۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۱۵۹۲۳
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

انقلاب اسلامی عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را متحول کرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خوشنویس به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم تغییر و تحولاتی به وجود آمد که می‌توانیم این تغییرات را در سه محور فردی، خانواده و‌ اجتماعی بررسی کنیم.
حجت الاسلام محمد حسين خوشنويس، استاد سطح عالي حوزه علميه قم

حجت الاسلام محمد حسین خوشنویس، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم تغییر و تحولاتی به وجود آمد که می‌توانیم این تغییرات را در سه محور فردی، خانواده و‌ اجتماعی بررسی کنیم.

 

حجت الاسلام خوشنویس با مقایسه شرایط امروز جامعه اسلامی با وضعیت گذشته و دوران پهلوی اظهار داشت: مردم در حال حاضر به برکت روشنگری‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، نگاه روشن‌تری به مسائل پیرامونی خودشان دارند.

 

وی افزود: امام راحل همیشه اصرار داشتند که «مردم باید بیدار و هوشیار شوند»؛ از این‌رو بعد از انقلاب، نگاه مردم به جنبه‌های فردی، مسائل عبادی، انتشارات مربوط به کتاب و مجله‌های مختلف پژوهشی اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بیشتر شده است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: میزان کتاب‌های منتشر شده بعد از انقلاب از لحاظ محتوا، تیراژ و تعداد عناوین، بسیار متفاوت با دوران پهلوی است که در آن زمان بیشتر به ناآگاهی و ناتوانی مردم تأکید می‌شد.

 

وی به مؤلفه‌های تقویت بنیان خانواده اشاره کرد و گفت‌: در دوران پهلوی با ترویج فساد و بی‌حجابی، هجمه بسیاری برای از بین بردن بنیان خانواده بود؛ اما در انقلاب اسلامی، حجاب و عفاف به عنوان ارزش‌هایی برای تقویت خانواده ترویج شد.

 

حجت الاسلام خوشنویس افزود: در آن دوران حتی، مرد خانواده نسبت به وضعیت مادی و معیشت خانواده توجه کمتری نشان می‌داد که بعد از انقلاب در این زمینه نیز تحول به وجود آمد و با تحول در نهادهای فرهنگی همانند صدا و سیما نسبت به این موضوع، احساس مسؤولیت بیشتری به وجود آمد.

 

وی تأکید کرد: اگر در جامعه، مردم بتوانند، جنبه‌های فردی را طبق مبانی اسلامی تنظیم کنند، این رفتارها به خانواده و در نهایت به جامعه منتقل می‌شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به جنبه‌های اجتماعی تأثیر انقلاب در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: حضور در عرصه‌های سیاسی به هیچ وجه مطرح نبود، حضور در مجالس و محافل دینی، نماز عید، اعتکاف و مراسم مذهبی که اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان به صورت انبوه شرکت می‌کنند؛ در صورتی که آنها امام راحل را ندیده‌اند؛‌ اما به راه امام اعتماد کرده‌اند.

 

وی افزود: یکی دیگر از جنبه‌های اجتماعی انقلاب، نماز جمعه‌ها است که به تعبیر امام خمینی(ره)،‌ موهبتی الهی بود که مردم هر جمعه از مسائل عبادی و سیاسی جهان آگاه می‌شوند و اظهار وجود کنند.

 

حجت الاسلام خوشنویس گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند؛ مردم ایران به ایمان، تابعیت محض از اسلام و صداقت امام راحل اعتماد کردند، رژیم را ساقط کردند و جوانان امروز نیز همانند مسلمانانی که پیامبر(ص) را ندیده‌اند؛ اما راه ایشان را شناخته و پیروی می‌کنند، از دستاوردهای انقلاب اسلامی حفاظت و پاسداری می‌کنند./908/302/ب2

ارسال نظرات