۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۳۱۵۴۷۶
تشریح خدمات فرهنگی و معارفی انقلاب؛

انقلاب اسلامی احیا‌کننده دانش‌اندوزی و خردورزی حقیقی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به تشریح برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های دینی، فرهنگی و سیاسی پرداخت و گفت: گل سرسبد برکات انقلاب اسلامی قانون اساسی و اصل مترقی ولایت‌فقیه است.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

حجت الاسلام صادق گلزاده، معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران همان‌گونه که از نامش پیداست، انقلابی فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی، دینی و انقلابی اسلامی بود، گفت: به اقتضای این نگاه جامع و فراگیر نسبت به انقلاب اسلامی ایران، انقلاب یک برکت و ثمره برای ساحت‌هایی همچون انسانیت، مذهب، دین، بشریت، دانش، فرهنگ، اجتماع، مدنیت و سیاست بود.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی برکت برای دین بود، چون مردم را به دین‌داری متوجه کرد و برکت برای مذهب بود، چون مظلومیت تشیع را به سربلندی و افتخار کردن به تشیع و اهل‌بیت(ع) تبدیل کرد و برکت برای علم بود، به این دلیل که توجه به علم، علم‌اندوزی و پیشرفت را در برابر رکود و انجماد و درجازدن علم در نظام ستمشاهی برجسته کرد و اعتبار ذاتی علم را به آن برگرداند.

 

اعتباربخشی به مردم در سایه انقلاب اسلامی

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی همچنین برکت برای اجتماع، مدنیت و سیاست بود، اظهار داشت: وقتی نظام شاهنشاهی بر کشور حاکم بود، مردم قیمت و اعتباری نداشتند و سایه سلطان در واقع سایه بر تمام سکنه ایران انداخته بود و تعبیر غیردینی، غیرمذهبی، غیرمدنی و غیراجتماعی خدا، شاه و میهن در واقع معنایی به شاه بخشیده بود که تمام معنی امت، ملت، بشریت و مردم را از بین برده بود و انقلاب اسلامی این نگاه را تغییر داد.

 

حجت‌الاسلام گلزاده ادامه داد: انقلاب اسلامی همچنین در حوزه نظر و تحول خیر و برکت و رحمت بود و تحولات بسیار عظیمی را در جامعه اسلامی ایجاد کرد.

 

وی پیشرفت در زمینه رسانه را از دیگر تحولات و برکات انقلاب اسلامی ایران دانست و بیان داشت: وقتی نگاهی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی بیندازیم می‌بینیم که دستاورد قبل از انقلاب غیر از پیام شاهنشاهی و ستمگری محتوا و مطلبی برای ارائه نداشت و پیام دین، مذهب و مردم از رسانه پخش نمی‌شد ولی امروز این رویه تغییر کرده است و اکثر برنامه‌های رسانه ملی دارای محتوای دینی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی است.

 

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: وقتی به صدا و وسیما در زمان شاه و صدا و سیما در زمان جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنیم گویا در ته دره بودیم و در حال حاضر به نوک قله رسیده‌ایم، گر چه نسبت به مطلوب فاصله داریم و باید تلاش فوق‌العاده‌ای داشته باشیم.

 

پیشرفت ساختاری حوزه‌های علمیه از برکات انقلاب اسلامی است

وی با بیان این‌که ساختار حوزه‌های علمیه یکی دیگر از برکات علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: در زمان شاه حوزه‌های علمیه ظرفیت چندانی نداشت و مراجع در زمان شاه امکانات خوبی برای ترویج و گسترش دین و مذهب نداشتند و همین‌طور اعزام مبلغ بسیار ضعیف بود و اکثر مناطق خالی از روحانی بود و معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) را دریافت نمی کردند، اما امروز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

 

حجت‌الاسلام گلزاده تصریح کرد: امروز ساختار و تشکیلاتی که در حوزه‌های علمیه در زمینه‌های تخصصی، آموزشی، پژوهشی و علمی شکل گرفته و همچنین پیشرفت‌های تبلیغی در سطح کشور از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

افزایش مسلمانان و شیعیان در جهان به برکت انقلاب اسلامی

وی گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) را از دیگر برکات انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: عدد جمعیت مسلمانان و شیعیان در دنیا قبل از انقلاب اسلامی بسیار نبود ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیر مسلمانان و شیعیان در سراسر دنیا هستیم که یکی از این کشورها نیجریه است که قبل از انقلاب تعداد شیعیان و پیراون اهل‌بیت(ع) در این کشور بسیار کم بود ولی امروز صحبت از چند ده میلیون شیعه است.

 

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وحدت کشورهای مسلمان، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، شهادت طلبی، استکبارستیزی و بیداری اسلامی را از دیگر برکات انقلاب اسلامی ایران برشمرد.

 

وی با بیان این‌که صدور انقلاب اسلامی، بیشتر در حوزه صدور فکر و اندیشه و صدور فرهنگ بود، ادامه داد: امروز مهار این فکر و اندیشه دست کسی نیست؛ بیداری اسلامی، مقاومت در برابر استکبار، سرنگون‌کردن ظالمان و ستمگران برخی ممالک اسلامی به عنوان ثمره بیداری اسلامی جلوه دیگری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام گلزاده تصریح کرد: توجه به معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) از دیگر برکات انقلاب اسلامی است که در نظام شاهنشاهی این توجه و اهتمام به قرآن و معارف اهل‌بیت(ع)وجود نداشت و ما در این سطح وسیع حافظ و قاری قرآن نداشتیم و افراد اندکی با معارف ائمه(ع) نیز آشنا بودند.

 

قانون اساسی و اصل مترقی ولایت‌فقیه گل سرسبد برکات انقلاب

وی در پایان گل سرسبد برکات انقلاب اسلامی را قانون اساسی و اصل مترقی ولایت‌فقیه دانست و بیان داشت: بسیاری از مسلمانان جهان بر این امر قائل هستند که شما در ایران ولایت‌فقیه و قانون اساسی با محوریت ولایت‌فقیه دارید ولی ما نداریم و اگر هم قانونی باشد بر محور ولایت‌فقیه و دین نیست و برای همین به موفقیت های لازم دست پیدا نمی‌کنیم./907/ت302/س

ارسال نظرات