حوثیها تنها جریان مقابله با سلفیگری در یمن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی سلطانی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، شب گذشته در نشست تاریخ و اندیشه سلفیه زیدی یمن در سالن امام خمینی(ره) مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: بعد از شکلگیری زیدیه در شهر کوفه، این مذهب در ایران و استانهای خراسان و مازندران گسترش یافت و با مهاجرت این گروه به شمال آفریقا در سال 1213 هجری قمری این مذهب در یمن شکل گرفت؛ مذهب زیدیه در فقه حنفی مسلک و کلام مالکی مذهب هستند که در کشور یمن به قدرت و حکومت رسیدند.
وی با بیان این که گرایش سلفی گری در مذهب زیدیه در اواخر قرن هفتم و ابتدای قرن هشتم به وجود آمده است، گفت: در این قرن یمن با چالشهایی از قبیل فساد حاکمان اجرائی و علما، استفاده ابزاری از آموزههای دینی، کسب درآمدها نامشروع از سوی مسؤولان، نفوذ یهودیت در جامعه دبنی و لااباگری در دین مواجهه بوده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: برخی از جریانها برای برطرف کردن مشکلات و معظلات حکومتی به اصلاحات روی آوردهاند و در ابتدا قصد داشتند که مفاسد حکومتی و آفات اجتماع را در کشور یمن از بین ببرند.
حجت الاسلام سلطانی با بیان این که شعار جریان اصلاحات وحدت برای جامعه زیدیه و برگشت به آموزه های قرآن و سنت بوده است، عنوان داشت: جریان اصلاحات آفات اجتماعی و حکومتی را متأثر از جریان عقل گرایی دانستهاند و بنابراین برگشت به آموزههای قرآنی و سنتی روی آورند، از اعتزال گری که علمای مذهب زیدیه داشتند، رویگردان بودند.
وی در ادامه سخنانش به بروز و ظهور جریان سلفی در یمن اشاره کرد: ابن وزیر از علمای جریان اطلاح طلب و عقل گریز و عقل ستیز بوده است که با تحلیل و رد برهانهای عقلی نظریه سلفی را در مذهب زیدیه ترویج داد.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به دوره گسترش تفکر سلفی در یمن اشاره کرد و گفت: احمد بن جلال، مقبل و ابن امیر از شاگردان این وزیر در گسترش زیدی سلفی در یمن مؤثر بودهاند.
حجت الاسلام سلطانی با بیان این که «ابن امیر» رهبری سلفی در قرن دوازدهم در یمن بر عهده داشته است، گفت: اختلافهای قبیلهای و حکومتی سبب تزلزل در حکومت زید سنتی در این قرن شده است و بهترین فرصت برای گسترش ترویج افکار سلفی به وجود آمده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: همچنین در قرن دوازدهم در عربستان تکفرهای سلفی ظهور و بروز پیدا کرد و این حکومت از «ابن امیر« برای ترویج توسعه تفکر سلفی دریمن حمایت کرده است.
حجت السلام سلطانی ابراز کرد: ابن امیر زیارت اهل قبور، توسل، بزرگداشت برای مردگان جزء بدعتهای در دین می دانند و مذهب شعیان را خارج از دین بیان میکنند.
وی با بیان این که اوج شکووفایی جریان سلفی یمن در قرن سیزدهم بوده است، گفت: در این زمان شوقانی رهبری زید سلفی بر عهده داشته است و او گرایش سلفی تکفیری داشته است.
حجت الاسلام سلطانی با بیان این که در قرن چهاردهم فعالیت زیدیه سلفی تکفیری در یمن به اوج رسید، افزود: و در این زمان عربستان مدرسهها، مساجدهای مختلفی برای گرایش این تفکر بنا می کند و «مقبل وادعی» رهبری این گروه را در یمن عهده دار می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: وادعی ضد شیعه بوده شعیان را رافضی میداند و مخالف انقلاب و نظام اسلامی و امام خمینی(ره) است، وی مؤسسات و نهادهایی با تفکرهای وهابی همانند دارالحدیث برای ترویج تفکرات سلفی تکفیری به وجود آورده است.
حجت االاسلام سطانی ابراز کرد: دراین زمان 4 میلیون نفر در کشور یمن از تفکر زیدی سلفی تکفیری پیروی میکنند که در امور اجرایی نظام و حکومت نقش به سزایی دارند.
وی با بیان این که حوثی ها نماینده مذهب زیدی سنتی هستند، گفت: حوثیها تنها جریانی هستند که در مقابل سلفیها در کشور یمن ایستادگی کرده اند.
حجت الاسلام سلطانی بیان کرد: حوثیها با الگو قراردادن انقلاب اسلامی علیه استکبار و سلفی ها قیام کردهاند و این جریان درصدد اتحاد قبلیههای برای مقابله با سلفیهای تکفیری است./998/پ202/ی