۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۳۱۵۴۱۶
مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی:

تمرین تقوا سبب استحکام زندگی و احساس لذّت می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی گفت: علت تمامی جنایات، طلاق ها و خیانت ها بی تقوایی است بنابراین تمرین تقوا سبب استحکام زندگی و احساس لذّت می شود.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)، در برنامه ای با موضوع استحکام خانواده که شب گذشته در محل مسجد شهید تدین دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان این که هیچ بنایی محبوب تر از بنای ازدواج نیست، اظهار کرد: انسان نیازمند انس و آرامش و خدواند دو نوع آرامش برای این مهم پیش بینی کرده است، آرامش عمیق و همه جانبه که فقط با یاد خدا حاصل می شود و دیگری همسر که باعث آرامش است.

 

وی با اشاره به بخشی از آیه 21 سوره روم«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا» و بیان این پرسش که چرا خداوند برای همسر از واژه سکونت و برای خویش از واژه طمأنینه استفاده کرده است، تصریح کرد: آرامشی که با همسر حاصل می شود درواقع یک آرامش پس از طوفان و اگر چه از جهاتی همچون جسم، روح و روان سبب آرامش ولی در مواردی نیز این آرامش را از بین می برد.

 

اسباب دنیوی آرامش عمیق و مطلق ایجاد نمی کنند

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در ادامه خاطرنشان کرد: در این دنیا، اسباب دنیوی آرامش عمیق و مطلق ایجاد نمی کنند چرا که این اسباب مادی پایدار نیستند بنابراین افرادی در ازدواج موفق تر هستند که از اسباب آرامش معنوی و دنیوی باهم استفاده کند که این نظر اسلام است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور به معرفی برخی از راه های استحکام ازدواج پرداخت و خاطرنشان کرد: عوامل قبل ازدواج در افزایش استحکام ازدواج ها مؤثر و عامل انتخاب به عنوان یکی از آن ها که اسلام شرط" کفویت" را مطرح می کند.

 

حجت الاسلام نظافت افزود: مراد از" کُفو" ویژگی های ظاهری نیست بلکه خصوصیات فکری، روحی، خلقی، اهداف و آرزو ها است یعنی همسر شما باید هم سنخ باشد و البته همان طور که خطوط انگشتان دستان یکسان نیستند، دو نفر نیز هرگز 100درصد مثل هم نیستند.

 

وی دومین عامل در استحکام ازدواج را شناخت عنوان و اظهار کرد: احساسات مانع شناخت صحیح می شود و امروزه اکثر جوانان احساسی و بی تجربه عمل می کنند از طرف دیگر یک سنت هایی در ازدواج وجود داشت که متأسفانه مُفت از دست دادیم و آمار طلاق افزایش پیدا کرد.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) ادامه داد: براساس توصیه روان شناسان 6 ماه زمان برای شناخت قبل ازدواج در نظر گرفته شد ولی در این دوره، هیجانات و شهوات تحریک شدند و از طرف دیگر به طورمعمول چون افراد با عینک محبت به یکدیگر نگاه می کنند فقط خوبی ها را دیده و نقاط ضعف و بدی ها را نمی بینند بنابراین باید به گونه ای شناخت پیدا کنیم که شهوت در آن خللی ایجاد نکند.

 

حجت الاسلام نظافت در ادامه به برخی از راه های شناخت صحیح اشاره و تصریح کرد: خانواده یا واسطه و نیز صحبت کردن از جمله راه های شناخت به شمار می روند و امام علی(ع) در یک جمله معجزه واری می فرمایند" اگر می خواهی کسی را بشناسی از دو چیز بشناس، هیچ کس چیزی را پنهان نمی کند مگر این که در لابلای صحبت هایش مشخص می شود" و افزون بر حرف زدن، چهره فرد یعنی ترکیب سخن و چهره نیز در شناخت مؤثر است.

 

وی افزود: دوست افراد، تحقیق و اظهار نظر دیگران و نیز خانواده از دیگر راه های شناخت صحیح در ازدواج است و باید توجه داشت که زیبایی به تنهایی نمی تواند ملاک خوبی برای انتخاب باشد که پیامبر(ص) در حدیثی می فرمایند«بپرهیز زن با جمال که در خانواده ای پست بزرگ شده است» و این که در نهایت باید دلتان آرام باشد و چنان چه اضطراب داشتید باید مشورت بگیرید و علت یابی کنید تا شناخت و انتخاب دقیق محقق شود.

 

اهمیت ملاک های دین و تقوا در خواستگاری

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با تأکید بر دو ملاک دین و تقوا در خواستگاری، خاطرنشان کرد: در اسلام توصیه شده که به دنبال فقط زیبایی نباشید و نیز درپی آدم بی عیب نباشید چرا که همان طور شما نیز معایبی دارید، هیچ کس نیز تمامی خوبی ها را باهم ندارد و این ویژگی ها به صورت نسبی است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که مهریه نباید سنگین باشد و نباید زیر بار مهریه سنگین رفت، گفت: بهترین زن، زنی است که اولویت اول خود را خانه داری، شوهرداری و تربیت فرزند قرار دهد بنابراین به دنبال مادری خوب برای فرزندانتان باشید و زن شاغل نباید ملاکی برای انتخاب قرار گیرد درصورتی که اسلام می خواهد که مردم در خط مقدم زندگی و بیرون از خانه به دنبال تأمین معاش باشد که این همچون کار زن در خانه جهاد به شمار می رود.
 

 

تمرین تقوا سبب استحکام زندگی و احساس لذّت می شود

حجت الاسلام نظافت با تأکید این که انسان همیشه نسبت به پول و شهوت و قدرت طمع دارد، اظهار کرد: چشم چرانی یکی از عوامل تزلزل بنای خانواده پس باید تقوای خدا را پیشه کنید و می توان گفت که علت این همه جنایات، طلاق ها و خیانت ها، بی تقوایی است درواقع تمرین تقوا باعث استحکام زندگی و احساس لذّت می شود و این درحالی که افراد چشم چران، نه تنها لذت معنوی بلکه لذت مادی را نیز ندارند چون دائم در حال مقایسه کردن هستند.

 

وی در ادامه به برخی دیگر از عوامل افزایش استحکام در زندگی اشاره کرد و گفت: برای استحکام زندگی باید خودسازی کرد یعنی آداب معاشرت را یاد بگیرید، تمرین سازگاری کنید، به عوامل جذب دیگران از جمله مدارا توجه داشته باشید، سطح توقعات را پایین آورید، مطالعه هدفمند داشته و با بررسی در آمار طلاق و علت یابی آن ها از این شکست ها عبرت بگیرید نه، این که از ازدواج بترسید و ازدواج نکنید./844/202/ب3

ارسال نظرات