۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۳۱۵۶۹۸
در مراسم رونمایی از نرم افزار گفتار به نوشتار مطرح شد؛

پرکاربردترین واژه های بیانات رهبر معظم انقلاب در 25 سال اخیر

خبرگزاری رسا - در مراسم رونمایی از سامانه تبدیل فایل گفتار فارسی به نوشتار ویژه نسخه بیانات مقام معظم رهبری 20 واژه پرکاربردی که مقام معظم رهبری در 25 سال اخیر که در بیاناتشان استفاده کرده اند، اعلام شد.
ديدار فرماندهان و کارکنان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با مقام معظم رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مراسم رونمایی از سامانه تبدیل فایل گفتار فارسی به نوشتار ویژه نسخه بیانات مقام معظم رهبری که پیش از ظهر امروز سه شنبه 20 بهمن ماه برگزار شد، اعلام شد که 20 واژه پرکاربرد مقام معظم رهبری به ترتیب شامل ملت، کشور، کار، اسلام، ایران، وجود، انقلاب، دنیا، سال، نظام، انسان، امام دشمن، حرکت، روز، خدا، جمهوری، الهی و بزرگ است.

 

«هادی ویسی» مدیرعامل شرکت عصرگویش پرداز و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با ارائه گزارشی از فعالیت های این شرکت که توسط دانش جویان دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شده است، گفت: نرم افزار تایپ گفتار نرم افزاری است که صحبت ها را به متن تبدیل می کند، البته تکنولوژی تایپ گفتار توسط کشورهای دیگر هم کار شده بود است و مربوط به دهه 80 میلادی است.

 

وی در ادامه با اشاره به انگیزه شرکت در ساخت نرم افزاری برای صحبت های مقام معظم رهبری، بیان کرد: این تکنولوژی جدید سعی در کم کردن محدودیت ها داشته است بنابراین تبدیل بیانات مقام معظم رهبری به عنوان شخص اول این نظام را در دستور کار قرار داریم، انگیزه دیگر درخواست های بود که مطرح می شدو برای همین تصمیم به اختصاصی کردن صحبت های مقام معظم رهبری در این نرم افزار را گرفتیم.

 

ویسی در ادامه خاطرنشان کرد: سخنرانی های مقام معظم رهبری از 25 سال قبل که شامل  بخش های عمومی بیانات ایشان است  را توسط فایل های صوتی و متن ها تهیه کردیم، نرم افزار در دو بخش اختصاصی تهیه شد، بخش اول بخش شامل کلمات و ادبیات موضوع است و باید کلمات در بانک نرم افزار ها وجود داشته باشد از آنجا که بانک لغات همه فرمایش های ایشان نبود پردازشی انجام شد و بیش از سه میلیون واژه و اصلاحات به صورت دستی تهیه و به نرم افزار اضافه شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه صحبت های خود، گفت: در این 20 سال تعداد کلمات مختلف در صحبت های مختلف شامل 60 هزار کلمه بوده است  که در نوع خود قابل توجه است، یک فرد عادی در محیط عادی در طول عمر با زیر 10 هزار کلمه سر و کار دارد، مجموع متون شکسپیر در متون شامل 30 هزار کلمه بوده است، ما با هجم وسیع کلمات سر و کار داشتیم چرا که مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف اظهار نظرهای گوناگون داشتند و تعداد کلمات قابل توجه بوده است.

 

وی در ادامه صحبت های خود به بیان پرکاربردترین واژهای مقام معظم رهبری در بیاناتشان در 25 سال اخیر پرداخت و گفت: بیشتر کلماتی که مقام معظم رهبری استفاده کرده اند به ترتیب شامل اسلامی، ملت، کشور، کار، اسلام، ایران، وجود، انقلاب و دنیا، سال، نظام، انسان، امام، دشمن، حرکت، روز، خدا، جمهوری، الهی و بزرگ است.

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمد نژاد مسؤول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف، ضمن تجلیل از این نرم افزار پرکاربرد، گفت: رونمایی از این نرم افزار در دهه فجر توسط افراد متعهدی اقدام  شایسته ای است که تلاش بسیاری به همراه داشته است و برای تهیه این نرم افزار تخصص بسیاری لازم بوده است.

 

وی در پایان صحبت های خود با اشاره به توجه و اهمیت به نعمت ولایت در جامعه اسلامی، گفت: توجه به شخص ولی فقیه و ولایت پذیری در نظام فکری جامعه مهم است و این نرم افزار توجه به اینکه اهمیت جایگاه ولی فقیه را فراهم می کند قابل ستایش است، چرا که به تعبیر آیت الله جوادی آملی که می فرمایند در روز قیامت در رابطه با قدر نعمت ولایت از افراد پرسیده می شود بنابراین ما باید پاسخ گوی این نعمت باشیم که این نرم افزار از این بابت قابل تقدیر است.

 

در پایان این مراسم نیز به همراه مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف و با حضور مهندسان و متخصصان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران از این نرم افزار رونمایی به عمل آمد./818/202/ب3

ارسال نظرات