۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۳۱۶۰۱۴
رحیم پور ازغدی تشریح کرد؛

تفاوت های تعلیم و تربیت غربی با اسلامی

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعلیم و تربیت اسلام، انسان بافضیلت و ارزشمند می‌خواهیم که عالم باشد چرا که در غرب خلأ دین و هدف را با موسیقی، هنر و سینما پر کرده‌اند در حالی که این‌ها همه وسیله است.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز 21بهمن در افتتاحیه دوره آموزشی «بایسته‌های معلمی» در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، گفت: در غرب انسان فقط قدرت است و قدرت بدون فضیلت و اخلاق و این تعلیم بدون تربیت بسیار خطرناک است.

 

وی با بیان این که اگر فرد متخصص فاسد باشد خیانت مالی می‌کند و یک جانور خطرناک است مانند آخوندی که ملا هست ولی معنویت ندارد و یا دانشمندی که بمب اتم می‌سازد، افزود: در این صورت دنیا ابزار کاسبی آن است و تمام دیکتاتورهای جهان هم همین گونه هستند.

 

وی ادامه داد: در تعلیم و تربیت اسلام، انسان بافضیلت و ارزشمند می‌خواهیم که عالم باشد چرا که در غرب خلأ دین و هدف را با موسیقی، هنر و سینما پر کرده‌اند در حالی که اینها همه وسیله است.

 

تفاوت های تعلیم و تربیت غربی با اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخن یکی از اندیشمندان غربی که گفته بود در غرب یکی از صدماتی که به انسان‌ها زدند این بود که در تعلیم و تربیت عملاً کاری کردند که جامعه ثروتمند و قدرتمند و بی هدف بار بیاید و خلأ معنوی را با موسیقی و هنر پر کرده‌اند، گفت: تعلیم و تربیت مادی فقط به آسایش می‌اندیشد نه آرامش.

 

وی افزود: در حالی که تعلیم و تربیت اسلامی به هر دو می‌نگرد و آرامش خیلی مهمتر از آسایش است و اگر علم باشد ولی ایمان نباشد همین علم صرف خودخواهی و افزون طلبی می‌شود.

 

رحیم پور ازغدی در ادامه بیان تفاوت های تعلیم و تربیت غربی با اسلامی اظهار کرد: نگاه مادی به بشر، فرهنگ و هنر و از نظر مادی و اقتصادی به عالم نگاه کردن دو دروغ بزرگ است چرا که معتقدند معنویت محصول اوقات فراغت و منشأ مادی دارد در حالی که شروع انسان با نبوت است و نخستین انسان، اولین پیامبر بوده است و دوم اینکه می‌گویند چون در انقلاب صنعتی، غرب از ما جلوتر بوده، باید در عرصه‌های دیگر نیز از ما جلوتر باشد که این توجیه امپریالیسم و تجاوز به دیگران است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون آموزش و پرورش اسرائیل اشاره کرد و افزود: اسرائیل که سمبل تسلط غرب بر جهان اسلامی است، در قانون آموزش و پرورش خود می‌گوید که آموزش و پروش باید غیر مادی باشد.

 

راجع به سرپرست دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی اختلاف نظر جدی وجود دارد

رحیم پور ازغدی در خصوص حکم گرفتن ریاست دانشگاه فرهنگیان از شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان داشت: راجع به سرپرست دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی اختلاف نظر جدی وجود دارد.

 

وی با بیان این که یکی از دلایل مخالفت این است که مخالفان استناد می کنند به این که سرپرست فعلی قبل از اینکه مسؤولیت این کار را بر عهده بگیرد صریح گفته بود من با تاسیس چیزی به نام دانشگاه فرهنگیان مخالفم، بیان داشت: به همین دلیل اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند که وی هرچقدر هم که صلاحیت داشته باشد ولی وقتی این دانشگاه را قبول ندارد؛ چطور می‌خواهند ریاست آن را بر عهده بگیرد؟

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: با توجه به این که دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی تازه تاسیس است اگر نخستین ریاست دانشگاه فردی باشد که با فلسفه وجودی دانشگاه مشکل داشته باشد، اگر بر مسند ریاست بنشیند، از ابتدا سنگ بنای این دانشگاه ممکن است کج نهاده شود و این دلیل اختلاف نظر عده از اعضا می باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ابعاد تعلیم و تربیت و اهمیت آن در جامعه پرداخت و گفت: تعلیم و تربیت نظام انقلاب بر روی فرهنگ سیاسی، خانواده و بازار عملاً تاثیرگذار است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مرکز واقعی یک انقلاب، تعلیم وتربیت است، خاطرنشان کرد: با اهمیت دادن به این مهم در جامعه، همه از این نظام بهره برداری می‌کنند و از آثار و روش‌های آن برخوردار می‌شوند.

 

همه پای سفره تعلیم و تربیت نشسته اند

رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر این که کل سیستم نظام پای سفره تعلیم و تربیت نشسته است و ممکن است با محاسبات حقوق معلم‌ها بعضی‌ها به این نتیجه برسند که تعلیم و تربیت در صدر مشاغل اقتصادی نیست، افزود: اگر محور را انسان قرار دهیم آنگاه خواهیم دید که همه نهادها مصرف کننده و تعلیم و تربیت، تولید کننده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر کل نظام حکومتی را به ما بدهند و ذات تعلیم و تربیت را از ما بگیرند نباید این معامله را انجام داد و بالعکس اگر یک فردی کارکشته باشد و به او بگوییم فقط نظام تعلیم و تربیت را به او می‌دهیم او باید قبول کند.

 

وی ادامه داد: از تعلیم و تربیت کادرسازی، تغییر فرهنگ جامعه و شناسایی نخبگان، می‌توان بعد از 10 تا 15 سال کل حکومت را جا به جا کرد؛ چون تمام کسانی را که 20 سال دیگر نخبگان جامعه می‌شوند هم اکنون کلاس اول ابتدایی و در اختیار معلم سطح اول آموزش هستند و هرطور این افراد تربیت شوند 20 سال دیگر جامعه ما همان گونه خواهد بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه معلم اگر سقوط کند، یک نسل ساقط می‌شود، تاکید کرد: هر تغییری که می‌خواهد انجام شود از معلم باید شروع شود و استاد دانشگاه به اندازه معلم روی فرد تاثیرگذار نیست.

 

وی بیان داشت: براساس آیه قرآن سه رکن مهم فلسفه دین تلاوت، تزکیه و تعلیم است و انبیا برای این موارد آمده‌اند و بدون تعلیم و تربیت بشریت راه را گم می‌کنند و معلم این نقش را بر عهده می‌گیرد که راه را به بشریت نشان دهد.

 

مجتبوی رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در ادامه با بیان این که جامعه ما منتظر است که نخستین خروجی دانشگاه فرهنگیان در مهر 95 چگونه خواهد بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سند 1404 تنظیم شده که پیش بینی توسعه کشور در این سند آمده است.

 

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان داشت: این سند یک سند ملی است و ساعت‌های فراوان روی آن کار شده که برای تحقق آن تلاش و تفکر خلاق نیاز است و جز نسل جوان کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد.

 

مجتبوی با تاکید بر این که تحول یک حرکت بنیادین است و خیلی از چرخه‌های خموده گذشته را متحول می‌کند، بیان داشت: امید است با تحقق این سند بتوانیم به تراز معلم انقلابی دست یابیم./934/202/ب1

ارسال نظرات