۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۳۱۶۲۵۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

گروه‌های مؤثر در نظام اسلامی مراقب ذائقه فرهنگی مردم و جامعه‌ باشند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بهجت پور به راهکارهای ترویج معارف قرآن در جامعه اشاره کرد و گفت: همه گروه‌های مؤثر اعم از نظام سیاسی، حوزه علمیه، آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی و مراکز هنری و فرهنگی و همه کسانی که نقش محوری و مرجعیت فکری، سیاسی و اقتصادی دارند، در این زمینه مسؤول هستند و باید به صورت دائم مراقب ذائقه فرهنگی مردم و جامعه‌ باشند.
حجت الاسلام بهجت پور

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به راهکارهای ترویج معارف قرآن در جامعه اشاره کرد و گفت: مهمترین وظیفه در انتقال فرهنگی بعد از نظام سیاسی دینی در مرحله نخست بر عهده مربیان و طبقات مرجع دینی و در گام بعد گروه‌های مؤثر در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: اسلام یا حکومت اسلامی حاصل و برآیند تلاش همه این گروه‌ها است و آنچه را ما از آموزه‌های دینی فراگرفته‌ایم، این است که ارتقای جامعه از یک نقطه به نقطه دیگر فرآیندی معنادار دارد.

 

وی افزود: قرآن کریم در سوره فتح می‌فرماید «مثل پیغمبر(ص) و پیروان ایشان همانند درختی است که ابتدا برگ‌هایش رشد می‌کند، بعد از آن رشد کرده و قوی می‌شود و پابرجا می‌ماند» که در واقع خداوند متعال، اجتماع مسلمانان را به درخت مقاوم و تنومندی تشبیه فرموده است.

 

حجت الاسلام بهجت پور تأکید کرد: این ترسیم و تشبیه قرآن به معنای این است که حکومت دینی در صورتی محکم و استوار است که مردمش رشد کرده و خواهان چنین ارزش‌هایی باشند و جامعه‌اش رشد کند، نه فقط نهادهای دینی افزایش پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: آن چیزی که از قرآن فهمیده می‌شود، این است که خداوند به مردم می‌نگرد و نهادها به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند؛ چنان که قرآن می‌فرماید «ان الله لا یغیر بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم».

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر این که ذائقه مردم تغییر پیدا کند و ذائقه بد، نعمت‌ها را به نقمت تبدیل می‌کند و از دست مردم می‌گیرد؛ اما ذائقه‌های خوب، نعمت‌ها را جلب می‌کند یا تثبیت کرده و گسترش می‌دهد.

 

وی یادآور شد: ما برای این که نعمت‌های به دست آمده را تثبیت و گسترش دهیم، به صورت دائم باید مراقب ذائقه مردم و جامعه‌مان باشیم و همه نیز باید تلاش کنند؛ یعنی همه اعم از نظام سیاسی، حوزه علمیه، آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی و مراکز هنری و فرهنگی و همه کسانی که نقش محوری و مرجعیت فکری، سیاسی و اقتصادی دارند، در این زمینه مسؤول هستند.

 

حجت الاسلام بهجت پور تأکید کرد: همه افراد و مجموعه‌های باید تلاش کنند که ذائقه‌ها، ذائقه‌های انقلابی و دینی بماند، تا خداوند متعال، رشد این نهال 37 ساله را تداوم دهد و ثمرات ارزشمندش را در اختیار ما قرار دهد./908/302/ب2

ارسال نظرات