۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۳۱۵۲۷۹

نبوغ راهبردی حزب‌الله در نبل و الزهرا

خبرگزاری رسا ـ جنبش مقاومت اسلامی لبنان نشان داده است مهارت بالایی در اتخاذ تصمیم‌های راهبردی و همچنین اجرای اینگونه تصمیم‌ها دارد.
سوريه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، جنبش مقاومت اسلامی لبنان نشان داده است مهارت بالایی در اتخاذ تصمیم‌های راهبردی و همچنین اجرای اینگونه تصمیم‌ها دارد؛ شاخصی که به وضوح می‌توان آن را در جریان حفظ دو شهرک مسکونی واقع در شمال سوریه دید. شهرک‌های نبل و الزهرا بیش از 40 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده‌اند که اکثر آنها شیعه 12 امامی هستند و در 20 کیلومتری شمال غرب شهر حلب قرار دارند. این دو شهرک به دلیل قرار گرفتن در مناطق مرتفع بر مهم‌ترین مسیر کمک‌رسانی از مرز ترکیه به شهر حلب و حومه آن ‌اشراف دارند و به همین دلیل از اهمیت حیاتی زیادی برخوردار هستند. گروه‌های مسلح در جولای 2012 موفق شدند اکثر مناطق حومه شمالی حلب را به کنترل خود درآورند به جز نبل و الزهرا. بدیهی بود کنترل این مناطق به دست جمعیتی که طرفدار محور مقاومت و دولت سوریه محسوب می‌شوند، غیرقابل قبول و مانند خاری در گلوی گروه‌های مسلح و حامیان خارجی آنها بود.

 

 تسلط گروه‌های مسلح بر این مناطق همچنین به معنای تسلط کامل آنها بر بخش غربی حومه شهر حلب بود که در نتیجه آن، هر گونه برنامه‌ریزی دولت برای بازپس‌گیری کامل شهر حلب را در آینده با مشکل جدی مواجه می‌کرد و از همه مهم‌تر سقوط این دو شهرک آن هم به دست شبه نظامیان جبهه النصره شاخه سوری القاعده که ماهیت تکفیری دارد، همزمان به معنای قتل عام هزاران نفر بود.

 

در پی این تحولات، جنبش مقاومت اسلامی لبنان تصمیم گرفت فعالیت‌های خود را در سوریه تشدید کند که نقطه عطف آن جنگ قصیر در بهار 1392 بود و درست همین زمان بود که گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه حزب‌الله عده‌ای از نیروهای خود را در این شهرک‌ها مستقر کرده است. درباره تعداد نیروهای اعزامی حزب‌الله به نبل و الزهرا گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است. وب سایت سوری «المصدر نیوز» که به دولت سوریه نزدیک است گزارش کرده در اواسط سال 2013، 125 رزمنده حزب‌الله از طریق بالگردهای ارتش سوریه به این شهرک‌ها منتقل شدند. اما لاودی موریس خبرنگار واشنگتن پست در بیروت در اواسط خرداد ماه 1392 به نقل از یک فرمانده حزب‌الله که نام آن ذکر نشده بود، گزارش داد: «حدود 2 هزار رزمنده حزب‌الله در استان حلب وجود دارد که عمدتاً در شهرک شیعی (نبل و الزهرا) واقع در شمال حلب مستقر هستند

نیروهای حزب‌الله بلافاصله نقش مهمی در تأمین خطوط دفاعی منطقه و آموزش و سازماندهی نیروهای محلی _که بنابر گزارش‌ها حدود 6 هزار نفر برآورده شده_ به عهده گرفتند و همزمان دولت سوریه غذا و نیازهای ضروری ساکنان این شهرک را از طریق نیروهای هوایی خود تأمین می‌کرد.

 

از زمانی که رزمندگان حزب‌الله تأمین امنیت خطوط دفاعی نبل و الزهرا را به عهده گرفتند جبهه النصره به همراه متحدان خود چندین عملیات گسترده از جمله در نوامبر 2014 و ژانویه 2015 برای تصرف این شهرک‌ها انجام دادند که یکی پس از دیگری با مقاومت سرسختانه مدافعان با شکست مواجه شد اما پس از شکل‌گیری اتحاد نظامی روسیه و ایران برای درهم کوبیدن تروریست‌ها، شکست محاصره این دو شهرک‌ها در اولویت قرار گرفت.

 

سرانجام روز چهارشنبه (14 بهمن 1394) نیروهای مقاومت با فرماندهی مستشاران سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی گسترده جنگنده‌های روسی موفق شدند با شکستن حلقه‌های محاصره تروریست‌ها از سمت شرق، وارد نبل و الزهرا شوند و به بیش از سه سال محاصره این شهرک‌ها پایان دهند. اهمیت استقرار نیروهای حزب‌الله علاوه بر نجات جان هزاران انسان بی‌گناه، حفظ منطقه‌ای راهبردی است که می‌تواند نقش کلیدی در سرنوشت جنگ در شمال سوریه ایفا کند.

 

با قرار گرفتن گلوگاه حلب در چنگ مقاومت، سایت‌های نزدیک به مخالفان گزارش دادند که در این مسیر هر جنبده‌ای در تیررس نیروهای طرفدار دولت سوریه قرار دارد و علناً ارتباط آنها با مرز ترکیه قطع شده است. این دستاورد نظامی بنابر گفته ناظران مهم‌ترین پیروزی دولت سوریه در طول پنج سال گذشته است. ارون لوند تحلیلگر مسائل سوریه در مؤسسه بروکینگز که به داشتن روابط نزدیک با گروه‌های مخالف معروف است، در آستانه شکست حصر نبل و الزهرا در صفحه توئیتر خود نوشت: «بشار اسد هم اکنون تنها چند کیلومتر برای رسیدن به اولین هدف جنگی خود فاصله دارد؛ قطع کردن حلب از ترکیه

 

حلب بزرگ‌ترین شهر سوریه محسوب می‌شود و گفته می‌شود هر طرفی که بتواند این شهر را به صورت کامل به کنترل خود درآورد تا حدود زیادی برنده نهایی جنگ سوریه خواهد بود و به همین دلیل نیز نبرد بر سر حلب به «مادر جنگ‌ها» معروف شده است. هم اکنون که نیروهای مقاومت موفق شده‌اند حلقه محاصره حلب را تکمیل کنند امیدها برای ریشه‌کن کردن تروریست‌ها در این شهر افزایش پیدا کرده است و در این میان کمتر شکی باقی می‌ماند که این امیدها مدیون نبوغ و اراده راهبردی حزب‌الله در حفظ نبل و الزهرا هستند./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات