۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۳۱۵۱۱۶
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی؛ ایستادگی آشکار علیه خصوصی‌سازی دین

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدی گفت: انسان بی دین فرهنگش سکولار و جدایی دین از حوزه اجتماع و خصوصی کردن دین است؛ اما دینداران در جهت فرهنگ دینی و دینی کردن جامعه قدم بر می دارند؛ بنابراین اول نشانه انقلاب اسلامی در احیای مساجد ظاهر شد که مردم اجتماع شان در مساجد بیشتر شد و امام در این زمینه فرمودند مساجد سنگرند، سنگرها را حفظ کنید.
پيروزي انقلاب اسلامي

 حجت الاسلام رحیم محمدی ‏ایلامی، نماینده طلاب و فضلای استان ایلام در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه قبل از انقلاب مردم مسائل فرهنگی را به صورت خودجوش انجام می دادند، بیان کرد: رژیم طاغوت در مقابل همه این کارهای و فعالیت های فرهنگی خودجوش از طریق انجام اقداماتی همچون ایجاد کاباره‏ها، مشروب خانه‏ها و کازینوها، مختلط کردن مدارس راهنمایی و دبیرستان ها سعی داشت که جوان ها را فاسد و از روحانیت و مسجد دور کنند.

 

وی ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب به دلیل اینکه ماهیت انقلاب ماهیت دینی و سردمداران آن روحانیت و در رأس آن مرجعیت دینی امام خمینی (ره) بود قاعدتا درست برعکس آن چیزی که نظام پهلوی انجام می داد عمل می کردند قاعدتا انسان هرگونه که باشد همان گونه قدم بر می دارد.

 

حجت الاسلام محمدی ‏ایلامی اضافه کرد: انسان بی دین فرهنگش سکولار و جدایی دین از حوزه اجتماع و خصوصی کردن دین است اما انسان های دیندار در جهت فرهنگ دینی و دینی کردن جامعه قدم بر می دارند؛ بنابراین اول نشانه انقلاب اسلامی در احیای مساجد ظاهر شد که مردم اجتماع شان در مساجد بیشتر شد و امام در این زمینه فرمودند مساجد سنگرند، سنگرها را حفظ کنید.


حجت الاسلام محمدی ‏ایلامی با اشاره به اینکه طیف گسترده ای از مردم علاوه بر پیران ، جوان ها هم تا پاسی از شب در مساجد اجتماع داشتند، ابراز داشت: اینها بودند که توانستند هشت سال دفاع مقدس را اداره کنند، اینها همه ریشه در کارهای فرهنگی داشت اگر کارهای فرهنگی نبود قاعدتا ماهشت سال نمی توانستیم در مقابل همه دنیای استکبار مقاومت کنیم.

 

وی افزود: کارهای فرهنگی زیادی شد اما در برهه ای از زمان بقیه دولت ها که آمدند به خاطر غفلت از مسائل فرهنگی و از طرف دیگر شبیهخون فرهنگی که جبهه استکبار از طریق راه‏اندازی کاباره‏ها، ماهواره‏ها و مسائل دیگر و در مقابل کم توجهی و انجام ندادن امر به معروف و نهی از منکر و کم توجهی ما به عملی کردن سخنان امام خمینی(ره) و بعد از ایشان امام خامنه ای، مقداری جهت جامعه عوض شد.

 

حجت الاسلام محمدی ایلامی با بیان اینکه باید ما در زمینه فرهنگ بیشتر و با توجه به نصب العین قراردادن فرمایشات مقام معظم رهبری کار کنیم، تصریح کرد: این کار بر عهده روحانیت است، روحانیت باید باید با حضور درجوامع با مردم رابطه برقرار کند با آنها رفت و آمد داشته باشد و حتی خانه به خانه برود و بتواند در دل جوان ها و مردم نفوذ کنند.

 

وی با اشاره به اینکه شبکه های معارفی و قرآنی بسیار خوب است، گفت: بسیاری از جوان ها و مردم هم از این استفاده می کنند، اما به نظر من معارف قرآنی را تا آنجا که می‏شود باید به صورت داستان در بیاوریم تا تاثیر بیشتر داشته باشد و برای مردم واضع تر شود و بهتر با این مفاهیم آشنا شوند.

 

وی ادامه داد: سریال حضرت یوسف(ع)، سریال امام علی(ع) یا سریال‏های دیگر که به صورت انیمیشن درآمده است چقدر این ها در ذهن مردم می ماند و ماندگار می شود حالا در کنار این احکام و معارف دینی را هم باید از طریق استفاده از امکانات به روز گسترش دهد که به نظر من این خیلی می تواند مؤثر باشد.

 

حجت الاسلام محمدی ایلامی با اشاره به اینکه باید برای شبکه های مجازی مانند تلگرام و واتسپ خوراک ایجاد کنیم، تصریح کرد: احادیث و آیات را با معنای روان به شکل های مختلف و جذاب مدیریت کنیم و برای شبکه های مختلف بفرستیم و به این وسیله یک گفت‏وگو را بین خودمان و مردم ایجاد کنیم، روحانیت هم باید تعلیم ببیند و از این قضیه عقب نماند.

 

حجت الاسلام محمدی ‏ایلامی با بیان اینکه بعد از انقلاب نتوانستیم آنچنان که باید در ارائه و بسته بندی محتوای معارف فرهنگی موفق عملی کنیم، گفت: یکی از دلایل ضعف در عملکرد فرهنگی این بود که دولت ها با مقام معظم رهبری و آنهایی که دغدغه فرهنگی داشتند، همگام نبودند.

 

وی در پایان اظهار داشت: مقداری هم خود ما روحانیون کوتاهی کرده ایم ولی ما باید «طبیب دوار بالطبه» باشیم یعنی اگر مردم سراغ ما نیامدند ما به سراغ آنها برویم خانه به خانه، گاهی اوقات داخل مغازه هایشان بشینیم و داخل ورزشگاه ها برویم و با جوانهایی که به ورزشگاه می آیند صحبت کنیم و آنها را جذب کنیم./875/ت302/س

 

 

ارسال نظرات