۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۷۹۹
پیش از ظهر امروز در قم؛

نشست علمی مدل های رشد معنوی در مسیحیت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی مدل های رشد معنوی در مسیحیت به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور جمعی از اندیشمندان، پژوهشگران حوزوی و اعضاء هیأت علمی مراکز علمی در قم برگزار شد.
مسيحيت

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی مدل های رشد معنوی در مسیحیت، از سلسله نشست های علمی تخصصی معنویت پژوهی امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی در قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام رسول‌زاده، عضو گروه ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی که سخنران این نشست بود که در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: ما آیین و شعائر معنویت یهودیت را به عنوان دین شریعت محور و مسیحیت را به عنوان آیین طریقت محور می‌شناسیم، البته در خود انجیل آمده است که حضرت عیسی می گوید: من ادامه دهنده راه موسی هستم پس شریعت در عهد جدید همانند عتیق بوده است.

 

وی ادامه داد: ما در سخن از مسیحیت از فرهنگ خودشان و انجیل که سخنان حضرت عیسی(ع) است سخن می گوییم چرا که ما نسبت به فرهنگ دینی کتاب های مقدس گذشتگان بی توجه نیستیم در مقابل با شریعت یهودی ما در مسیحیت طریقت داریم و این را از کتاب مقدس خوشان برداشت کرده ایم.

 

وی با اشاره به کتاب اعمال رسولان که در ارتباط با حواریون نوشته شده است، ابراز داشت: دراین کتاب آمده کسی که بنیاد گذار مسیحیت امروز است پولوس است که خودش در ابتدا یک یهودی بود و پیروان حضرت عیسی را آذار می داده است، حتی پولوس در سخنان خود خودش را معرفی می کند و می گوید من مسیحیان را می‌کشتم و بعد مدعی می شود من در راه دمشق رویایی دیدم که حضرت عیسی او را موعظه می کند و او به مسیحیت گرایش پیدا می کند.

 

حجت الالسلام رسول‌زاده با بیان این که ما باید مطالعات ادیانی را با کارکردهای خودمان بسنجیم، اظهار داشت: ما با مواد اولیه که ظرفیت آن را داریم کار کنیم تا بحث روشن تر شود؛ به عنوان نمونه  الان اگر مسیحیت پولوسی شده است می توان این قضیه را با اسلام مقایسه کرد؛ در صدر اسلام، مشرکین از کسانی به حبشه برای تعقیب مسلمانان فرستادند یک نفرعمرعاص است؛ ولی وقتی در حبشه فهمید کاری از دستش برنمی آید مقدمات اسلام در او فراهم شد، بنابراین پولوس هم مخالف حرکت عیسوی بوده است ولی وقتی می بیند راه چاره ای ندارد مسیحی می شود ولی مسیحیتی ارائه می دهد که شریعت محور نباشد.

 

وی با اشاره به مواردی که به عنوان مدل می توانیم از آن استفاده کنیم بیان داشت: چهار مدل در مسیحیت وجود دارد؛ آیین های مقدس در مسیحیت، آموزه های اخلاقی، عرفان مسیحی و رهبانیت است؛ نخست آیین های مقدس است که در مسیحیت هفت آیین به عنوان اسرار هفتگانه مقدس نامیده می شود که در سیر تاریخی آن از ابتدا نبوده است بلکه آرام آرام جامعه مسیحی کسب کرده است تا فرهنگ دینی خود را از راه این شرائع در پیروان خودش مستحکم کند.

 

گفتنی است، این نشست پانزدهمین نشست از این بحث بود که قرار است متن جلسات در مجموعه چاپ و منتشر شود/1330/202/ب2

ارسال نظرات