۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۳۱۵۲۳۱
در فرهنگسرای امام برگزار شد؛

آیین رونمایی از کتاب غرش رعد

خبرگزاری رسا ـ با حضور جمعی از مقامات نظامی از نیروی هوایی ارتش و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه ادبیات جنگ آخرین اثر محمد معما بر اساس زندگی خلبان عبدالحمید نجفی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
کتاب غرش رعد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آئین رونمایی از کتاب «غرش رعد» اثر محمد معما غروب شنبه 17 بهمن با حضور جمعی از مقامات نظامی جمعی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، چند تن از فعالان حوزه ادبیات داستانی و تنی چند از علاقه‌مندان به ادبیات جنگ و دفاع مقدس در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد.

 

نباید بگذاریم در جریان جنگ نرم، تاریخ ما فراموش شود


در بخش اول این مراسم امیر نصیری در خصوص کارهای ارزشی کارکنان نیروی هوایی، گفت: در زمان شاه جمعی نیروی هوایی بسیار برای انقلاب زحمت کشیدند و زمانی هم که احساس کردند که می‌توانند به رژیم طاغوت ضربه بزنند با حضور در مقابل امام خمینی(ره) با ایشان بیعت کردند.

 

وی افزود: رژیم پهلوی نیروی هوایی را از سوگلی‌های خود به حساب می‌آورد و این نیرو را به دلیل ارتباط با خارج یک نیروی وابسته به خارج می‌دانست، اما پیوند کارکنان نیروی هوایی با مرجعیت دینی و اهل بیت(ع) کاری کرد تا این افراد در مقبال غارتگری و نا عدالتی‌ها ایستادگی کنند.

 

نصیری یادآور شد: بعد از انقلاب هم کارکنان نیروی هوایی ارتش به عنوان نیرو در فعالیت‌های انقلابی و دفاعی وارد شد و در قاعله کردستان نیز به عنوان اولین نیرو حاضر شد و بالای 300 پروازعملیاتی انجام داد.

 

وی در خصوص جان فشانی‌های نیروی هوایی، بیان داشت: دفاع مقدس اوج هنرنمایی نیروی هوایی ارتش بود، در جنگ با عراق نیروی هوایی به سرعت وارد عمل شد، باید موضوعات پنهان و پیچیده‌ای که در زمان جنگ رخ داده است امروز با زبان قلم و هنر معرفی شود.

 

نصیری خاطرنشان کرد: خلبانان ما در جنگ و در کل در جریان انقلاب از جان خود استفاده کردند و در این راه نیز همسران این عزیزان هم بسیار فداکارانه حضور پیدا کردند، در ادامه این راه مقدس فرزندان این بزرگواران هم بسیار حامیانه ظاهر شدند.

 

وی در پایان با انتقاد از نظام آموزشی کشور، گفت: متاسفانه در ایران و بر خلاف کشورهای دیگر موضوع تاریخ در نظام آموزشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، باید نظام آموزشی با استفاده از هنرمندان و قلم آن‌ها فرزندان و نوجوانان کشور را با تاریخ واقعی ما در جریان جنگ نرم آشنا کنند.

 

خلبانان هنرمندان آسمان هستند

در ادامه این نشست امیر سرتیپ نیکبخش حبیبی ریاست دفتر مطالعات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: خلبانان هنرمندانی هستند که در آسمان جولان می‌دهند، اما برخی از خلبانان ما در دل زمین و در زمین دشمن نقش خود را ایفا کردند.

 

وی افزود: اینجانب در سال 63 وارد کادر هوایی کشور شدم، زیرا احساس می‌کردم جنگ فرصتی بود تا بتوانیم وظیفه خود را ادا کنیم، بنده احساس می‌کنم پیشکسوتان نیروی هوایی یک برگ برنده در روز آخرت دارند.

 

حبیبی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، ابراز داشت: افرادی که در راه خدا شهید می‌شوند افزون بر زنده بودن شادمان نیز هستند، به طور کل می‌توان گفت که نسل طلایی تاریخ ایران در زمان جنگ رشد کرد و امروز نیز پشت سر این نسل افراد مختلفی در حال پیمودن مسیر شجاعت هستند.

 

رییس دفتر مطالعات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: در حوزه خود ما قرار است 40 جلد در خصوص فعالیت‌های نیروی هوایی در دفاع مقدس را نگارش کنیم و آن‌را در اختیار مردم و علاقه‌مندان قرار دهیم.

 

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز نیروی هوایی را یک نیروی زیبا با پشتوانه علمی خواندند که این مساله بسیار ارزشمند است.

 

حبیبی در پایان گفت: نیروی هوایی به دلیل جان فشانی‌هایی که در کشور داشتند قطعا در تاریخ معاصر ایران یک سهم عظیم را به خود اختصاص خواهند داشت.

 

مدافعان حرم مبارزان امروز عرصه نبرد علیه دشمن هستند

در بخش دیگری از این برنامه، امیر سرتیپ عبدالحمید نجفی در خصوص خاطرات زندگی خود، اظهار داشت: نیروی هوایی وظیفه خود را در قبال انقلاب به خوبی انجام داد، به طور کل باید گفت اگر یک پرواز صورت می‌گیرد بر اساس تلاش تمام افراد جمعی نیروی هوایی است.

 

وی افزود: زمانی که امام خمینی(ره) می‌خواستند وارد ایران شوند از ما می‌خواستند تا هواپیما ایشان را با خطر مواجه کنیم، اما بنده و بعد از من افراد دیگر نیز این کار را انجام ندادند و هواپیما امام راحل به سلامت به زمین نشستند.

 

نجفی تاکید کرد: علاوه بر اینکه همسران ما در راه انجام خدمت بسیار به ما کمک کردند، اما خلبانان در راه وطن برای انجام وظیفه تلاش کردند.

 

وی با انتقاد از خلبانان رژیم آل سعود، گفت: خلبان شکاری تنها در میدان جنگ حضور پیدا می‌کند، اما امروز ما شاهد هستیم که خلبانان آل سعود منازل مسکونی را مورد هدف خود قرار می‌دهند و مردم بی‌گناه را می‌کشند.

 

نجفی اضافه کرد: در سال 66 نیروی هوایی در عملیات مقابله به مثل با عراق هم هرگز مردم عادی و حاشیه نشین را مورد هدف قرار نداد، اینگونه می‌توان گفت که نیروی هوایی تمام تلاش خود را در جریان جنگ به کار گرفت.

 

وی بیان داشت: اگر خلبان بترسد نباید به هیچ وجه وارد عرصه پرواز شود، بنده تا کنون نشنید‌ه‌ام که در طول مدت زمان جنگ یک خلبان به دلیل ترس از عملیات از وظیفه خود سر باز بزند.

 

نجفی در پایان، گفت: ما وظیفه داشتیم که در راه وطن  خدمت کنیم، امروز مدافعان حرم ما در حال جنگیدن هستند تا امروز ما در آرامش باشیم و با یک همسایه قدرتمند در کنار خود نجنگیم.

 

گفتنی است در ادامه این مراسم دو تن از دست اندکاران نیروی هوایی ارتش جهموری اسلامی ایران به بیان نظر درباره اثر نوشتاری غرش رعد و همچنین مرور خاطرات خود پرداختند.

 

لازم به ذکر است که؛ امیرسرتیپ خلبان عبدالحمید نجفی از خلبانان نیروی هوایی در زمان دفاع مقدس بود. وی بعد از آموزش‌های مقدماتی پرواز، برای طی دوره‌های تخصصی به ایالات متحده اعزام شد. پس از بازگشت به کشور نیز دوره‌های تخصصی جنگنده اف-5 را طی کرد. خلبان نجفی سابقه صد‌ها ساعت پرواز جنگی برون مرزی را در کارنامه خود دارد.


 
خلبان نجفی از جمله خلبانانی است که از رهگیری هواپیمای حامل امام خمینی(ره) در 12 بهمن 1357 تمرد کرد. وی پیش از آن نیز از بمباران مردمی که در آستانه انقلاب به خیابان‌ها ریخته و خواستار سرنگونی رژیم پلهوی بودند سرپیچی کرده بود. بعد‌ها در دوران دفاع مقدس در قامت خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به پاسداری از آسمان میهن پرداخت.


 
کتاب «غرش رعد» زندگینامه پرفراز و نشیب خلبان نجفی است. از زمانی که در کودکی و پشت نیمکت، حروف الفبای فارسی را مرور می‌کرد تا زمانی که هواپیمای مجروح و خسته خود را بدون چرخ در یک زمین کشاورزی فرود آورد. این کتاب که اولین چاپ آن در سال جاری راهی بازار نشر شده با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شده است. 


 
در این مراسم که با همکاری انتشارات «عماد فردا»، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نیروی هوایی در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد، از رشادت‌ها و فداکاری‌های این خلبان بازنشسته نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجلیل به عمل امد./856/201/ب1

ارسال نظرات