۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۳۱۵۲۶۴
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی تأکید کرد؛

ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان جهانی برای مقابله با تروریست

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: امروز از ناحیه دولت‌ها اهتمام جدی در برخورد با تروریست وجود ندارد، بنابراین ما باید به ظرفیت نخبگان جهانی توجه و از آن استفاده کنیم، نخبگان و اندیشمندان جهان می‌توانند به لحاظ فکری و اندیشه‌ای در برخورد با تروریست بسیار مؤثر باشند.
همايش علمي مردم‌شناسي و صلح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، داوود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری ائتلاف نخبگان علیه تروریست که در همین مرکز برگزار شد، گفت: امروز تروریست درد مشترک همه مردم دنیا شده است.

 

وی عنوان کرد: شرایط امروز منطقه به لحاظ تروریست تهدیدآمیز است که درد مشترک همه انسان‎ها در جهان نیز شده است.

 

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی اظهار کرد: امروز تروریست در قالب حذف فیزیکی انسان ها تعریف نمی شود بلکه در حوزه های فرهنگی اجتماعی سیاسی امنیتی به اشکال گوناگون خود را نشان می‌دهد.

 

عامری بیان داشت: امروز برای برخورد با این پدیده نامیمون یک اقدامات بین‌المللی باید انجام دهیم و صرفا منتظر دولت‌ها نباشیم، با اینکه دولت ها ظرفیت های خوبی برای محدودسازی تروریست دارند جای سوال است که مقابله جدی را شاهد نیستیم.

 

وی ابراز کرد: امروز تروریست منابع قدرت رسانه‌ای خود را از کجا دریافت می‌کنند، شبکه‌‌های تروریستی داعش چرا بسته نمی‌شود، حتی برخی جنایات از سوی رسانه‌ها تکثیر می‌شود، آیا امنیت روانی کمتر از امنیت محیطی است چرا بسیاری از دستگاه‌های ما امنیت روانی بشر را مورد خدشه قرار داده و ما به راحتی از کنار می‌گذریم.

 

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: ما در دبیرخانه صلح جهانی در مورد راه‌های مقابله با تروریست بسیار بحث کردیم، روی مطالبات از دولت‌ها باید فکر کرد اما این کافی نیست بلکه برخورد همه جانبه و شایسته نیاز به برنامه‌ریزی همه جانبه دارد تا از همه مولفه‌های محدود سازی تروریست استفاده کنیم، به میزانی که دولت و دستگاه‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد باید از آنها مطالبه کرد.

 

عامری خاطرنشان کرد: امروز از ناحیه دولت‌ها اهتمام جدی در برخورد با تروریست وجود ندارد، بنابراین ما باید به ظرفیت نخبگان جهانی توجه و از آن استفاده کرد، نخبگان و اندیشمندان جهان می‌توانند به لحاظ فکری و اندیشه در برخورد با تروریست بسیار موثر باشند.

 

وی عنوان کرد: باید ابتدا اندیشه ترور را محدود کرد در این مرحله نخبگان می‌توانند گام موثری بردارند، مراکز تصمیم سازی نیز تحت تاثیر نخبگان است ما تا امروز نقش تاثیرگذاری از حوزه های مدنی برای مقابله با تروریست ندیدیم اگر قرار باشد گروه های مدنی و مردمی هم اجازه دهند این پدیده شوم ادامه پیدا کند امیدی برای مقابله با این پدیده شوم نخواهد بود بنابراین باید نخبگان و اندیشمندان گروه های مدنی را برای مقابله با این پدیده تحریک کنند.

 

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی اظهار کرد: یکی از گروه های موثر بر افکار جهان نخبگان هستند که می‌توانند مردم را علیه این پدیده شوم بسیج کنند.

 

عامری بیان داشت: امروز تروریست با اشکال مختلف اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند حتی در سازمان ملل نیز یک ادبیات کامل و جامع برای برخورد با این پدیده شاهد نیستیم، پس نخبگان با ارائه تحلیل صحیح از این پدیده جامعه بشری را متوجه این خطر بزرگ شوند.

