۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۳۱۴۸۴۰
استاد حوزه علمیه قم تبین کرد؛

راهکار جلوگیری از استبداد در نظام اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که سعه صدر و انتقاد پذیری حاکمان را از خطر استبداد و خودرأیی نجات می دهد، گفت: حاکمی که در شنیدن سخنان منتقدانش سعه صدر ندارد زمینه نابودی حکومتش را فراهم می کند.
انتقاد پذيري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ملاوردی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در برنامه به رنگ خدا از رادیو معارف با اشاره به این که یکی از اوصاف کارگزاران در نهج البلاغه سعه صدر و شکیبایی عنوان شده است، گفت: حاکم در نظام اسلامی گوش تیزی برای شنیدن سخنان مردم و منتقدان خود دارد و سعی می کند که در مقابل کسانی که از او انتقاد می کنند با تواضع برخورد کند.

 

وی افزود: در حکومت اسلامی حاکم و مسؤول سعی می کند نسبت به زیر دستانش و مردم بخشش داشته باشد و به دبنال انتقام جویی نباشد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اخلاق برای یک کارگزار در نظام اسلامی نخستین شرط است و مسؤولی که اخلاق ندارد نباید در نظام اسلامی جایگاه و منصب حکومتی را اشغال کند.

 

حجت الاسلام ملاوردی اظهار کرد: متأسفانه در جامعه امروز سعه صدر مسؤولان کم شده و به جای این که انتقاد دلسوزان را بپذیرند از هرکس نسبت به آنها انتقاد کرده کینه به دل گرفته و درصدد انتقام جویی بر می آیند که همین موضوع موجب بعضی از کشمکش ها در سطح نظام شده و موجب شده که دشمنان از این اختلافات برای طرح ریزی نقشه های خود استفاده کنند.

 

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات و توطئه دشمنان انقلاب برای نفوذ در این انتخابات گفت: مردم باید در این شرایط حساس حواس خود را جمع کرده و سعی کنند سعه صدر و انتقاد پذیری را یکی دیگر از ویژگی های افرادی قرار دهند که می خواهند برای مناصب حکومتی انتخاب کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مدیر موفق مدیری است که از انتقادهای که به او می شود استقبال کرده و نقاط ضعف خود را با استفاده از این انتقادها برطرف کند، اظهار کرد: لازمه انتقاد پذیری سعه صدر و صبر است.

 

حجت الاسلام ملاوردی یادآور شد: انسان حلیم بر بخشش دیگران مصمم تر است تا مجازات آنها و همین موضوع سبب می شود که انسان های حلیم در زندگی خود موفق تر از دیگران باشند و چنین انسان هایی روز به روز پله های پیشرفت و موفقیت را پشت سر می گذارند./968/پ202/ی

ارسال نظرات