۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۳۱۶۲۶۰
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

بهترین راهکار مبارزه با الگوهای کاذب اجتماعی معرفی جایگزین مناسب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پیوندی جایگزین‌‌سازی در معرفی الگوها را بهترین راهکار پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی خواند و گفت: باید الگوهای سالم و شایسته را به جامعه معرفی کنیم و به جای منع کردن و جنبه‌های سلبی، جایگزین مناسب معرفی کنیم.
حجت الاسلام غلامرضا پيوندي عضو هيأت علمي گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و استاد مرکز تخصصي حقوق و قضاي اسلامي

حجت الاسلام غلامرضا پیوندی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برخی ناهنجاری‌ها از سوی مشاهیر رسانه‌ای در جامعه، اظهار داشت: افرادی که جایگاه و موقعیت خاصی در جامعه دارند، از آنجا که از سوی نوجوانان و جوانان به عنوان الگو پذیرفته شده‌اند؛ اگر رفتار نامناسبی را در جامعه انجام دهند به سرعت تأثیر خواهد گذاشت.

 

وی به روایتی درباره قبح‌زدایی از احکام الهی اشاره کرد و گفت: در روایتی آمده است که اگر فردی که موقعیت و جایگاه خاصی در جامعه دارد، گناه صغیره‌ای را مرتکب شود، برایش کبیره محسوب می‌شود؛‌ زیرا وی در جایگاهی قرار دارد که دیگران را به قبح زدایی و هنجارشکنی دعوت می‌کند.

 

حجت الاسلام پیوندی یادآور شد: اگر فردی صلاحیت لازم را داشته باشد و بتواند هنجارهای مثبت اجتماعی و دینی را ترویج دهد، شایسته تقدیر است؛ اما اگر کسی صلاحیت و شایستگی لازم اخلاقی و فرهنگی لازم برای الگو شدن را ندارد و رفتارها و ناهنجاری‌ها را ترویج می‌دهد، الگوی کاذب است و جامعه را به بیراهه می‌برد.

 

وی جایگزین‌‌سازی در معرفی الگوها را بهترین راهکار پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی خواند و تأکید کرد: باید الگوهای سالم و شایسته را به جامعه معرفی کنیم و به جای منع کردن و جنبه‌های سلبی، جایگزین مناسب معرفی کنیم.

 

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، الگوپذیری را نیاز طبیعی جامعه به‌ویژه جوانان برشمرد و تأکید کرد: ما نمی‌توانیم نیاز طبیعی جامعه به ‌ویژه قشر جوان به الگو را نادیده بگیریم و اگر نهادهای فرهنگی و والدین به این نیازها بی‌توجه باشند، جوان به سوی الگوهای کاذب کشیده خواهد شد که همیشه به وفور وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: اکثر رسانه‌ها به طور معمول همیشه برای الگوسازی سراغ مشاهیر در رسانه‌ها یعنی بازیگران و بازیکنان رفته‌اند و این گونه افراد بورس برنامه‌های رادیو و تلویزیون بوده‌اند؛ از این‌رو شهرت و محبوبیت‌هایی نیز کسب کرده‌اند.

 

حجت الاسلام پیوندی به وظیفه نهادهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: نهادهای فرهنگی همچون صدا و سیما می‌توانند الگوهای شایسته دیگری را به جامعه معرفی کنند؛ زیرا در جامعه در میان انواع هنرها، اقشار و رشته‌های مختلف، الگوهای متفاوت و مورد پسندی وجود دارد که بی‌نام و نشان هستند؛ اما شایستگی الگو شدن و تقدیر را دارند./908/302/ب2

ارسال نظرات