۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۳۱۵۶۲۶
استاد حوزه علمیه:

مجتهد واقعی با عیار علمی سنجیده می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد فارِس المؤمنین با بیان این‌که مجتهد واقعی با عیار علمی سنجیده می‌شود، گفت: مجتهد کسی است که سال‌های زیادی را درس خوانده باشد و بر علم تفسیر مسلط باشد.
حجت الاسلام والمسلمين علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه شامگاه دوشنبه 19 بهمن در مسجد امیر(ع) تهران، گفت: مجتهد جامع الشرایط حوزه کسی است که از نظر علمی در 15 یا 16 رشته صاحب نظر باشد و بر بخشی از قرآن که آیات الاحکام است بتواند علم تفسیر داشته باشد.

وی افزود: در جامعه متأسفانه بحث اخلاق بسیار کمرنگ شده است و آن‌چه را که افراد جامعه از اخلاق استنباط می‌کنند از شایستگی‌های اخلاق می‌دانند و بر آن ضرورت قائل نیستند اما اخلاق جزء بایسته‌های دین است.

استاد حوزه علمیه درباره سقوط ارزش‌ها، عنوان داشت: جامعه هنگامی دچار سقوط ارزش‌های اخلاقی می‌شود که اخلاق و علم آن در آن جریان نداشته باشد و بحث‌های اخلاقی که برخی از افراد ترویج می‌دهند بیشتر اخلاق منحرفانه و صوفیانه است.

وی گفت: موجودی که تعالی پیدا نکرده است محال است که درکی از بهشت داشته باشد، باید توجه داشت، پله‌ی بالا رفتن به بهشت قرآن و عمل کردن به آن است.

حجت الاسلام علوی تهرانی اظهار کرد: اعتماد به قرآن از دو جهت حاصل می‌شود، بخش اول آن این است که آیات قرآن را متن الهی بدانیم و در بخش دیگر اینکه آیا این متن الهی در طول سالیان مورد تحریف واقع شده است.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین درباره نبوت، گفت: در جامعه بشری عده‌ زیادی از افراد بر نبوت مدعا شدند و اگر در کل تاریخ روایات مراجعه کنیم خواهیم یافت که 124 هزار پیامبر داشته‌ایم که غالبا در منطقه خاورمیانه زندگی می‌کردند که بخشی از داستان‌های این پیامبران در قرآن بیان شده است.

وی ادامه داد: در هر جا که اجتماع بشر در جامعه روستایی یا شهری بوده، مطمئنا خداوند برای هدایت افراد ان اجتماع پیامبر مبعوث کرده است، اما تاریخ اساسا زندگی هیچ‌کدام از پیامبران را به طور کامل شرح نداده است.

حجت السلام علوی تهرانی درباره وحی، بیان داشت: وحی رسالت نبوت است و آن پیامی است که از سوی خدا به طایفه‌ای خاص از انسان‌ها که همانا انبیای الهی هستند داده شده است.

وی تأکید کرد: اهداف رسالت که همان ضرورت بعثت است نوعی بهره‌گیری از تعالیم انبیا است که در آن انسان به تعادل می‌رسد و از طریق آن قیام به قسط می‌شود.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین درباره تعادل در زندگی، اظهار داشت: اگر انسان‌ها در قوای نفس به مرتبه تعادل برسند همانا به عفت، شجاعت و حکمت خواهند رسید که این قائم به قسط می‌شوند که نقطه تعادل بشری همین‌جاست.

حجت الاسلام علوی تهرانی یادآور شد: یکی از اهداف و مأموریت‌های انبیا هدایت افراد جامعه بشری است و در حکومت اسلامی آبروی فقیر از وظایف حاکم بلاد اسلامی است.

وی در پایان با انتقاد شدید از فعالیت رسانه‌ها به ویژه تلویزیون، تصریح کرد: متأسفانه در تلویزیون ما یک فاسد اقتصادی با چهره‌ای شطرنجی و غیر قابل شناسایی نمایش داده می‌شود، اما یک فقیر را طوری واضح نشان می‌دهند که آبروی آن فرد در جامعه ریخته شود./856/202/ب2

ارسال نظرات