۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۳۱۵۳۵۶
حجت الاسلام ذوالنور تبیین کرد؛

شاخصه های طلبه انقلابی/ طلبه نباید سکولار باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ذوالنوری با تشریح ویژگی های طلبه انقلابی گفت: باید دید خود نسبت به سیاست را تغییر دهیم و دین را چتر بزرگی بدانیم که سیاست شعبه ای از آن است؛ طلبه سکولار نباید در حوزه علمیه داشته باشیم.
حجت الاسلام ذوالنوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ظهر امروز در مدرسه علمیه امام عصر(عج) به تشریح شاخص های طلبه انقلابی پرداخت و اظهار داشت: دیدگاه های متفاوتی نسبت به طلاب وجود دارد که سه دیدگاه عمده را می توان یاد آور شد.

 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: رسالت روحانیت این است که دین و احکام خدا را فهمیده و نسبت به هدایت و بصیرت افزایی مردم تلاش کند؛ این در حالی است که برخی معتقدند، طلاب صرفا باید درس بخوانند.

 

وی به دیدگاه های دیگر درباره طلاب اشاره و ابراز کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که گاهی خدا عقل را از انسان می گیرد؛ مثلا فردی 20 سال از عمر خود را فقط صرف خواندن درس اصول می کند؛ اگر چه آثار علمی که از بزرگان ما به جا مانده علم را کامل کرده است.

 

حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: دسته دوم طلابی هستند که اضافه بر علم آموزی، دست مردم را می گیرند و کارهای خدماتی و تبلیغی انجام می دهند و مردم را در مسیر خداوند متعال حرکت می دهند.

 

وی افزود: گروه سوم طلابی هستند که همت بالاتری دارند و نسبت به امور جامعه بی تفاوت نیستند؛ این طلاب در جهت رفع موانع ورود پیدا می کنند که نمونه بارز آن امام خمینی(ره) است.

 

دبیرکل کنگره شهدای روحانی کشور گفت: هیچ فقیه و مجتهدی در طول تاریخ اسلام نبوده که که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد و تنها در میزان اختیارات ولایت فقیه اختلافاتی وجود دارد؛ اظهارات محسن کدیور درباره امام خمینی(ره) و ولایت، هدف داشت که به هدفش هم رسید و از کشور خارج شد.

 

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) ولایت فقیه را ابداع نکرد؛ نظریات و مستندات فراوانی درباره ولایت فقیه از علما و بزرگان اسلامی وجود داشت، اما به دلیل عدم وجود شرایط برای تشکیل حکومت، این کتاب ها زیر خروارها خاک رفته بود.

 

حجت الاسلام ذوالنور ابراز کرد: امام خمینی(ره) سه ویژگی نسبت به دیگر فقها داشت؛ فقهای اسلام پیش از انقلاب به دلیل شرایط موجود به پیاده شدن احکام حکومتی اسلام حتی فکر هم نمی کردند و امام خمینی این مباحث را پس از سال ها بیان و عملی کرد.

 

وی افرود: امام راحل تا نابودی طاغوت در مقابل آن ایستادگی کرد تا بتواند حکومت اسلامی را تشکیل دهد؛ حرکت بعدی امام ایجاد شرایط برای پذیرش اسلام بود و احزاب گوناگونی که در کشور وجود داشت، شرایط و ظرفیت اسلام را نداشتند و امام خمینی(ره) این ظرف دینی را ایجاد کردند.

 

دبیرکل کنگره شهدای روحانی کشور اضافه کرد: نوع نگاه امام خمینی(ره) نسبت به حکومت متفاوت بود؛ از نظر امام خمینی(ره) بیشتر از نصف قرآن کریم به سیاست پرداخته شده است؛ از همین جهت بود که فرمودند سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست.

 

وی اظهار داشت: سیاست یعنی اجرای حدود الهی در جامعه و زندگی بشر؛ خروجی سیاست یعنی حکومت و حکومت تنها متعلق به خداوند متعال است؛ پس باید سیاست های الهی در جامعه نهادینه شود.

 

حجت الاسلام ذوالنور ابراز کرد: طلبه نباید سکولار باشد و باید در صحنه و متن جامعه حضور داشته باشد؛ طلبه انقلابی برای هر بحث و کاری یک «ثم ماذا» باید داشته باشد؛ بدون در نظر گرفتن نتیجه و هدف هیچ کاری نباید انجام شود.

 

دبیرکل کنگره شهدای روحانی کشور افزود: باید دید خود نسبت به دین را تغییر دهیم و فکر نکنیم که هر جا سیاست و دین به هم برخوردند، سیاست دین را آلوده می کند؛ دین یک چتر جامع است که یک شعبه آن سیاست است و سیاست را با عیار دین محک می زنند.

 

وی نسبت به سیاست زدگی طلاب هشدار داد و گفت: گاهی طلاب به عنوان انقلابی گری دچار سیاست زدگی می شوند و درس در اولویت های پایین قرار می گیرد؛ این شعار «آمریکا در چه فکریه، ایران پر از بهشتیه» برای زدن دشمن شاید خوب باشد، اما خودمان نباید گول بخوریم، چرا که هنوز خلأ شهید مطهری و شهید بهشتی پر نشده است.

 

حجت الاسلام ذوالنور توصیه کرد: طلاب ما باید قرآن کریم و نماز خود را به صحیح ترین شیوه بخوانند؛ خیلی زشت است که روحانی در مسجد امام جماعت باشد و نماز را با تلفظ صحیح قرائت نکند؛ اگر طلاب به خوبی و عمیق درس بخوانند دیگر هیچ مشکلی در جامعه و به ویژه مجلس خبرگان نخواهیم داشت.

 

وی اظهار داشت: طلاب به بهانه بسیج و سیاست از درس خواندن طفره نروند؛ هر کس در لحظه تصمیم درست گرفت و راه درست را در پیش گرفت، می تواند موفق شود و اگر کاری که امروز می تواند انجام دهد را به فردا انداخت، بداند که خودش را گول زده است؛ جهان اسلام عالم می خواهد.

 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: برخی به بهانه انقلابی گری تقوا را کنار می گذارند و بر روی زبان و رفتار خود کنترل ندارند؛ در بسیاری موارد دیده می شود که افرادی عالم هستند اما به دلیل عدم تجربه بصیرت و آشنایی سیاسی ندارند.

 

حجت الاسلام ذوالنور در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: با توجه به اسنادی که وجود دارد و خاطراتی که هاشمی رفسنجانی هر از چند گاهی منتشر می کند، خط فکری وی با امام خمینی(ره) کاملا متفاوت است؛ هاشمی رفسنجانی معتقد است که امام خمینی(ره) را او اداره می کرده است.

 

وی در پایان ابراز کرد: خط فکری رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) یکی است و هر کس که به رهبر معظم انقلاب معتقد باشد، به امام خمینی(ره) نیز معتقد است، اما عکس آن درست نیست و هر کس به امام خمینی(ره) معتقد باشد، دلیلی نمی شود که به رهبر معظم انقلاب نیز معتقد است./840/پ201/ج1

ارسال نظرات