 

وی ابراز کرد: اگر جامعه بشری متوجه خطر این پدیده شود ابزار و شرایط لازم برای مقابله با این پدیده را فراهم خواهد کرد؛ دبیرخانه ائتلاف نخبگان علیه تروریست برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را دارد ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که با همکاری یکدیگر به مقابله بهتر با این پدیده بپردازیم.

 

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: در سال جاری تلاش کردیم که در دهه فجر از نخبگان جمهوری اسلامی دعوت کردیم که کنار هم جمع شوند بنابراین همایش ائتلاف نخبگان در 20 بهمن ما ه برگزار خواهد شد با این نگاه که جبهه ای واحد از نخبگان ایرانی ایجاد کنیم و یک پیام به دنیا بدهیم که جمهوری اسلامی اراده جدی برای مقابله با تروریست دارند، تا این پدیده در دنیا کمرنگ شده و روزی شاهد محور تروریست در صحنه بین‌الملل شویم.

 

عامری خاطرنشان کرد: ما بدون اتکا به نخبگان در جهان نمی‌توانیم به هدف مورد نظر دست یابیم بنابراین از نخبگان در صحنه بین‌الملل نیز استفاده می‌کنیم، این همایش می‌تواند همکاری نخبگان را قوی تر کند.

 

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی اظهار کرد: ما می‌توانیم در نشست 20 یک تعریف دقیق در شناخت تروریست ارائه دهیم، دیگر اینکه ظرفیت فراوانی در نخبگان وجود دارد که می‌توان با این همایش این ظرفیت های شناسایی شده و از آن استفاده کرد.

 

عامری بیان داشت: با استفاده از این همایش می‌توان جریان سازی فرهنگی و هشداری به منطقه و دستگاه های بین المللی داد تا به نوعی مطالبه گری درستی از ناحیه نخبگان و مردم ایجاد شود تا دستگاه‌های بین‌المللی را هم به تحرک وادارد.

 

وی ابراز کرد: در این همایش بیش از 10 مرکز علمی و فرهنگی و 31 دستگاه علمی و رسمی با این همایش همکاری دارند، همچنین بخشی از مسؤولان و نخبگان کشوری و مسؤولان تشکل‌های مدنی دعوت به عمل آمده تا در این زمینه گفت‌وگوهای لازم صورت گیرد.

 

عامری خاطرنشان کرد: بازخوانی فکری و اندیشه ای گروه هایی مانند وهابیت در دستور کار همایش است.

 

وی عنوان کرد: اوایل سال 91 کنفرانس ائتلاف علیه تروریست با حضور 102 نفر از نخبگان جمهوری اسلامی و 500 نفر از نخبگان جهانی همکاری‌های خوبی شکل گرفت امروز حدود 6 کانون وکلا در اروپا و آسیا با این دبیرخانه همکاری دارند با کمک برخی از این حوزه های ما توانیم بخشی از دستاوردهای علمی خود را به کتابی تحت عنوان ائتلاف علیه تروریست تبدیل کنیم که به انگلیسی ترجمه شد و کشورهای زیادی منتشر شد.

 

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی اظهار کرد: همین نخبگان بیش از 140 مقاله برای دبیرخانه ارسال کردند که برای این موضوع چهار کتاب نوشته شده است که در همایش ائتلاف رونمایی خواهد شد.

 

عامری بیان داشت: در همایش بیستم یک پنل علمی داریم که 5 نفر از نخبگان به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت، با حضور حدود 40 نفر از نخبگان یک نشست تخصصی نیز خواهیم داشت، از مجموع مطالب نیز یک سند نهایی جمع بندی خواهد شد که برای حدود 300 مرکز بین المللی ارسال خواهد شد تا مطالبات این جمع به سمع و نظر همه برسد.

 

وی ابراز کرد: امید که انتقال پیام این همایش جریانی برای نابودی تروریست ایجاد کند./807/202/ب1

ارسال نظرات