۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۴۲۲
امام جمعه شهرستان آران و بیدگل:

انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته از نهضت عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان آران و بیدگل تداوم نظام را مدیون تداوم ارتباط با محافل سید الشهدا دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته از نهضت تاریخ ساز عاشورا و قیام حسینی است.
حجت الاسلام سيد محمد موسوي برزكي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید محمد موسوی امام جمعه آران و بیدگل صبح امروز در همایش مداحان و شاعران آیینی شهرستان آران و بیدگل، با تبیین شباهت های انقلاب اسلامی با نهضت امام حسین(ع) رضای خدا را نخستین وجه تشابه این دو قیام دانست.

 

وی افزود: همان گونه که امام حسین(ع) نیز برای رضای خدا قیام کرد، امام خمینی(ره) نیز همواره از مقام و جایگاه دنیوی رویگردان بود و هر قدمی که برمی داشت برای رضای خدا بود.  

 

حجت الاسلام موسوی، اصلاح امت را دومین وجه تشابه این دو قیام دانست و یاد آور شد: هدف امام حسین(ع) اصلاح امت و مبارزه با یزید و یزیدیان بود و هدف امام خمینی(ره) هم سقوط دیکتاتور شاهنشاهی رضاخانی بود.

 

وی همچنین به انقلاب دوران مشروطه نیز اشاره کرد و افزود: تفاوت انقلاب مشروطه با انقلاب اسلامی این بود که انقلاب مشروطه با هدف محدود کردن سلطنت قاجار بود و در نهایت به سرانجام نرسید، اما امام خمینی(ره) به چیزی جز سقوط شاه راضی نمی شد، پس این انقلاب به سرانجام رسید.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل، مبارزه با اصل فساد را از دیگر مشترکات قیام حسینی با قیام خمینی دانست و یاد آور شد: امام خمینی(ره) به تبعیت از امام حسین(ع) با اصل فساد درگیر شد و با عامل فساد مقابله کرد.

 

حجت الاسلام موسوی، نوع عملکرد خواص را از دیگر مشترکات این دو قیام اعلام کرد و افزود: در هر دو قیام حسینی و خمینی، برخی خواص مردود شدند.

 

به گفته وی، وجه تشابه دیگر این دو قیام این بود که در هر دو، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان نقش داشتند.

 

امام جمعه آران و بیدگل در ادامه به یک تفاوت عمده این دو نهضت نیز اشاره کرد و گفت: تفاوت بزرگ این دو قیام در این بود که توده مردم امام حسین(ع) را همراهی نکردند و به ایشان وفادار نبودند، اما ملت ایران به رهبر خود وفادار بودند و با صلابت از او حمایت کردند و نتیجه این حمایت هم پیروزی بزرگ برای ملت بود.

 

حجت الاسلام موسوی ابراز کرد: اگر مردم از امام خمینی(ره) حمایت نمی کردند مصیبتی همچون مصیبت عاشورا اتفاق می افتاد، اما مردم با حمایت از انقلاب، امام خمینی(ره) را بر اریکه قدرت نشاندند و ایران را ازسلطه ابرقدرت های جهان رهایی بخشیدند.

 

وی همچنین، علت دشمنی استکبار با ایران اسلامی را آرمان خواهی ملت دانست و افزود: ملت ایران آرمانی را به دنیا عرضه کرد که پایه های استکبار را لرزاند و مستضعفان جهان را امیدوار کرد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی آران و بیدگل افزود: آرمان نظام مدیون مداحان است که در منابر از آرمان حسینی خواندند و نتیجه آن به ثمر نشستن زحمات و پیروزی انقلاب اسلامی بود.

 

حجت الاسلام موسوی افزود: تداوم نظام مدیون تداوم ارتباط با محافل سیدالشهدا است و تا زمانی که این ارتباط معنوی با امام حسین(ع) حفظ شود، انقلاب تقویت می‌شود و مداحان در این زمینه نقش اساسی و تاثیرگذاری دارند.

 

وی به ارتباط تنگاتنگ انقلاب خمینی با انقلاب حسینی نیز اشاره کرد و افزود: انقلاب ما دستاورد انقلاب حسینی و ثمره انقلاب حسینی است و هیئات مذهبی باید این ارتباط را حفظ کنند و مداحان در مدیحه سرایی گریزی به دستاوردهای انقلاب و جایگاه ولایت فقیه داشته باشند.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل در ادامه با اشاره به این که انقلاب اسلامی در جان و خون مردم عجین شده، یادآور شد: احساس معنوی همدردی و مواسات با اهل بیت(ع) و ایجاد ارتباط عاطفی، سبب تداوم ارتباط تنگاتنگ این دو قیام شده و این ارتباط در هیئات مذهبی محقق می‌شود که بخش عظیمی از این ارتباط بر عهده مداحان است.

 

حجت الاسلام موسوی خطاب به مداحان گفت: آنچه در مجالس می‌گویید در جان مردم اثرگذار است و این تأثیر را در عرصه های مختلف حضور مردم در فعالیت های اجتماعی همچون حضور در راهپیمایی و انتخابات حس می‌کنیم.

 

وی، بصیرت و توجه به جریانات جامعه را از مهم ترین وظایف مداحان دانست و یاد آور شد: تبیین حقایق وظیفه مداحان است و مداحان باید با آشنایی کامل با مسائل سیاسی جامعه، هجمه های فرهنگی علیه انقلاب را خنثی کنند.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به مقام و جایگاه ارزشمند مداح و شاعر اهل بیت(ع) در پیشگاه الهی، مداحان را به اخلاص در عمل توصیه کرد و افزود: خالص کردن عمل برای خدا در مدیحه سرایی اهل بیت(ع) توفیقات بی نظیری را نصیب مداح می‌کند که در روز فقر که پرده از انظار کنار رود همچون گوهرهای نورانی ارزش آن نمایان خواهد شد.

 

شایان ذکر است، همایش مداحان و شاعران آیینی شهرستان آران و بیدگل در راستای فعالیت های کمیته قرآن و تشکل های اسلامی دهه فجر، به همت کانون مداحان و اداره تبلیغات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) ستاد نماز جمعه این شهرستان،  همراه با ارائه گزارش عملکرد کانون مداحان از سوی رییس کانون مداحان آران و بیدگل، سخنرانی اجرای سرود انقلابی از سوی مداح اهل بیت (ع) حسن هارونی از دیگر برنامه های این مراسم بود./1307/202/ب1

ارسال نظرات