۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۳۱۵۱۷۲
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف:

امام زمان، زمانی ظهور می‌کند که انسان‌ها به فطرت خود توجه کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: امام زمان(عج) زمانی ظهور می‌کند که انسان‌ها به فطرت خود توجه کنند و برای هر شخصی فرج به فطرت اتفاق بیافتد.
مسجد جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا، مهدی فاتح راد، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «آینده‌شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان‌های مهدوی» که به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران در سالن جلسات مسجد برگزار شد، با اشاره به این که امام خمینی معمار بزرگ انقلاب اسلامی هستند، عنوان کرد: شاید کمتر در کتاب‌ها به آینده این گونه نگاه شود که آینده مطلوب مانند خورشیدی است که پرتو خود را بر واقعیت ما می‌افکند و واقعیت ما را روشن می‌کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: حرکت به سوی آینده مطلوب، عمیق و پیچیده است، همچنین جامعیت دارد، یعنی همه مولفه‌ها و ارتباطات آن را در آینده تبیین کنیم؛ به تعبیر دقیق هندسه مولفه‌ها و هیأت مولفه‌ها روشن باشد.

 

فاتح راد افزود: حرکت ما به سوی آینده با این سه ویژگی است، اما ما آینده محتومی داریم که به وسیله خداوند طراحی شده است و ما باید آینده مطلوب را از آینده محتوم برداشت کنیم.

 

وی اضافه کرد: حرکت ما به سمت آینده ای که طراحی می‌کنیم، جامعیت، عمق و تفصیل دارد، اما گاهی تغییرات و تحولات باعث می‌شود که تغییراتی را ایجاد کنیم؛ گاهی لازم است که آینده مطلوب را تغییر دهیم و یا دگرگون کنیم، چون هدف برای رسیدن به آینده محتوم است.


یکی از حرکت‌های امام خمینی(ره) بعد از انقلاب اسلامی، تحول فرهنگی است
عضو هیأت عاولین لمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: اگر آینده مطلوب دگرگون شود، حرکت ما نیز دگرگون می‌شود، آینده ای که به دنبال آن هستیم، با بروز انقلاب اسلامی ایران یک نقطه عطف اساسی به خود داده است و در دوره حیات ما اتفاق افتاده است.

 

فاتح راد بیان کرد: انقلاب اسلامی در ایران به شکل حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران درآمد، یکی از اولین حرکت‌های امام خمینی (ره) بعد از انقلاب اسلامی، بحث فرهنگ و تحول فرهنگی است، به طوری که تحول سیاسی مبتنی بر تحول فرهنگی بود.

 

وی افزود: امام خمینی در سال 57 با اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران دیدار کرد و فرمود: «شما از دانشگاه‌های غرب تعریف می‌کنید که تعریف هم دارد، زیرا تلاش زیادی کردند، اما تمدن غرب به پایین ترین و نازک ترین لایه از لایه‌های عالم توجه کرده است؛ اسلام می‌خواهد به همه لایه‌ها توجه کند و همه را به سوی توحید سوق دهد»؛ در این سخن امام خمینی (ره) و در کلمه «توجه»، عمق و عظمت خاصی وجود دارد.

 

تمدن غرب شریعت مدرنی را به بارآورده است
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: بحث «توجه» در قرآن کریم با فطرت عجین است؛ امام زمان (عج) زمانی ظهور می‌کند که انسان‌ها به فطرت خود توجه کنند و برای هر شخصی فرج به فطرت اتفاق بیافتد؛ وقتی همه به آنچه دارند، توجه کنند، امام زمان (عج) ظهور می‌کند.

 

فاتح راد با اشاره به آیه ب30 سوره روم، گفت: خداوند در این آیه، بحث فطرت و توجه و مواجهه را عمیق و دقیق توضیح داده است، مواجهه هم شأن ظاهری و هم باطنی دارد، مواجهه ظاهری در اصل ولایت تشریعی است و مواجهه باطنی، ولایت تکوینی است.


وی عنوان کرد: تمدن غرب شریعت مدرنی را به بارآورده است، منتها این شریعت مدرن یک تناسبی با شأن باطنی دارد، به گونه ای که می‌توان از منظر وجه الحس به مواجهه پرداخت و سپس متناسب با مواجهه باطنی به مواجهه ظاهری دست یافت، بدین گونه تمدن مدرن ایجاد می‌شود، در حالی که تمدن غرب به پایین ترین و نازک ترین لایه از لایه‌های این دنیا توجه کرده است و آن طبیعت است، در حالی که اسلام می‌خواهد به همه لایه‌ها توجه کند و انسان‌ها را به همه لایه‌ها سوق دهد.

 

برای رسیدن به اوج مواجهه اجتماعی، گریزی جز ذوب حوزه و دانشگاه نیست
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شود تا میدان برای توسعه معارف اسلام فراهم شود؛ برای آن که مواجهه اجتماعی به اوج برسد، گریزی جز ذوب حوزه و دانشگاه نیست.

 

فاتح راد بیان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال‌های اخیر بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را متذکر شدند، همچنین توسعه ماندگار نیز یکی از بحث‌های امروز است؛ در سال 90 سازمان الگوی اسلامی پیشرفت شکل گرفت که دارای 5 رکن است که البته افرادی نیز به آن نقد دارند، ما در الگو مبانی داریم که خدشه ناپذیر و مستحکم است، همچنین آرمان، رسالت مشترک مردم و جمهوری اسلامی ایران، افق، تدابیر و راهکار کلان از جمله ارکان این سازمان است؛نگاه‌های مختلفی به این الگو وجود دارد و هر کس می‌تواند در این زمینه تلاش کند و نظر بدهد.


وی در پایان گفت: اگر ما به فطرت خود توجه کنیم؛ به سمت بهبود و ظهور پیش می‌رویم و در این صورت است که امام زمان (عج) ظهور می‌کند./1323/102/ب2

 

منبع: روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

ارسال نظرات