۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۳۱۵۶۱۳
استاد حوزه علمیه:

ترک محرمات و انجام واجبات پایه و اساس توحید است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شاه آبادی با بیان اینکه ترک محرمات و انجام واجبات پایه و اساس توحید است، گفت: ترک محرمات و انجام واجبات مهم است، اگر شخص نماز شب نخواند گناهی مرتکب نشده اما اگر واجبات را به جای نیاورد نمی توان به خدا نزدیک شد.
درس اخلاق آيت الله شاه آبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله شاه آبادی در سخنرانی امروز دوشنبه 19 بهمن ماه در مدرسه مروی تهران، با بیان اینکه طلبه ها نباید غرق در امور ظاهری و دنیوی شوند، خاطرنشان کرد: طلبه ها نباید تجملات ظاهری گرفتار شوند، صنف روحانیت بر روی مردم تأثیرگذار و گاهی یک سخن از روحانی در قلب انسان می نشیند و بر روح آن انسان مسلط می شود.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه یک طلبه باید برای تأثیرگذاری بر روی مردم تلاش بسیار انجام دهد، افزود: سلطه بر روح انسان ها و تأثیرگذاری بر آنها نیاز به زحمت و تلاش دارد و در غیر این صورت یک روحانی با سایر صنف ها تفاوتی ندارد و سعی ما باید در تقویت روح باشد.

 

آیت الله شاه آبادی با تأکید براینکه اولین پایه برای یک روحانی توحید است و اگر پایه اول محکم نشود بی فایده است، اظهار داشت: پایه اول ترک محرمات و انجام واجبات و آنچه در شرع واجب است مستحبات همانند زعفران روی غذا است، اگر غذا خوب نباشد هر چه زعفران در آن استفاده شود بی فایده است، شیطان انسان ها را به مستحبات تشویق می‌کند تا انسان از انجام واجبات باز بماند.

 

وی با بیان اینکه داشتن لباس برای یک طلبه امر مهمی است و یک طلبه باید حتما با عبا و عمامه با وجود مشکلات در نظر مردم حاضر شود، خاطرنشان کرد: در همین بازار مروی اگر یک طلبه با عمامه و یک طلبه بدون عمامه در بین مردم متفاوت است و نفس وجود مومن در بین مردم موثر است.

 

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه اگر صنف روحانی خودش را حفظ کند هم برای خودش و هم برای دین و هم کشورش منفعت دارد، ابراز داشت: صنف طلبه باید به خودش اهمیت دهد، نباید به صنف روحانیت بی اعتنایی کرد و یک طلبه باید افتخار کند که نوکر امام زمان(عج) باشد.

 

آیت‌الله شاه آبادی با اشاره به اشتباهات و خطاهای برخی روحانی‌ها که به دادگاه ویژه روحانیت کشیده می شود، گفت: این اشتباهات به خاطر بی‌توجهی به انجام وظایف است و این بی توجهی اساس آن در این است پایه اولیه دین یعنی توحید به درستی بنا نشده است، اگر موحد شدیم و فرمایش رسول خدا را قبول کردیم رستگار می شویم چرا که تمام رستگاری زیر سایه «لااله الا الله» است، یعنی آنچه تو و سایرین در این عالم می‌خواهید هر دو در دست یک نفر یعنی خداوند است، اگر بخواهد می‌شود و اگر نخواهد نمی شود.

 

وی با بیان اینکه مشکلات به خاطر این است که توحید را به درستی قبول نداریم، بیان کرد: اگر توحید را به درستی قبول داشته باشیم اینکه خداوند رزق است و رزق ما را می دهد به وظیفه خود یعنی طلبگی، درس خواندن و حفظ کردن می پردازیم، روزی ما در دست خدا است، اما ما این را باور نداریم، خدا به طلبه نگفته رانندگی کنید، گفته است درس بخواند و مطالعه کن روزی را خدا می‌دهد و به گردن خدا است.

 

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اصل توحید در ارکان اصول دین، گفت: نبوت، امامت، عدل و معاد همه بعد از توحید است و باید «لا اله الا الله» را درست بگویم، انسان بندگی خدا کند خدا در را به روی او باز می کند و پرده از مقابل چشمانش بر می دارد، ترک محرمات و انجام واجبات مهم است اما اگر نماز شب نخواندی، گناهی مرتکب نشده ای اما اگر واجبات را به جای نیاوردی نمی توانی به خدا نزدیک شوی؛ باید سعی کنیم عمرمان را تلف نکنیم.

 

آیت الله شاه آبادی خطاب به طلبهه‌ا و با بیان اینکه الان شرایط آماده و مهیا است به شرط اینکه شما ملتزم باشید، خاطرنشان کرد: اگر بی تفاوت باشیم و وظیفه خومان را نشناسیم، نمی توانیم وظیفه الهی را پیاده کنیم، یکی از فضائلی که خدا برای اسلام و مسلمین و پیامبران منت گذاشته است، این است که 124 هزار پیغمبر فرستاده اما یک پیغمبر افضل است چرا که پیامبر (ص) آمر معروف و ناهی از منکر است.

 

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، گفت:  وظیفه آمر به معروف و ناهی از منکر فقط تذکر دادن نیست و من مسلمان باید اول آمر و ناهی به خودم باشم، امر به معروف و نهی از منکر مانند سلام بر هر فرد مسلمان واجب است اما باید وظیفه طلبگی خود را به درستی به جای آوریم./818/202/ب2

ارسال نظرات