقها نیز زمانی جاری می شود که مردم به آنها مراجعه کنند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: امام خمینی(ره) در سال 42 نیز عالم عادل بوده است اما به دلیل این که مردم به او مراجعه نکرده بودند قیام 15 خرداد شکست خورد و دلیل پیروزی انقلاب در سال 57 نیز مراجعه مردم به امام خمینی(ره) بوده است.

 

وی افزود: اما آنچه که در فتنه 88 همانند این موارد از طرف برخی بیان شد صحیح نیست زیرا رهبر معظم انقلاب تمام شرایط را دارا است و از طرف دیگر وی با رأی غیر مستقیم مردم انتخاب شده است و مردم در 9 دی  نیز نظر خود را در زمینه رهبری ایشان بیان کردند بنابراین سخنان این چنینی کامل نیستند.

 

نویسنده کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) با طرح سؤالی مبنی بر این که دلیل آشنایی با اندیشه امام خمینی(ره) چیست، گفت: اندیشه امام خمینی(ره) یک شاخص برای ارزیابی جمهوری اسلامی ایران است زیرا این نظام بر اساس اندیشه سیاسی او تشکیل شده است همچنین اندیشه او الگوی مردم سالاری دینی را ابداع کرده است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارداشت: حوزه علمیه در زمینه بیان اسلام به گونه کامل یا تفکر منظومه ای موفق نبوده است و حتی برخی طلاب این گونه تفکر را احساس نکرده اند و نمی دانند اگر می خواهند همانند پیامبر اکرم(ص) باشند باید از تمام جهات کامل باشند.

 

وی ادامه داد: در یک نظرسنجی از جوانان نسل سوم پرسیده شده است که جمهوری اسلامی تا چه اندازه به اسلام عمل کرده است که پاسخ داده اند به اسلام عمل نمی کنند که باید علت آن را بررسی کرد که چگونه عمل شده است تا جوانان چنین برداشتی داشته باشند؛ گرچه تبلیغات فراوانی علیه این نظام وجود دارد اما زمانی که مسؤولان به گونه صحیح عمل کنند تأثیرات تبلیغات کمتر خواهد شد./1324/پ202/ی

ارسال نظرات