۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۳۱۶۲۹۳
حجت الاسلام پناهیان:

منافقین مفسد فی الارض هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت :منافقین مفسد فی الارض هستند و قرآن در رابطه با آنها می فرماید در زمین فساد نکنید و زمین را بر هم نزنید.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه شامگاه پنج شنبه ٢٢بهمن با اشاره به آیه "اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا إنما نحن مصلحون" اظهار داشت: فساد نکنید و راه درست شدن کار را نبندید، چون فساد در اصل خراب کردن یک کار درست است.

 

وی در ادامه افزود: کلمه فی الارض در این آیه یک موضوع اجتماعی را نشان می دهد، مفسد فی الارض در واقع کسی است که در زمین فساد می کند. برای نمونه در زمان انتخابات بعضی کاندید ها با اینکه می دانستند تقلب صورت نگرفته اما در مقابل شورای نگهبان ایستادگی کردند و موجب فساد در جامعه شدند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بین فاسد و مفسد تفاوت است گفت: وقتی می گویند یک شخص فاسد است مربوط به خود فرد است و مفسد فی الارض محسوب نمی شود، اما مفسد جنبه اجتماعی دارد و به همین منظور به منافقین مفسد فی الارض می گویند، قران در رابطه با انها می فرماید: در زمین فساد نکنید و زمین را برهم نزنید.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه تصریح کرد: وقتی به منافقین گفته می شود در زمین فساد نکنید می گویند ما مصلحیم و به دنبال اصلاح هستیم، به همین منظور اولین "علی" قران برای منافقین أمده است یعنی اگاه باشید این افراد مفسدند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه منافقین افراد نادان و احمقی هستند گفت: مردم هیچ گاه نباید فریب صداقت کاذب این گروه را بخورند، خدا به پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: ای پیامبر وقتی منافقین را نگاه می کنی برق نگاه آن ها تو را می گیرد پس مواظب انها باش چون خودشان نیز نمی دانند که اشتباه می کنند. پس از نظر اخلاقی می توان منافقین را تایید کرد چون صداقت کاذب دارند اما عقل و شعور ندارند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه وقتی به منافقین گفته می شود ایمان بیاورید اما انها قبول نمی کنند اظهار کرد: این گروه می گویند ما همانند صفحا ایمان نمی اوریم ما به ایمان با ملاحظه اعتقاد داریم، یعنی تقلید صرف از پیامبر (ص) و امام (ع) را قبول نمی کنند، انها خود را جزوء عقلاء می دانند که نباید پیروی صرف کنند بلکه با ملاحظه به تقلید بپردازند. در اینجا دومین "علی"قران می آید که این انسان ها احمق هستند و خودشان هم از این موضوع خبر ندارند.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: یکی از ویژگی های منافقین شوخ طبعی ان ها است، به طوری که در میان مردم با لبخند و کمک وارد می شوند و خودشان را خوب جلوه می دهند، اما وقتی پیش بزرگان شیطانی خود می روند به بدگویی از مردم می پردازند و شوخ طبعی می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه منافقین ذلالت را انتخاب کردند و هیچ گاه به سود نمی رسند اظهار کرد: منافقین انسان های مکارند، یعنی فکر می کنند می توانند خدا و مردم را فریب دهند، در حالی که انها در حال فریب دادن خود می باشند چون نادان هستند. این ها ایمان می آورند اما با تعدیل اجرا می کنند.

 

حجت الاسلام پناهیان در پایان افزود: برای انکه انسان نتواند باب توجیه و فریب خدا را باز کند باید توبه، استغفار و طلب آمرزش کند و خود را بدهکار خدا بداند. امام علی(ع) می فرمایند: از خدا بترسید، هیچ چیز نزد خداوند محبوب تر از آن نیست که انسان به درگاه خدا برای گدایی، شکر و استغفار برود. پس سعی کنیم معنویت خود را افزایش دهیم./9591/202/ب3

ارسال نظرات